Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 mei 2007, 15:41
Noodles Noodles is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3
Standaard stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Beste lancelotters,

mijn eerste post hier, ik heb al het nodige gelezen en over de schouders meegekeken, en wil nu toch actiever mee gaan doen aan het forum. Ik ben zelf nu een jaartje bezig als freelancer interaction design en heb veel nuttige info hier vandaan gehaald, bedankt iedereen!

een nieuwe stichting wil mij inhuren voor 4 dagen per week, 3 dagen thuiswerken 1 dag op locatie. Daarnaast mag ik vrij opdrachten aannemen. De opdracht is voor tenminste een half jaar.

Een stichting mag geen btw verrekenen heb ik begrepen, wat is nu een goede constructie om mij in te huren?

Bijvoorbeeld dat de stichting wel loonbelasting afdraagt, maar ik geen medewerker van de stichting ben. Dan ben ik volgens mijn inschatting geen zzp-er/freelancer meer omdat ik dan niet meer voldoe aan de kenmerken daarvan voor de belastingdienst. Moet ik gaan kijken naar een constructie van payrolling/uitzendbureau?

alvast bedankt voor het meedenken
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 mei 2007, 16:06
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Een stichting mag geen btw verrekenen, maar jij mag wel btw heffen hoor Tenminste...als het over btw-gerelateerd werk gaat.

Ik zou gewoon btw heffen. Dat de stichting deze niet terug kan vorderen is hun probleem.

Correct me if i'm wrong
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 mei 2007, 16:20
Noodles Noodles is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

bedankt voor jouw antwoord, ik weet dat ik het in rekening kan/moet brengen als ze mij als freelancer inhuren, echter dan is de stichting 19% duurder uit. De stichting is bezig op dit moment om meer fondsen te werven voor het project waar ik aan ga meewerken en elk beetje helpt, ook voor mij omdat het project dan langer kan doorlopen.

Het is een leuk project voor mijn CV en het doel van het project/de stichting spreekt me aan, daarom ben ik geneigd om ze in bepaalde dingen tegemoet te komen. Maar eigenlijk zou het voor die stichting denk ik weinig uitmaken of ze nu btw moeten betalen of dat ze de meerkosten voor bijvoorbeeld een payroll constructie moeten betalen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 mei 2007, 17:01
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Je kunt natuurlijk ook een deal sluiten: Als jij hen vertelt dat je het een leuk project vindt kun je wat van de uurprijs af doen. (Om bijvoorbeeld de helft van de btw te compenseren) Op die manier zijn beide partijen gelukkig.

En inderdaad. Een payroll-constructie lijkt me véél duurder om in te huren ivm het betalen van jouw btw.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 mei 2007, 17:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Het enige betaalbare alternatief is dat de stichting jou een tijdelijke arbeidsovereenkomst aanbiedt, maar je kunt je afvragen of je dat moet willen. Denk aan het verlies van ondernemersaftrek (want minder omzet, opdrachtgevers, uren etc.).

En verder is het geneuzel, want die stichting betaalt verder aan alles en iedereen BTW.

Trouwens, ook mét deze opdracht als freelancer moet je een beetje oppassen dat je nog genoeg andere opdrachtgevers krijgt. Want een half jaar bijna fulltime is best een groot deel van het jaar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 mei 2007, 17:18
Noodles Noodles is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Ja dat is inderdaad een optie, maar loopt het bedrijf dan geen risico dat voor de belastingdienst ik gezien word als vaste medewerker ipv zz-per en zij loonbelasting dienen te gaan betalen, aangezien het project een half jaar duurt, ik 4 dagen voor ze werk en dat het project nog wel langer zou kunnen gaan duren dan een half jaar? Ik wil graag als ondernemer gezien blijven worden.

Het is toch eigenlijk raar dat je als freelancer geen projecten kunt aannemen waarvoor je 4 dagen in de week werkt en die langdurig van aard zijn, of begrijp ik het nu verkeerd en kan dat wel?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 mei 2007, 18:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noodles Bekijk bericht
Ja dat is inderdaad een optie, maar loopt het bedrijf dan geen risico dat voor de belastingdienst ik gezien word als vaste medewerker ipv zz-per en zij loonbelasting dienen te gaan betalen
Als ze je een tijdelijke arbeidsovereenkomst aanbieden dan móeten ze gewoon loonheffingen inhouden.

Citaat:
Ik wil graag als ondernemer gezien blijven worden.
Dat kan, dan moet je zorgen voor geen gezagsverhouding, meerdere opdrachtgevers per jaar, >1.225 uur aan opdrachten én btw heffen.

Het enige probleem hier is het idee dat BTW iets is dat vermeden zou moeten worden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 mei 2007, 21:01
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Oef die oeverloze discussie over BTW. Veel van mijn klanten zijn vrijgesteld van BTW en daarmee vinden ze het dus per definitie eigenlijk onzin dat ik ze BTW bereken. Mijn antwoord is steevast de vraag of ze ook bij de fabrikant van Pampers e.d. vragen of de BTW eraf kan? Niet, en dus per definitie voor mij een non-issue. Als je mij inhuurt betaal je BTW, klaar.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 mei 2007, 21:19
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: stichting wil mij inhuren, wat voor contract?

Stel gewoon eens rechtstreeks de vraag wat hun budget voor je is. Mijn (ruim genomen, dus ook de ervaring van oa familie) ervaring met stichtingen is dat ze niet altijd heel krap bij kas zitten. Daarnaast mogen ze geen winst maken, dus "moet" het geld toch op. Nu heeft de ene stichting natuurlijk meer geld dan de andere stichting, maar daar heb ik vanaf hier geen zicht op!

Dat zij geen BTW kunnen verrekenen is verder hun probleem, jij moet het ook afdragen, dus ook al zijn zij ermee duurder uit, de tegenhanger is dat jij 19% in moet leveren. Zoals Marjan al aangeeft: het is verder geen discussiepunt, de meeste diensten en producten worden belast, dus daar hoef jij niet op in te leveren!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon