Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 6 september 2011, 13:22
mafri mafri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2011
Berichten: 6
Standaard

Deze discussie is al vaak gevoerd maar toch mis ik steeds één belangrijk ding:

Als je je auto privé gebruikt mag je zakelijk 19 ct/km aftrekken maar hier zit dus alles in, ook de 75% regeling dus!!

Volgens mijn boekhouder is het zo dat het voordeel van die 75% regeling dus grotendeels wegvalt in die 19ct/km aftrek.

Heeft mijn boekhouder het nou fout of hoe kan het toch dat ik dit nooit tegenkom in deze discussie??
Met citaat reageren
  #12  
Oud 6 september 2011, 13:30
Elbird Elbird is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 maart 2011
Berichten: 18
Standaard

Ik heb altijd begrepen dat dit los van elkaar gebruikt kan worden. Die 19ct per kilometer gaat over autogebruik (niet alleen brandstof), die 75% gaat over alleen de brandstof.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 6 september 2011, 13:33
mafri mafri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2011
Berichten: 6
Standaard

Maar we hebben het hier ook ook 75% aftrek op onderhoud. Dit gaat niet over brandstof maar wel over autogebruik.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 6 september 2011, 13:46
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Nee, de 19 cent gaat over het opvoeren van de kosten (IB) en de 75% over de voorheffing (OB). Deze mogen naast elkaar gebruikt worden.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 6 september 2011, 13:51
mafri mafri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2011
Berichten: 6
Standaard

Aha, op die manier. Dat is een groot verschil. Dan is mijn boekhouder niet duidelijk geweest.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 6 september 2011, 14:01
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Ja maar de 75% regeling is ook niet echt heel duidelijk. Als er uit de administratie niet valt op te maken hoeveel je de auto prive en zakelijk gebruikt mag je 75% nemen van de Belastingdienst.

De vraag is, hoe is dit op te maken uit je administratie? In principe is op onderhoudsfacturen al snel te zien wat je km-stand is, dan kan de inspecteur er twee vergelijken. Door middel van de kilometers die je bijgehouden hebt voor de € 0,19 per km regeling zijn de zakelijke kilometers ook te achterhalen.

Als dan blijkt dat jij maar 20% van de kilometers zakelijk rijdt, maar 75% hebt toegepast kan de inspecteur gaan zeuren.

Als je alleen maar benzinebonnen voor je 75% regeling bewaart en geen onderhoud, dan is het in principe niet te achterhalen voor de belastinginspecteur, maar ook bijna de moeite niet meer waard...
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 6 september 2011, 14:10
mafri mafri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2011
Berichten: 6
Standaard

Uit mijn administratie valt dit gelukkig wel op te maken. Dit hou ik dagelijks bij.

Bedankt voor de uitleg. Het is mij een stuk duidelijker geworden zo.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 6 september 2011, 16:25
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Als uit je administratie de verhouding zakelijk/privé gebruik wel is af te leiden zal de BTW ook in dezelfde verhouding verrekend moeten worden. Rijd je bijvoorbeeld 40% zakelijk en 60% privé dan is slechts 40% van de BTW op autokosten aftrekbaar.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 september 2011, 13:09
b&d administratie partner b&d administratie partner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2011
Berichten: 15
Stuur een bericht via Skype™ naar b&d administratie partner
Standaard

Wij boeken de brandstof kosten het gehele jaar gewoon naar de rekening brandstofkosten en corrigeren dan het te vorderen btw bedrag naar dezelfde rekening. Zo staan alle brandstofkosten aan het einde van het jaar op de juiste rekening. Bij het opmaken van de jaarrekening boeken we dit heel bedrag vanuit de V&W over naar de rekening priveontrekkingen.
__________________
Arjen van Muyden is eigenaar van administratiekantoor b&d administratie partners
http://www.bdap.nl/
Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 oktober 2011, 16:51
b&d administratie partner b&d administratie partner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 september 2011
Berichten: 15
Stuur een bericht via Skype™ naar b&d administratie partner
Standaard

Laatste nieuws
Maandag 17 oktober a.s. zal de 75%-regeling worden ingetrokken. De 75%-regeling houdt in dat een eenmansondernemer die een privéauto zakelijk gebruikt of een zakelijke margeauto voor privédoeleinden gebruikt, kan volstaan met een forfaitaire aftrekcorrectie van 25% van de btw op de kosten voor gebruik en onderhoud (brandstofkosten, reparatiekosten etc.). Dit betekent dat de mate van het privégebruik voor deze auto's met ingang van 17 oktober 2011 aan de hand van een sluitende kilometeradministratie moet worden bijgehouden. Er komt binnen enkele weken een nieuwe (forfaitaire?) regeling.

Bron: BTW plaza
__________________
Arjen van Muyden is eigenaar van administratiekantoor b&d administratie partners
http://www.bdap.nl/
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bijtelling bij een auto uit 1994 (zakelijk) i-1 Belasting 18 11 december 2009 04:09
Vragen bij opmaken eerste balans Ger1 Administratie 2 1 februari 2009 23:56
BTW aftrekken bij gedeeltelijk zakelijk gebruik walterh Belasting 1 13 januari 2009 00:16
Privéabonnement ook voor zakelijk gebruik jesse Administratie 6 13 augustus 2008 10:18
Privéauto zakelijk gebruiken: hoe kilometers administreren? m.slootweg Administratie 2 19 juni 2008 14:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon