Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 juli 2009, 22:47
cmedh cmedh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 juli 2009
Berichten: 1
Standaard EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht?

Waarschijnlijk verlies ik per 1 aug mijn baan ivm de recessie.
Ben al een tijdje in eigen tijd bezig met het opstarten van een eigen bedrijf(je). Zitten al vele uren in maar nog niks concreet qua KvK, ben echter bijna zover. (ik ga exclusieve merken vanuit USA importeren, verkopen via webshop, hoop deze merken in NL "groot" te maken, en aantal wederverkopers te krijgen, beautysalons, Douglas, Bijenkorf etc.) Nu mijn baan komt te vervallen:

1. kan ik vanuit WW alsnog voor officieel voor mezelf te beginnen. Ik begrijp dat je dan een heel traject doormoet met UWV om toestemming te krijgen. Hoe gaan zij om met het feit dat ik al heel veel uren erin heb zitten? Zullen ze het dan alleen maar toejuichen? Of....

2. is het ondanks ontslag verstandiger een bedrijf zoveel mogelijk buiten UWV om op te richten (ivm rompslomp, bemoeienis, uitkering- en belastingtechnisch) en me nog snel voor mijn ontslag bij KvK als EMZ te laten registreren, zodat UWV me niet op WW kan korten op de uren die ik al voor ontslag in eigen bedrijf heb gestoken of is de oprichting dan te kort op ontslag om hieronder uit te komen?
Ik zal dan mijn EMZ in eigen tijd verder opzetten, naast een nieuwe parttime of fulltime baan.

Om mijn vraagstelling nog ingewikkelder te maken:
Er is een kans dat ik een freelance klus als secretaresse voor 4 maanden (zwangerschapsverlof vervanging) kan doen:
1. Kan ik de freelance klus vanuit dezelfde EMZ factureren (PA werk ligt op totaal ander vlak dan EMZ beoogt te doen)
2. Hoe moet ik de freelance klus organiseren zonder risico op verlies WW als klus over is?
3. Zullen de verdiensten voor deze klus (+/- 30.000 euro) gezien worden als overigen verdiensten of word ik als ondernemer/zelfstandige word aangemerkt?
4. Als ik toch als ondernemer/zelfstandige word aangemerkt hiervoor: kan ik dan niet beter een BV oprichten van waaruit ik al mijn plannen onderneem? Dan kan ik de opbrengst van de freelance klus hierin stoppen, heb ik geen VAR nodig (ik detacheer mezelf vanuit de BV) en freelance opbrengst is meteen goede inkomstenbron voor mijn importplannen. Kan ik mezelf een vast salaris geven uit de BV, bouw WW rechten en andere sociale verzekeringen op.

Wat zijn de evt andere mogelijkheden om de freelance klus buiten uitzendbasis/payrolling te doen? Ik vind het zonde om van mijn uurtarief de helft naar de payroller te zien gaan!

Ik hoop dat iemand me hier een zinnig advies kan en wil geven!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juli 2009, 02:48
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht?

Dag cmedh,

Je stelt in één bericht een heleboel vragen waar hier geen sluitend antwoord op te geven is.

Alle achtergrondinformatie staat op de site en in diverse berichten in dit forum. In diezelfde berichten zul je ook vaak tegenkomen dat het UWV nogal ... onvoorspelbaar is.
Als je een andere baan kunt krijgen, heeft dat m.i. altijd de voorkeur boven een WW-uitkering, inderdaad vanwege de rompslomp èn vanwege het lagere inkomen.

Mocht je onverhoopt toch in de WW terecht komen, dan is de klus als invalsecretaresse wellicht op alle fronten 'veiliger' te doen via bijv. een tijdelijk dienstverband ('voor de duur van het zwangerschapsverlof'). Je zult met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voor deze opdracht geen VAR-wuo kunnen krijgen. Daarnaast kun je na afloop gewoon weer 'door' met je WW-duur.

Als je een eenmanszaak begint, zullen alle (ondernemers)activiteiten hieronder vallen, eventueel via een aparte handelsnaam. Je bent een natuurlijk persoon en daar is er maar eentje van - je kunt dus niet meerdere eenmanszaken oprichten. Wat wèl mogelijk is, is dat bepaalde activiteiten niet als ondernemersactiviteiten gezien worden; enig inkomen hieruit zal dan worden beoordeeld als resultaat uit overige inkomsten.

Afhankelijk van het soort werk dat je vanuit een BV - een aparte rechtspersoon - wilt gaan doen, zul je wel degelijk in sommige situaties te maken (kunnen) krijgen met een VAR; er is immers niet voor niets een DGA-variant.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 juli 2009, 15:27
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: EMZ/BV vanuit WW + 1 freelance opdracht?

Beste Cmedh,

De WW en zelfstandig ondernemen, zijn geen vrienden van elkaar. De rompslomp op zich valt wel mee. Je vraagt WW aan. Je krijgt een gesprek met een werkcoaoch en daar vertel e, wat je plannen zijn. Als het UWV van mening is dat jouw plannen levensvatbaar zijn (o.a. door middel van een goed ondernemingsplan), dan kan men akkoord gaan dat je deze activiteit start.

Je krijgt dan ook een sollicitatievrijstelling. Inkomsten kunnen later verrekend worden. En aangezien je in he begin veel kosten, dus weinig inkomensten hebt, kan dat wel eens gunstig uitvallen.

De grote valkuil is, dat je voor de WW alle uren op moet geven dat je aan je bedrijf werkt. Dus niet alleen de uren dat je productief bent, maar ook de uren die je buiten de normale werktijd werkt. Werk je dus zaterdagnacht van 03:00 uur tot 04:00 uur, dan moet je dit ook opgeven.

Waar momenteel zoveel over te doen is, is het feit dat veel ZZP'ers voor de belastingdienst wel veel uren heeft opgegeven, om zodoende aan het 1225 urencriterium te komen. Maar bij de WW heeft men een beperkt aantal uren opgegeven, om korting op de uitkering te voorkomen. Eén van de twee is dus niet goed.

Omdat je nu al weet dat je ontslagen wordt (en nu al een sollicitatieplicht hebt!) heeft het geen zin om de bedrijfsactiviteiten op te starten voor de eerste WW dag. Dat had dan al veel eerder moeten gebeuren.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste grote opdracht als freelance tekstschrijver, hoe begin ik? hannahzb Omgaan met opdrachtgevers 7 31 oktober 2013 14:47
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 15:08
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07
andere mensen betrekken bij freelance opdracht fabianv Al die andere praktische dingen 3 30 maart 2006 10:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon