Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2009, 20:23
daan van daanid daan van daanid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 8
Standaard Liquide middelen / eigen vermogen

Beste helden van Lancelots,

Bij het invullen van de inkomstenbelasting stuit ik op een vraag; twee vragen eigenlijk:

Onder het kopje 'overzicht activa' krijg je de mogelijkheid 'liquide middelen' in te vullen.

Het ligt voor de hand hier het banktegoed van mijn zakelijke rekening in te vullen, en eventueel de waarde in zakelijke kas. Klopt dat?
Dan zou je dus liquide middelen kunnen verlagen door geld over te maken naar je privé-rekening?

Aan de andere kant van de balans staat:
Onder 'overzicht passiva', 'ondernemings vermogen:' eigen vermogen (het vermogen dat ik in mijn bedrijf geinvesteerd heb)
Wordt hier een daadwerkelijk bedrag gevraagd dat ik geinvesteerd zou hebben in mijn bedrijf, of het een resultaat van de som waardoor de balans in evenwicht is?

Het lijkt me duidelijk dat het voor mij nog niet allemaal duidelijk is.
Ik hoop dat iemand kan helpen.
Alvast hartelijk dank,

mvg
Daan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2009, 01:26
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: liquide middelen / eigen vermogen

Daan, liquide middelen is inderdaad gewoon geld, banktegoeden etc. die direct tot je beschikking staan. Door geld over te maken naar privé (privé opname) verlaag je inderdaad je liquide middelen.

Eigen vermogen is het bedrag, de waarde die in je onderneming zit. Bij afsluiten van het boekjaar is het gebruikelijk om de winst (of het verlies) aan je eigen vermogen toe te voegen. Het resultaat, bij een sluitende boekhouding, is dat de balans in evenwicht zal zijn.

Hopelijk kun je hiermee vooruit.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2009, 02:39
daan van daanid daan van daanid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 8
Standaard Re: liquide middelen / eigen vermogen

Beste Majan en andere helden-veteranen,

Hartelijk dank voor je reactie.
Het begint me duidelijk te worden.

Ik neem aan dat deze privé opname op het IB-formulier onder de noemer 'privé onttrekkingen' bekent staat.
Daarbij nog een klein vraagje: De keus is er uit 'privéonttrekking in contanten' of 'overige privéonttrekkingen'.

Misschien is mijn begrip van 'contanten' niet breed genoeg: vallen daar ook girale transacties onder? (ik dacht alleen fysiek geld: harde munt of zachte flap)

Bij overige privéonttrekkingen moet ik gelijk een omschrijving geven (alsof dit niet gebruikelijk is).

bedankt alvast,

mvg
Daan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 maart 2009, 09:17
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: liquide middelen / eigen vermogen

Bij privé onttrekkingen in contanten moet je denken aan alle liquide middelen die je uit de zaak haalt voor privé dus ook girale overschrijvingen.

Privé onttrekkingen in natura of goederen zijn spullen van de zaak die je naar privé overbrengt. Hier gaat het in feite om vaste activa.

Overige privé onttrekkingen zijn bijvoorbeeld de ten behoeve van privé gebruikte kantoorartikelen, telefoonkosten etc.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 20:46
Inkomstenbelasting activa liquide middelen vraag Belasting 1 30 april 2008 15:50
VAR-WUO nodig naast eigen zaak? Romy Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 maart 2008 19:06
Dillema: opdracht via bemiddeling of eigen netwerk NoX Marketing en acquisitie 5 5 januari 2008 18:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon