Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2012, 13:32
PinMut PinMut is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2012
Berichten: 2
Standaard Nog niet afgeschreven website vervangen

Goedemiddag,

Aankomend boekjaar ben ik voornemens een nieuwe website te laten ontwikkelen door een bevriende ontwerper. Mijn voorgangers hebben echter 2 jaar geleden door een bedrijf een website laten bouwen voor +/- 25.000 euro. Deze wordt lineair afgeschreven over 5 jaar, waardoor er nu nog 3 jaar te gaan zijn.

Mijn vraag is nu, wat gebeurd er met de afschrijving van de oude website, als ik deze vervang door de nieuwe? Kan ik in zijn geheel het nog niet afgeschreven bedrag afschrijven? Of moet ik deze op een andere manier inboeken?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 april 2012, 14:12
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Een website is een soort investering als zijnde aquisitie/representatie kosten als je het mij vraagt ( maar ik ben geen kenner ).
Ik vraag me wel af of je dat uberhaupt zou mogen afschrijven (niet tastbaar goed).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2012, 15:09
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Jazeker moet een website wel worden afgeschreven het is soms alleen lastig te bepalen welke delen wel en welke delen niet.. Simpel gezegd de techniek/de software zeker wel, maar de content is afhankelijk van de gebruiksduur en het gebruiksdoel.. een pagina of bannerset voor een week of aanbieding uiteraard niet ook als zo'n set 5000 euro kost om te ontwerpen..

Een pagina met de bedrijfsgeschiedenis met een bedrijfsfilm die jarenlang op de site staat weer wel.

Maar even terug naar de orginele vraag. Als je een website geheel vervangt terwijl deze pas 2 jaar is afgeschreven, dan kun je de resterende boekwaarde gewoon als kosten nemen in het jaar dat je de website buiten gebruik stelt of je dat (versnelde) afschrijving noemt of "resultaat op buiten gebruik gestelde activa" is meer een eigen keus als een voorschrift.
Je mag ook geen zaken op de balans hebben staan die "geen bijdrage meer leveren aan de bedrijfsuitoefening" dus je moet het wel als kosten opvoeren. Er is gewoon een zakelijke beslissing genomen om een nieuwe website te bouwen. De belastingdienst heeft geen oordeel over de gebruiksduur ervan.
De 5 jaar termijn is ingesteld omdat tot 2007 mocht je zelf bepalen wat de verwachte gebruiksduur was, alle websites en pc's en dergelijke werden dus allemaal op korte afschrijftermijnen van 2 of 3 jaar gezet zodat je zo snel mogelijk je afschrijvingskosten van de winst mag aftrekken.. In de praktijk werden vooral PC's voor gewone kantoorfuncties gewoon 5-6 jaar gebruikt en dus heeft de wetgever besloten de zaak om te draaien. De fiscale aftrek is beperkt tot 20% van de aanschafwaarde (wat leid tot afschrijving in 5 jaar) hierdoor word de winst van alle bedrijven wat hoger, wat dus eerdere belastingopbrengst oplevert en als je uiteindelijk toch na 2 jaar je PC of website vervangt dan mag je op dat moment de kosten alsnog nemen.
op zich is die 5 jaar nog best een coulante termijn, vooral als je kijkt naar bijvoorbeeld kantoormeubulair er zijn heel wat kantoren waar 10-15 jaar oud meubilair staat of productiemachines van 10 jaar oud
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2012, 15:10
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Zo dat was de lange versie op ja je mag dit gewoon als afschrijvingskosten boeken
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2012, 18:18
PinMut PinMut is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 april 2012
Berichten: 2
Standaard

Roel, hartelijk dank voor je antwoord!
Ik ga er morgen meteen mee aan de slag. Uiteraard komt dit extra voordelig uit omdat dit de winst dit jaar flink zal drukken...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 april 2012, 13:54
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard

@Roel: Naar aanleiding van een vraag van Ramon op basis van dit topic ben ik nog even op onderzoek gegaan. Op de website van Van 't Hul vond ik deze tekst: "De website mag alleen op de balans worden geactiveerd wanneer er kan worden aangetoond dat de website toekomstige economische voordelen zal genereren, bijvoorbeeld door de mogelijkheid van het plaatsen van bestellingen. Wanneer de website alleen is ontwikkeld voor het aanprijzen van de producten of diensten van de onderneming, dan kan niet worden aangetoond dat er sprake is van toekomstige economische voordelen."

In simpel Nederlands vertaald impliceert dit dat het op de balans activeren van websites eigenlijk alleen is voorbehouden aan webwinkels of websites met een e-commerce-functie.

Maar zelfs dan: je moet aantonen dat de website voordelen zal genereren ... Een beginnende webwinkelier kan helemaal níks aantonen, hij kan alleen maar hopen. Pas na verloop van tijd zou je op basis van bezoekersaantallen en conversieratio's een behoorlijke voorspelling-met-waarschijnlijkheidswaarde kunnen doen, maar in die fase zijn de kosten al gemaakt.

Als je 't zo bekijkt kan activering dus alleen van toepassing zijn bij gevestigde webwinkeliers die hun webwinkel laten vernieuwen.

Groeten, Renée

(P.S.: als ik door de ergste drukte heen ben, kom ik toch echt weer 'ns regelmatiger langs op dit altijd interessante forum! )
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Website wordt niet meer geüpdated door Google Michiel ICT 9 1 mei 2007 22:45
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon