Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 februari 2008, 13:24
Ingeborg's schermafbeelding
Ingeborg Ingeborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 6
Standaard Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten?

Als je werk vrijgesteld is van btw en je brengt ook reiskosten in rekening, moet je dan over die reiskosten wel btw berekenen?

Om het even wat concreter te maken: ik doe journalistiek werk, geef trainingen en communicatieadvies. Het journalistieke werk is vrijgesteld van btw, de andere activiteiten niet.

Tot nu toe berekende ik steeds btw over het totale bedrag, dus inclusief reiskosten bij mijn btw-plichtige activiteiten. Of ik rekende helemaal geen btw en dus ook niet over de reiskosten bij mijn vrijgestelde activiteiten.

Daar heb ik nooit commentaar op gehad van mijn boekhouder. Maar ik
ben nu een factuur aan het maken voor een journalistieke opdracht en opeens vind ik dat niet logisch meer:-)

Ingeborg Möller
www.ideeenverwoorden.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 februari 2008, 13:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ingeborg Bekijk bericht
Tot nu toe berekende ik steeds btw over het totale bedrag, dus inclusief reiskosten bij mijn btw-plichtige activiteiten. Of ik rekende helemaal geen btw en dus ook niet over de reiskosten bij mijn vrijgestelde activiteiten.
Dan doe je het precies goed Het reizen is namelijk geen afzonderlijk product/dienst, maar een onlosmakelijk onderdeel van je hoofdactiviteit.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 februari 2008, 13:56
Ingeborg's schermafbeelding
Ingeborg Ingeborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 januari 2008
Berichten: 6
Standaard Re: Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten?

Dank je Rene, voor je snelle reactie! Op een of andere manier vond ik het 'opeens' juist niet logisch. De activiteit: het reizen is namelijk in beide situatie hetzelfde. Maar het is inderdaad ook een onlosmakelijk onderdeel van mijn hoofdactiviteit. Pffff, kan ik weer met nog belangrijkere zaken aan de gang..

Ingeborg
www.ideeenverwoorden.nl
__________________
Ingeborg Möller

www.ideeenverwoorden.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 november 2010, 19:08
j ten hoopen j ten hoopen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 1
Standaard

Ik heb eenzelfde probleem, maar iets ingewikkelder.
Mijn hoofdactiviteit bestaat zowel uit een vrijgesteld gedeelte (lesgeven aan onder de 21) als een gedeelte dat met 19% BTW is belast (lesgeven aan boven de 21).
Ik zet ook reiskosten op mijn factuur. Moet ik hier dan wel of geen BTW over rekenen? Het grootste gedeelte van de uren is vrijgesteld, ik weet niet of dat van invloed is?

Groeten
Jorn
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 november 2010, 22:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door j ten hoopen Bekijk bericht
Ik zet ook reiskosten op mijn factuur. Moet ik hier dan wel of geen BTW over rekenen?
Je levert geen reizen, maar lesgeven. Je hebt geen probleem als je twee soorten lesgeven op de factuur zet, waarbij per soort lesgeven de kosten berekent op basis van urenxtarief+(reis)kosten. Over die totale kosten per soort lesgeven hef je vervolgens het toepasselijke btw-tarief.

Hoe je je feitelijke reisuren over de soorten lesgeven verdeelt, lijkt me een kwestie van gezond verstand en afspraken maken met de klant, zolang dat een zakelijk karakter heeft en niet het karakter krijgt van btw-manipulatie. Alle reiskosten aan één soort lesgeven toeschrijven lijkt me verdacht, naar rato toewijzen lijkt me i.i.g. redelijk.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 01:44
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 22:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon