Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2008, 15:14
Vertillie Vertillie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2008
Berichten: 3
Standaard Btw / Var Wuo

Hallo ------
Ik bereid momenteel mijn VAR-WUO aanvraag voor. Ik wil in 2008 naast mijn vaste baan structureel freelance-vertaalopdrachten verwerven. Nu vraagt men in de VAR-aanvraag ook naar een eventueel BTW-nummer. Dit heb ik nog niet.
Is dit werkelijk alleen te verkrijgen via een Opgaaf Startende Onderneming? En daarbij: ben ik als freelancer met ca. 900 uren per jaar zonder rechtspersoon automatisch een eenmanszaak?
Of hoef ik het BTW-nummer niet aan te vragen en kan ik het zelf aanmaken en dan de vraag op de VAR-aanvraag met ja beantwoorden? Zo ja, hoe maak ik het nummer aan en krijg ik het erkend?

Bij voorbaat dank voor veteranenadvies! +++++ Michel
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2008, 17:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Btw / Var Wuo

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertillie Bekijk bericht
Is dit werkelijk alleen te verkrijgen via een Opgaaf Startende Onderneming?
Inderdaad. BTW heffen is namelijk een plicht die de overheid aan ondernemers oplegt. Je meldt je aan als ondernemer en dan zegt de belastingdienst: u bent btw-plichtig en dit is uw nummer.

Zie ook de FAQ: Kan ik ook factureren zonder btw-nummer?

Citaat:
En daarbij: ben ik als freelancer met ca. 900 uren per jaar zonder rechtspersoon automatisch een eenmanszaak?
Nee, een eenmanszaak ontstaat alleen door die in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 januari 2008, 18:09
Vertillie Vertillie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Btw / Var Wuo

Hartelijk dank voor de duidelijke woorden.
Met het oog op de Opgaaf startende ondernemer dan nog de vraag:
Vraag 2 van de Opgaaf vraagt naar de rechtsvorm. Als vertalend freelancer in deeltijd is er voor mij geen noodzaak tot KvK-inschrijving. Geen van de genoemde vormen is daarom op mij van toepassing. en aan antwoordcategorie n.v.t. is er niet. Hoe sping ik over deze horde, als ik toch een BTW-nummer nodig heb? B.v.d. Michel
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 januari 2008, 18:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Btw / Var Wuo

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertillie Bekijk bericht
Vraag 2 van de Opgaaf vraagt naar de rechtsvorm. Als vertalend freelancer in deeltijd is er voor mij geen noodzaak tot KvK-inschrijving. Geen van de genoemde vormen is daarom op mij van toepassing. en aan antwoordcategorie n.v.t. is er niet.
Bij nader inzien zei ik het niet helemaal goed. Ik vergat weer eens de uitzondering van de vrije beroepen Sorry. In het geval van een vrij beroep heb je wel een eenmanszaak, maar ben je niet verplicht deze in te schrijven bij de KvK (dat verandert naar verwachting in de loop van 2008, dan wordt het wel verplicht).

Je kiest dus het formulier "Opgaaf Startende onderneming - Eenmanszaak, vof, cv of maatschap", kiest bij 2 de rechtsvorm eenmanszaak en laat vraag 1d (inschrijfnummer KvK) leeg.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 januari 2008, 19:53
Vertillie Vertillie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Btw / Var Wuo

Nogmaals hartelijk dank! Ik ga vanavond nog aan de slag!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO - creatieve opdrachtgever Dennis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 24 augustus 2007 14:27
Kreeg VAR-Loon ipv WUO. Wat nu? Octavius Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 10 augustus 2007 13:34
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 16:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon