Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 mei 2018, 10:38
mindcopy mindcopy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 mei 2018
Berichten: 2
Standaard VAR/wet DBA/arbeidsrelatie?

Tussen 2000-2008 had ik mijn eigen eenmanszaak in NL en was werkzaam als (web) developer voor diverse opdrachtgevers. Uit die tijd herinner ik me de VAR verklaring. Ben daarna naar het buitenland vertrokken, afgelopen jaar weer terug gekomen en mijzelf weer ingeschreven bij de KvK.

Sinds begin deze maand doe ik IT beheer/support voor een ander IT bedrijf (eenmans BV): Issues van hun klanten worden aan mij doorgestuurd en ik los het op. Als vergoeding hebben we een vast bedrag afgesproken, wat ik maandelijks achteraf factureer.
Dit werk bevalt me prima, vult mijn week en levert genoeg op om van te leven. We hebben geen contract of andersoortige overeenkomst anders dan een mondelinge afspraak. Ik heb verder geen andere klanten (afgezien van 1 klant die ik al jaren 12,50/jaar factureer voor een domein) en gelet op de hoeveelheid tijd die ik met dit werk kwijt ben, hoef ik ook geen andere klanten.

We willen e.e.a. formeel/contractueel vastleggen, maar vragen ons af hoe we dit het beste kunnen doen, zodat de fiscus dit niet als een loondienst situatie beoordeelt.

Fiscus/Wetten/etc zijn voor ons allebei zaken waar we geen verstand van hebben. Mijn opdrachtgever had voor mij een andere freelancer voor hetzelfde werk en ze hadden een modelovereenkomst, echter ik begrijp dat dit op dit moment niet meer nodig is:

"in het Regeerakkoord 2017-2021 werd aangekondigd dat de Wet DBA (die de Modelovereenkomsten regelt) wordt vervangen. Ondertussen is de invoering en handhaving van het systeem van de Modelovereenkomsten uitgesteld tot zeker 1 januari 2020. Het lijkt er dus op dat de modelovereenkomsten worden afgeschaft en dat het artikel hieronder achterhaald is. Zzp’ers en opdrachtgevers krijgen voorlopig dus geen boetes of naheffingen (behalve evidente kwaadwillenden)." (bron)

Ik heb ook "Als freelancer duidelijk zelfstandig ondernemer zijn" doorgelezen en m.i. voldoe ik aan alle criteria, behalve:
"Je krijgt alleen een vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten"

We hebben dus wel een vaste vergoeding afgesproken. Uurtje-factuurtje zou een enorme en m.i. onnodige administratieve rompslomp meebrengen:
Telefonisch Contact Klant A; 3 minuten
Email Klant B; 8 minuten

Concreet: hoe zouden we e.e.a heb beste contractueel (of anderszins) kunnen inkleden, zodat we voor de Fiscus niet een loondienst situatie hebben.

Dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 mei 2018, 17:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

De DBA-regeling ligt praktisch op zijn gat, tot het huidige kabinet met een nieuw plan komt (en dit implementeert).

Ik vermoed dat je situatie (langdurig en stelselmatig slechts één opdrachtgever) in elk systeem en met elk plan gezien zal worden als een dienstverband.

Een nette oplossing lijkt me verlonen via een payrollbedrijf.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 mei 2018, 13:15
mindcopy mindcopy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 mei 2018
Berichten: 2
Standaard

Dank voor de input; payrolling is niet de oplossing voor ons. We kijken even verder.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon