Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2019, 16:56
Koekemoeroetoe Koekemoeroetoe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2019
Berichten: 2
Standaard Op onregelmatige basis werken bij 2e werkgever - hoe?

Beste allemaal,

Ik zit met een vraagstuk waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden. Omdat een van de mogelijke oplossingen freelancen betaamt, heb ik hier een account aangemaakt in de hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren/op het antwoord kunnen wijzen (even in het midden gelaten of freelancen ook echt de oplossing is of niet). @ moderators, mocht ik het verkeerde subforum gekozen hebben, zouden jullie dit topic dan willen verplaatsen?

Mijn situatie: Ik werk momenteel 5 dagen per week voor een werkgever (werkgever A) waar ik een contract voor onbepaalde tijd heb. Ik wil mijn tijd echter anders indelen en wil daarom 4 dagen gaan werken voor werkgever A. De vrijgekomen dag zal ik voornamelijk voor mezelf gebruiken (klussen in huis/hobby dag/bankhangen/wat dan ook), maar zo nu en dan zou ik ook bij een ander bedrijf (noemen we nu maar even werkgever B) werkzaamheden willen uitvoeren. Niet op regelmatige basis dus. Bovendien is de drukte bij werkgever B seizoensafhankelijk, waardoor ik er in de zomer meerdere dagen per week zou kunnen werken, maar waarschijnlijk de gehele winter niet, of hooguit een dag per maand o.i.d. Daarnaast wil ik ook zelf de vrijheid houden om enkel te werken wanneer ik dat wil (uiteraard wel in overleg), maar als ik dus in de drukke periode toch 2 weken niet wil werken bij werkgever B, dan is dat mogelijk (geen gezeur met vakantiedagen etc.).

Bij werkgever A is het geen probleem om 4 dagen te gaan werken. Werkgever B ziet het ook zitten om met mij in zee te gaan, maar waar we tegenaan lopen is de manier waarop we dit gaan doen.

- Een 0-uren contract zou, volgens ons, niet werken aangezien dat er vanuit gaat dat (als ik het goed verwoord), als je 3 maand achter elkaar een x-aantal uur maakt, je de 3 maand daarna ook recht hebt op uitbetaling van minimaal hetzelfde aantal uren, ongeacht of je ze gewerkt hebt of niet. Niet wat werkgever B en ik willen, want we willen gewoon op basis van “uurtje-factuurtje”.
- Ik kan als ZZP’er/op freelance basis aan de slag, maar werkgever B zal dan mijn enige opdrachtgever zijn (en dat wil ik voorlopig ook zo houden), waardoor de kans groot is dat de fiscus het als schijnzelfstandigheid gaat zien met alle gevolgen van dien. Wel wil ik ooit fulltime voor mezelf bezig gaan, maar dat kan over 2 jaar zijn, maar ook pas over meerdere jaren (m.a.w., “wanneer de tijd er rijp voor is”).
- Als we het onder vrijwilligerswerk scharen lijkt het me we met de vergoeding in de knoop komen. Ik kan prima leven op 4 dagen per week werkgever A en hoef echt niet de hoofdprijs van werkgever B, maar ik moet er financieel wel iets aan overhouden. Enkel onkostenvergoeding en de maximale vrijwilligersvergoeding is niet wenselijk.
- We willen beiden liever niet via een tussenpersoon/uitzendbureau werken.
We willen beiden gewoon via de legale weg met elkaar in zee, en hoewel ik het in de basis goed vind dat werknemers flink beschermd worden tegen uitbuiting etc., lijkt het er op dat deze regels ons in dit geval juist tegenwerken.

Is deze situatie bij jullie bekend? Zijn er tips/adviezen/lumineuze ideeën hoe ik dit aan kan vliegen?

Alvast bedankt voor jullie reacties en inzichten!

Koekie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 september 2019, 18:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je zou als freelancer/zzp'er voor B kunnen werken, maar zonder het fiscaal ondernemerschap voor de inkomstenbelasting te claimen (want je hebt zoals je aangeeft slechts één opdrachtgever). Je geeft je winst dan op als Inkomsten uit overig werk en hebt niet de fiscale voordelen van ondernemersaftrek.

Het is wel relatief veel gedoe voor die losse klusjes (de btw bijvoorbeeld). Ik zou toch overwegen dit via een payrollbureau te doen, dat is hier ideaal voor.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 september 2019, 15:05
Koekemoeroetoe Koekemoeroetoe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2019
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je reactie. Ik had niet begrepen dat het wel/niet als zelfstandige gezien worden afhangt van of je wel of geen aanspraak maakt op de ondernemersaftrek. Goed artikel trouwens waar je naar linkt! Heb ik tijdens het Googlen niet eerder gevonden, maar is mooi kort, bondig en duidelijk.

Payrollen zou ik moeten overleggen met werkgever B. Lijkt er inderdaad op dat dat (voor mij) de makkelijkste weg is. Wat het kostentechnisch precies betekent vraagt even wat uitzoekwerk.

Toch neig ik ergens ook nog wel naar freelancen, ondanks alle bijkomstige administratieve taken. Ik wil immers in de toekomst volledig over naar zelfstandigheid, en juist daarvoor kan dit een leuk opstapje zijn om alvast gewend te raken aan alle bijbehorende handelingen (of als ik toch een keer een klein opdrachtje tussendoor wil doen voor een werkgever C/D/E/etc.). Alleen dan even goed kijken naar aansprakelijkheid/arbeidsongeschiktheid, ook wel belangrijk

Hoewel mijn vraag (voor nu) beantwoord lijkt te zijn eb ik ook wel benieuwd naar eventuele meningen en ervaringen van anderen. Dus mocht er nog iemand deze situatie herkennen, ik hoor het graag
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Parttime in loondienst en als zzp'er werken, auto van werkgever gebruiken Studio Twee Al die andere praktische dingen 0 19 februari 2013 13:03
Een dag minder willen werken voor werkgever Verwijderd account Al die andere praktische dingen 12 30 mei 2008 23:27
Projectmatig werken voor 1 opdrachtgever: hoe pak ik dat aan? Denise Kastermans Al die andere praktische dingen 12 14 april 2008 21:17
Freelancen bij je oude werkgever, ?!? itfreelancer Al die andere praktische dingen 4 27 juli 2007 13:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon