Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 juli 2011, 14:58
ErikN ErikN is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 21
Standaard Hoe moet ik de IB aanpakken bij deelname in een VOF?

Hallo,
ik heb de volgende situatie waarbij ik niet weet wat ik op moet geven voor de belasting.
Ik heb een VOF samen met iemand anders, hij leeft ervan, ik ben nog in loondienst en ondersteun hem als het ware in de VOF. Maandelijks maakt hij zijn "salaris" over van de bedrijfsrekening naar z'n privérekening, ik niet, want ik heb m'n inkomsten uit loondienst elders.
Wat betekent dit voor onze belastingopgaaf aan het eind van het jaar?

1. Misschien een hele stomme vraag, maar aangezien je in een VOF persoonlijk aansprakelijk bent voor alles, moet je dan buiten dat wij allebei onze persoonlijke belastingaangifte doen, ook nog een aparte belastingaangifte voor de VOF doen?

2. Hoe moeten we onze winst opgeven? Ik zou zeggen dat mijn compagnon zijn maandelijkse "salaris" opgeeft als winst uit onderneming, en ik geef alleen m'n salaris uit loondienst op omdat dat ook persoonlijk mijn enige bron van inkomsten zijn. Of zit het gecompliceerder in elkaar...?

3. Hoe zit het met de investering die we gedaan hebben, we hebben beide hetzelfde bedrag in de VOF geinvesteerd, moet dit ook ergens op de belastingopgaaf aangegeven worden?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 juli 2011, 15:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Simpel samengevat: de vof moet een jaarrekening (laten) opstellen en het fiscale resultaat verdelen over de vennoten. Jouw deel van het resultaat (winst of verlies) geef je aan voor de inkomstenbelasting.

Je betaalt dus net als bij een eenmanszaak geen belasting over het geld dat je uit de vof hebt gehaald, hoe je dat ook benoemt (salaris, privéopname), maar over de boekhoudkundige winst (= omzet - kosten etc.)
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 22:37
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon