Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 oktober 2006, 14:09
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Kosten betalen van privérekening

Alle kosten voor mijn onderneming betaal ik van mijn privérekening. Daar staat geld op, omdat ik elk kwartaal een 'salaris' overmaak van mijn zakelijke rekening (waarop al mijn opdrachtgevers storten) naar mijn privérekening.

Al een tijdje heb ik het idee dat het misschien niet toegestaan is of handig is om mijn kosten van mijn privérekening te betalen. Wie weet hoe dit zit? Ik heb een eenmanszaak en ik bewaar wel alle bonnetjes, treinkaartjes, etc.

Alvast bedankt!
Denise
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 oktober 2006, 14:39
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Beste Denise,

Wat je doet is prima. Ik doe hetzelfde.

Mijn boekhouding laat ik door een accountant doen. Alle inkomsten, uitgaven, enz. doe ik in een map en ik laat het dan aan hem verder over.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 oktober 2006, 15:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Het mag wel, maar het is niet handig. Zo wordt je privérekening onderdeel van je zakelijke boekhouding, moet je het archiveren, heeft je boekhouder meer werk aan de afschriften (omdat hij de privédingen eruit moet filteren) etc.

En ik begrijp het eerlijkgezegd niet. Je hebt wel een zakelijke rekening en daar komt de omzet op binnen, maar de kosten betaal je er niet van
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 oktober 2006, 15:13
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Dat komt deels omdat alles geld kost bij mijn zakelijke rekening. En ik heb er ook geen pinpas van.

Daarbij komt dat ik rondloop met gescheiden contant geld. Als ik nu ga lunchen, trek ik gewoon mijn eigen portemonnee. Ik heb helemaal geen zakelijk contact geld (omdat ik dus geen pinpas heb).

Ben hier zo slecht in
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 oktober 2006, 15:14
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Sorry, ik bedoelde: "NIET rondloop"
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 oktober 2006, 15:25
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Het mag wel, maar het is niet handig. Zo wordt je privérekening onderdeel van je zakelijke boekhouding, moet je het archiveren, heeft je boekhouder meer werk aan de afschriften (omdat hij de privédingen eruit moet filteren) etc.
Hier word ik ook wel een beetje zenuwachtig van. Privédingen zijn er echt niet uit te filteren. Als ik 50 euro opneem, dan geef ik dat aan van alles en nog wat uit. Zowel privé als zakelijk. Van de zakelijke uitgaven bewaar ik de bonnetjes. Zo houd ik bij wat ik van mijn privégeld aan zakelijke dingen besteed.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 oktober 2006, 15:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denise Bekijk bericht
Dat komt deels omdat alles geld kost bij mijn zakelijke rekening. En ik heb er ook geen pinpas van.
Ik heb een zakelijke rekening bij de Postbank. Daarmee kan ik alles (online bankieren, pinnen, creditcard etc.) en het kost bijna niks.

Citaat:
Daarbij komt dat ik niet rondloop met gescheiden contant geld. Als ik nu ga lunchen, trek ik gewoon mijn eigen portemonnee. Ik heb helemaal geen zakelijk contact geld
Dat lijkt me ook het handigst (voor de meeste freelancers, wier klanten niet contant betalen).

Wat ik doe is die contant-gelddingen per btw-aangifteperiode als privépersoon bij mijn bedrijf declareren. Bonnetjes verzamelen, zelfgemaakt declaratieformulier invullen en ondertekenen. Dan maakt het bedrijf dat bedrag over aan de privérekening. Dat wordt geboekt als een betaling aan crediteur René, terwijl in de elektronische boekhouding de bedragen op de bonnetjes worden toegewezen aan de juiste grootboekrekeningen.

Zo blijft mijn privégiro buiten mijn zakelijke boekhouding.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 oktober 2006, 15:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denise Bekijk bericht
Hier word ik ook wel een beetje zenuwachtig van. Privédingen zijn er echt niet uit te filteren. Als ik 50 euro opneem, dan geef ik dat aan van alles en nog wat uit. Zowel privé als zakelijk. Van de zakelijke uitgaven bewaar ik de bonnetjes. Zo houd ik bij wat ik van mijn privégeld aan zakelijke dingen besteed.
Je kunt dat oplossen door alsnog alle zakelijke dingen die je privé hebt betaald als privépersoon bij je bedrijf te declareren. Zo gaan de bonnetjes als bijlage bij de declaratie de zakelijke boekhouding in, is het één grote betaling vanaf je zakelijke bankrekening en zijn de privéafschriften zakelijk niet meer relevant.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 oktober 2006, 15:29
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Bedankt voor de tip over die declaratie René, dat ga ik ook doen (voor de afgelopen drie kwartalen dan in één keer). Waar is de smiley voor opluchting
Met citaat reageren
  #10  
Oud 2 oktober 2006, 16:07
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

In het begin had ik ook alles gescheiden, maar ik raakte steeds in de war als ik moest pinnen. Ik haalde de pincodes door elkaar en toen ben ik er mee gestopt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
zakelijke bankrekening

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007 René Nieuws - Voor en door freelancers 13 20 februari 2007 22:14
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 23:28
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 18:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon