Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 april 2006, 11:14
Thomas Thomas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 5
Standaard Starten?

Sinds vandaag mezelf aangemeld op dit forum. Allereerst mijn complimenten voor de makers! Geweldig concept en een fantastische informatiebron. Meteen maar een vraag stellen. Ik heb een fulltime baan, en in de vrije uurtjes verzorg ik grafisch advies, illustraties en ontwerpen. Tot op heden vooral voor vrienden en kennissen, maar de kans is aanwezig dat dit uit gaat breiden. Nu loop ik o.a. tegen het probleem aan dat sommige klanten graag een officiële rekening zouden ontvangen. Op zich heel logisch natuurlijk. Mijn vraag of het verstandig is om als freelancer te gaan werken. Hierbij komt dan natuurlijk heel veel kijken, (de Belastingdienst bijvoorbeeld) en een heleboel informatie is te vinden op deze site en dit forum, maar zijn er mensen die in dezelfde situatie gezeten hebben? Alvast bedankt voor de moeite, en als ik iemand anders uit de brand kan helpen, let me know!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 april 2006, 21:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten?

Het staat iedereen vrij een factuur te sturen. Daar is niks 'officieels' aan.

Iets anders is dat naarmate je er meer mee gaat verdienen, je het geen hobby meer kunt noemen en je het inkomen zult moeten aangeven voor de inkomstenbelasting. In eerste instantie als "Opbrengsten uit overige werkzaamheden".

Lees vooral ook dit: "Heeft u aftrekbare kosten gemaakt voor deze opbrengsten uit overige werkzaamheden? Dan mag u deze aftrekken." En: "U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overige werkzaamheden. Het is wel raadzaam uw opbrengsten en kosten goed bij te houden en alle bonnen te bewaren, want de Belastingdienst kan er om vragen."

Als het wat groter wordt en een bedrijfsmatig karakter krijgt, dan word je misschien ondernemer voor de omzetbelasting. Dan zul je BTW moeten heffen en afdragen, maar je mag betaalde BTW ook terugvragen.

Pas als het nog groter wordt, en je bijvoorbeeld 50% van je tijd of meer aan dit soort werk besteedt, kom je in de buurt van het zelfstandig ondernemerschap voor de IB. Dat heeft voordelen (aftrekposten), maar ook consequenties (administratie, jaarrekening etc.)
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 april 2006, 22:38
Thomas Thomas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Starten?

Bedankt voor je antwoord! Het is me nu een stuk duidelijker geworden. Is er een bepaald bedrag vastgesteld dat je op deze manier mag bijverdienen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 april 2006, 23:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten?

Citaat:
Is er een bepaald bedrag vastgesteld dat je op deze manier mag bijverdienen?
Je mag zoveel bijverdienen als je wilt, mits je maar een belastingdeel afstaat aan de samenleving (zo, is die smiley ook een keer gebruikt)

Ff serieus, ik denk niet dat je hier antwoord op _die_ vraag zult vinden. Dit forum wordt vooral bevolkt door mensen die voor het zelfstandig ondernemerschap gaan, het ambitieuze deel van het spectrum. Niks voor jou? Wat doe je eigenlijk nog in die baan?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 november 2006, 01:41
shushishu shushishu is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 november 2006
Berichten: 1
Standaard Re: Starten?

Hallo, ik ben ook nieuw hier. Zit beetje op hetzelfde situatie als Thomas, ik heb nu fulltime baan als vormgever bij een reclamebureau. In de vrije uurtjes maak ik af en toe wat ontwerp- en DTP klusjes voor vrienden en kennissenkring, de inkomsten geef ik aan bij de belastingdienst als "Opbrengsten uit overige werkzaamheden".

Ik zou graag zo willen houden, maar wil ook graag wat activer op zoek gaan naar klanten ipv wachten tot er een keer wat binnenkomt.

Mijn vraag is, mag ik hiervoor m'n eigen visitekaartjes gaan uitdelen, adverteren om maar wat vb te noemen?

Ik kan nergens een antwoord vinden op deze vraag, hopelijk kunnen jullie mij helpen. Bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 november 2006, 02:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shushishu Bekijk bericht
mag ik hiervoor m'n eigen visitekaartjes gaan uitdelen, adverteren om maar wat vb te noemen?
Van mij mag het, van de andere leden van dit forum mag het waarschijnlijk ook, van de belastingdienst en andere overheidsorganen mag het, maar mag het van je werkgever? Je zou een concurrentie/relatiebeding kunnen hebben in je arbeidsovereenkomst.

Je kunt hierdoor wel btw-plichtig worden, als je dat nog niet was.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon