Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2010, 17:22
baasje baasje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2010
Berichten: 3
Standaard Wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Ik haat de belastingdienst. Die VAR aanvraag strookt gewoon niet helemaal.

Mijns inziens moet er gewoon een algemene verklaring komen vanuit de belastingdienst waarin wordt gekeken naar het aantal klanten van de onderneming (3) en het aantal uren (25/wk). Als je dat hebt, en je trekt geen uitkering en hebt geen fulltime baan ernaast, dan ben je toch ondernemer?

Ik heb er 1 aangevraagd voor al mijn werk. Dat wordt gezien als 3 versch. dingen. Het is ook verschillend, maar zelfs het doceren in het eigen vakgbied kan niet op 1 VAR. Dus nu moeten er 3 verschillende var-ren worden aangevraagd.

Gebeld naar de bd en men zegt dat ik er dan maar een briefje bij moet doen dat ik in totaal 3 klanten heb als onderneming. want die 3 per soort werk haal ik niet.

Ik snap gewoon niet wat hier het nut van is. Werkvoorziening?

Maak gewoon 1 algemene zelfstandigen verklaring waarin staat dat je een zelfst. ondernemer bent.
  #2  
Oud 18 januari 2010, 17:54
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Zover ik weet mag je er maar 1 aanvragen, en wel voor je hoofdactiviteit.

Stel je hebt 3 KVK en/of BTW nummers dan zou het wellicht anders kunnen zijn, maar stel dat je coach-ed en daarnaast ook lesgeeft moet je kiezen welke je op je VAR aanvraag zet ( die met de meeste uren ).
  #3  
Oud 18 januari 2010, 18:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Zover ik weet mag je er maar 1 aanvragen, en wel voor je hoofdactiviteit.
Nee hoor, je mag (moet) er 1 per soort werkzaamheden aanvragen.

Onze VAR-handleiding zegt hierover:
Citaat:
Als je al een VAR-WUO hebt en je vraagt een tweede VAR aan voor een ander soort werkzaamheden, dan kan het zijn dat je voor die tweede activiteit onvoldoende opdrachtgevers of uren verwacht om ook daarvoor een VAR-WUO te krijgen. In dat geval kun je op je tweede VAR-aanvraag een aantekening maken dat je als ondernemer meerdere opdrachtgevers hebt en daarbij verwijzen naar de eerder afgegeven VAR (tip: doe er een fotokopietje bij). Het aanvraagformulier wordt dan gezonden naar de belastingeenheid waar je onder valt. Die kent jouw situatie en houdt bij de beoordeling van de tweede VAR-aanvraag rekening met de eerder verstrekte VAR, zodat de kans groter is dat je ook voor de tweede activiteit een VAR-WUO krijgt. Bron: ASPON.
De bron is dit eerder bericht van Wim in dit forum.
__________________
René
  #4  
Oud 18 januari 2010, 20:06
Sebastiaan... Sebastiaan... is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 16
Standaard Re: wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Dag allemaal,

Interessant draadje. Daar heb ik nooit bij stil gestaan. Wat een gedoe zeg. Ik heb werkzaamheden op mijn VAR-verklaring ruim omschreven: IT-consultancy.
Daar kun je dus eigenlijk alle IT-werkzaamheden wel onder scharen...
Mogelijk helpt dit met je aanvraag?

As je echt ook werkzaamheden doet op een totaal ander vlak, dan lukt het toch nooit om nog een keer aan de ondernemerscriteria te komen?
Anders dan de 'work around' die de Belastingdienst in Winters Wim heeft gegeven. Dat lijkt mij echt een stukje werkverschaffing...

En een nieuwe VAR-WUO aanvragen met de beschrijving van beide werkzaamheden? Dat mag dan dus niet?

Grt,

Sebastiaan
  #5  
Oud 23 januari 2010, 09:42
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Ik heb er zelf 3, allemaal -wuo. Ook mijn aanvraag is beoordeeld door mijn eigen Belastingkantoor, alleen in mijn geval vooruit en in een persoonlijk gesprek. Daardoor kreeg ik de naam van de persoon aan wie ik het volgende jaar een briefje moest sturen om weer 3 dezelfde VAR-ren te krijgen.

Inmiddels zit ik in het stadium dat ik ze automatisch toegestuurd krijg.

Afgelopen week heb ik overigens de allereerste VAR gezien waar 2 soorten werkzaamheden op vermeld staan, maar ook die is met persoonlijke begeleiding aangevraagd. Ja, ja, maatwerk is dus mogelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan... Bekijk bericht
Ik heb werkzaamheden op mijn VAR-verklaring ruim omschreven: IT-consultancy.
Daar kun je dus eigenlijk alle IT-werkzaamheden wel onder scharen...
In deze werkwijze ligt een risico voor de opdrachtgever: als de omschrijving te ruim is, kán de Belastingdienst 'm afkeuren om de reden die je zelf al noemt.

Groeten, Renée
  #6  
Oud 25 januari 2010, 15:11
baasje baasje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2010
Berichten: 3
Standaard Re: wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Hoi Renee,

Bedankt voor je reactie. Het kan dus toch.

Fijn zeg, begeleiding bij de VAR. Dat heb je ook wel nodig!
  #7  
Oud 9 mei 2010, 12:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wie heeft er ook 2,3 of 4-5 VAR-ren?

Deze vraag komt (in verschillende varianten) steeds vaker terug. Ik heb de info van Wim en Renée toegevoegd aan de nieuwe veelgestelde vraag: Hoe krijg ik VAR-WUO’s met twee verschillende soorten werkzaamheden? Dank!
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kleine Ondernemersregeling ook in geval van VAR ROW? cestirene Belasting 10 29 juli 2009 13:08
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
wie heeft ervaring met venture capitalists? erix Al die andere praktische dingen 2 9 mei 2007 00:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon