Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2015, 01:10
dubbeljc dubbeljc is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 januari 2015
Berichten: 2
Standaard Naheffingsaanslag zonder ondernemer voor de btw te zijn

Beste iedereen,

Ik heb me in 2014 ingeschreven bij de Kvk. In 2014 heb ik ook een naheffingsaanslag gekregen en betaald omdat ik met mijn eerste aangifte omzetbelasting te laat was. Deze aangifte moest binnen zijn 2 dagen nadat ik me had ingeschreven. Ik had op dat moment nog geen omzet of kosten gemaakt.

Ook aan het eind van het jaar kan ik voor zowel de BTW als inkomstenbelasting NIET als ondernemer gezien worden. Dit door te laag aantal opdrachtgevers, gebrek aan bedrijfsuitingen e.d. (inkomstenbelasting). En vanwege het feit dat ik minder dan €1.345 aan BTW heb moeten betalen (kleine ondernemersregeling).

Wat ik probeer te vragen is:

Kan men een naheffingsaanslag krijgen over zijn/haar eerste blanco btw-aangifte, terwijl men wat betreft de BTW en inkomstenbelasting aan het eind van het jaar géén ondernemer blijkt te zijn, en dus in principe ook geen btw-aangifte hoeft te doen?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2015, 14:11
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

waarom denk je dat jij geen ondernemer bent voor de btw?


je bent ingeschreven, je hebt een uitnodiging tot aangifte gehad voor de btw en dus ben je ondernemer voor de btw en ben je verplicht aangiftes te doen of je je uit te schrijven bij de kvk, danwel een brief te sturen aan de belastingdienst dat je stopt met je onderneming.




Het verhaal dat je binnen 2 dagen na inschrijving aangifte had moeten doen kan niet kloppen want alleen de aanvraag verwerken kost al een aantal weken en je krijgt altijd een aantal weken om dan je aangifte te verzorgen.


maar als je een geschatte aanslag is vrij eenvoudig terug te draaien door gewoon de juiste bedragen (ook als die 0 zijn) aan te geven.
De boete voor aangifteverzuim blijft wel gewoon staan want je hebt geen aangifte gedaan op het moment dat het moest. het maakt daarbij niet uit of je wel of niet onderneemt in jou eigen beleving
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Schadeclaim zonder BTW boeken. Hoe doe ik dat? Mato Administratie 5 29 april 2014 16:26
Bedrijfsruimte voor zzp zonder ondernemer voor de BTW Jems Al die andere praktische dingen 5 28 augustus 2013 11:15
Donatie zonder BTW / Sponsor met BTW Mummelhuus Administratie 0 14 januari 2013 14:28
BTW BTW op factuur Freelancer zonder BTW-plicht Mark Luikens Belasting 4 19 januari 2012 23:32
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 20:10


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon