Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 april 2013, 12:19
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard Formulering in contract

Op dit moment ben ik bezig een contract te formuleren met een opdrachtgever. Ik heb een VAR-WUO, net als vorig jaar. De nieuwe opdracht is een interim klus, ter vervanging van iemand die ziek is. Dat is voor mij voor het eerst. Nu wil ik voorkomen dat het contract achteraf wordt beoordeeld als een verkapt dienstverband. De handleiding voor de VAR heb ik gelezen.

Daarin staat dat het belangrijk is om duidelijk vast te leggen dat er geen gezagsverhouding is. Maar hoe doe ik dat? Mijn opdrachtgever is een bestuur van een stichting. De opdracht is die van interim manager. Ik ben verantwoordelijk voor de operationele gang van zaken, het bestuur voor de bestuurlijke etc. Is het simpelweg opgelost door te zeggen dat het bestuur opdrachtgever is, ik opdrachtnemer ben en het bestuur beoordeelt of ik de opdracht goed uitvoer?

Graag even iemand die hier een licht over kan laten schijnen.
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
  #2  
Oud 8 april 2013, 13:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

In het kader van het artikel over de opdrachtbevestiging staat een suggestie voor de formulering in het contract.

Zie ook het voorbeeld van de interim-manager in Wanneer bent u zelfstandig en wanneer niet? (KvK)
__________________
René
  #3  
Oud 8 april 2013, 14:39
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Dank je René. Toch blijf ik zitten met een onduidelijkheid. Het is kennelijk belangrijk om een duidelijk omschreven begin en einde te hebben bij een interim contract. Betekent dit dat je als zelfstandige geen ziektevervanging kan doen?
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
  #4  
Oud 8 april 2013, 14:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Waarom zou je in het contract opnemen dat het om ziektevervanging gaat?

Zelfstandigen die persoonlijke arbeid leveren, gaan in het algemeen geen overeenkomst voor onbepaalde duur aan, maar een contract voor een bepaalde prestatie of met een einddatum. Als beide partijen dat willen, kun je tegen het aflopen daarvan altijd weer een nieuw contract aangaan voor een volgende periode.
__________________
René
  #5  
Oud 8 april 2013, 15:31
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Klopt, het is me nu duidelijk. Het is de bedoeling van de opdrachtgever en mij om in eerste instantie een contract aan te gaan voor een half jaar. Dat het om ziektevervanging gaat hoeft er inderdaad niet in.

Nu ik de stukken die jij aanhaalde heb gelezen, ga ik gewoon, net als altijd een offerte maken, met daarin de opdrachtbeschrijving en de door mij te leveren diensten. Ook zal ik de voorbeeldzin uit de handleidingen, over het ontbreken van een gezagsverhouding opnemen. Dan moet het goed gaan, lijkt me.

Dank voor je reactie René!
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
  #6  
Oud 8 april 2013, 17:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Klinkt goed. Succes met het binnenharken van de opdracht!
__________________
René
  #7  
Oud 8 april 2013, 18:02
Agnes2 Agnes2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 41
Standaard

Dank je
__________________


www.goldenbeldadvies.nl
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik contract ontbinden als opdrachtgever dit eenzijdig wijzigt? HansA Omgaan met opdrachtgevers 14 17 augustus 2010 21:18
Parttime contract met concurrentiebeding King Arthur Omgaan met opdrachtgevers 4 2 september 2009 13:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon