Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 mei 2007, 16:57
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Klanten werven via verkoopbrieven

Hallo allemaal,

Als beginnend copywriter is mijn netwerk nog niet zo uitgebreid. Ik zou graag een verkoopbrief schrijven naar een aantal reclamebureaus om mezelf voor te stellen en diensten aan te bieden. Ik weet dat dit soort marketing vaak niet veel effect heeft, maar toch wil ik het proberen.

Nu weet ik niet goed wat er in zo'n brief moet. De brieven voor bedrijven heb ik vlot geschreven, maar voor reclamebureau's.. Eigenlijk moet je hen ertoe bewegen jou op te bellen als ze een opdracht krijgen. Dit vind ik echt moeilijk.

Ik dacht iets te schrijven in de trant van:

Herkent u dit probleem? U bent erin geslaagd dat ene project binnen te halen, maar al uw copywriters zijn al aan de slag voor een ander project. .............. U geeft uw opdrachten toch niet zomaar aan de eerste de beste?

Iemand tips hiervoor?

Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 mei 2007, 16:29
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Beste Sofie,

Onderstaande tekst vond ik op je site. Kun je die ook verwerken in je schrijven/brief?

U hebt geen boodschap aan een tekst die zo geschreven is dat de routine eraf druipt? Uw lezer ook niet. Elke tekst verdient immers een persoonlijke en aangepaste aanpak. Omdat ook uw tekst een VIP-behandeling waard is, levert Linguafeeling maatwerk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2007, 18:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Ik vraag me af of iemand, laat staan een reclamebureau, een pitch van meerdere zinnen, nog echt gaat lezen, in onze hedendaagsche zap-cultuur. Misschien zou je eens kunnen benchmarken (ook zo'n fijne kreet).
Voor copywriters moet het toch te doen zijn om de aandacht te trekken met een snelle, korte uitspraak? Biertje? volstaat ook om aan Heineken te denken, al is daar wel wat meer geld tegenaan gesmeten.


Uitgeschreven?
Uitgedacht?
Uitgewerkt?
Uitgepraat?

Linguafeeling - inspiratie, copywriting.

Ofzo.

ik denk dat een pitch in sommige sectoren (en al helemaal een brief) niet meer werkt. Een fotograaf moet toch ook gewoon een portfolio laten zien? Dat zijn de 10-25 beste foto's die hij/zij gemaakt heeft, maar die andere 250.000 zitten er niet bij; ook zijn er geen lange verhalen nodig om het beeld te laten spreken.

Moraal van dit verhaal: copywriter, doe je werk!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 mei 2007, 23:09
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Ikzelf heb onlangs een brief geschreven naar reclamebureau's en bedrijven in dezelfde bedrijfstak als ikzelf. Ik was ook op zoek naar een groter netwerk in de regio namelijk. Samen met mijn folder had ik een brief opgesteld waarin o.a. het volgende stond:

Arts Mediaproducties is een jong multimediabedrijf en op zoek naar goede partners en relaties in de regio. Partners die kunnen inspringen als wij het te druk hebben. Of partners die ons kunnen ondersteunen met vakkennis die wijzelf niet in huis hebben. Misschien heeft ook u behoefte aan een dergelijke partner en kunnen Arts Mediaproducties en ……………………………. elkaar van dienst zijn.

Het werkte vrij goed moet ik zeggen. Ongeveer 1/3 van de bedrijven die ik had benaderd reageerde op mijn brief. Het heeft misschien niet meteen concrete opdrachten opgeleverd, maar mijn bedrijfsnaam is wel een stuk bekender geworden.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 mei 2007, 23:00
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Ikzelf heb onlangs een brief geschreven naar reclamebureau's en bedrijven in dezelfde bedrijfstak als ikzelf. Ik was ook op zoek naar een groter netwerk in de regio namelijk. Samen met mijn folder had ik een brief opgesteld waarin o.a. het volgende stond:

Arts Mediaproducties is een jong multimediabedrijf en op zoek naar goede partners en relaties in de regio. Partners die kunnen inspringen als wij het te druk hebben. Of partners die ons kunnen ondersteunen met vakkennis die wijzelf niet in huis hebben. Misschien heeft ook u behoefte aan een dergelijke partner en kunnen Arts Mediaproducties en ……………………………. elkaar van dienst zijn.

Het werkte vrij goed moet ik zeggen. Ongeveer 1/3 van de bedrijven die ik had benaderd reageerde op mijn brief. Het heeft misschien niet meteen concrete opdrachten opgeleverd, maar mijn bedrijfsnaam is wel een stuk bekender geworden.
Sterk punt hierin is ook dat je niet alleen vraagt, maar ook aanbiedt. Mensen zien (logisch!) meer in een samenwerking die van twee kanten komt, dan in éénrichtingsverkeer.

Wat betreft je brief: lijkt me een lastige, maar ik zou het inderdaad, zoals Erix al oppert, kort houden en een beetje aantrekkelijk. Verwerk inderdaad je pitch zoals Hetty hem noemt in je verhaal(tje!).
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 mei 2007, 21:26
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Hallo allemaal,
Nu weet ik niet goed wat er in zo'n brief moet. De brieven voor bedrijven heb ik vlot geschreven, maar voor reclamebureau's.. Eigenlijk moet je hen ertoe bewegen jou op te bellen als ze een opdracht krijgen. Dit vind ik echt moeilijk.
Als je een persoonlijke (dus niet algemeen naar 't bedrijf) brief stuurt kun je naongeveer een week bellen om te vragen of de brief is aangekomen, er nog vragen zijn, wellicht een kennismaking voorstellen etc.

(risico:dit kan bij sommigen ook irritatie opwekken ...)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 juni 2007, 14:43
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Om ook de resultaten te laten weten van mijn koude acquisitie: ik had zo'n 10 procent respons! Met 2 van de reclamebureaus die ik had aangeschreven werk ik nu zelfs regelmatig samen.

Al die brieven opstellen en personaliseren kost inderdaad veel tijd, maar ik had het er graag voor over! Zeker als ik nu kijk naar wat ik er heb uitgehaald.

Groetjes,
Sofie
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 juni 2007, 09:59
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Om ook de resultaten te laten weten van mijn koude acquisitie: ik had zo'n 10 procent respons! Met 2 van de reclamebureaus die ik had aangeschreven werk ik nu zelfs regelmatig samen.

Al die brieven opstellen en personaliseren kost inderdaad veel tijd, maar ik had het er graag voor over! Zeker als ik nu kijk naar wat ik er heb uitgehaald.

Groetjes,
Sofie
Als je een volgende keer het weer wat rustig hebt, kun je het nog eens doen, misschien reageren er dan ook weer extra mensen op! Dit valt me echt nog alles mee, want je hebt er nu ook echt opdrachten uit! (En dat is wat anders dan enkel respons natuurlijk!)

Goed gedaan!!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 juni 2007, 14:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Om ook de resultaten te laten weten van mijn koude acquisitie: ik had zo'n 10 procent respons! Met 2 van de reclamebureaus die ik had aangeschreven werk ik nu zelfs regelmatig samen.
Wow! Wil je misschien wat (geanonimiseerde) succesbrieven verkopen aan Lancelots, als modelvoorbeelden in de rubriek marketingcommunicatie?
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 juni 2007, 14:42
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Klanten werven via brieven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Wow! Wil je misschien wat (geanonimiseerde) succesbrieven verkopen aan Lancelots, als modelvoorbeelden in de rubriek marketingcommunicatie?
Dat zie ik wel zitten, ja. Je kan me altijd een voorstel mailen op info@linguafeeling.be
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie? René Marketing en acquisitie 20 18 oktober 2007 10:06
Klanten werven Evenementenbureau.....??? Agent Variety Marketing en acquisitie 4 19 februari 2007 15:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon