Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 januari 2008, 17:55
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Referenties naar werk (oud)werkgever

Beste forumleden,

Ik ben sinds kort gestart als freelance webontwikkelaar en heb vandaag mijn portfolio naar mijn bestand gestuurd. Nu krijg ik gelijk een reactie van mijn ex-werkgever of ik de projecten, die ik tijdens mijn dienstverband heb ontwikkeld, van mijn site wil halen. Een referentie van het bedrijf mag wel, maar de projecten (links) niet.

De projecten zijn een belangrijk acquisitie middel voor mij. En ik begrijp ook dat mijn ex-werkgever er niet blij mee is. Maar mijn vraag is...moet ik ze er af halen? Ik kan me voorstellen dat afbeeldingen een ander verhaal is, maar de wijze waarop ik het aangeef is volgens mij geen probleem. Weet iemand hier iets over?

Het staat onderaan deze pagina: http://www.spazticmedia.nl/pagina/projecten (bij overige)

alvast bedankt!

Adriaan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 januari 2008, 18:16
youneedstyle's schermafbeelding
youneedstyle youneedstyle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Je hebt toendertijd aan die projecten gewerkt namens je werkgever. Vaak is het ook zo dat je niet in je eentje verantwoordelijk bent voor 1 project. Je werkgever heeft dan uiteraard het recht je geen toestemming te geven voor publicatie, want dat lijkt het alsof jij die opdracht afgeleverd hebt, en niet je werkgever.

Wat hij waarschijnlijk voorsteld is dat je je werkgever als referentie op mag geven, maar geen werk voorbeelden.

edit:
ik heb zojuist je website bekeken. Wat je doet is je laat voorbeelden zien die je onder je werkgevers vlag hebt gemaakt. Ik begrijp dat hij hier moeite mee heeft, maar een mildere reactie zou ook kunnen.

wat ik opmerkelijk vind is hetvolgende: wanneer ik op één van je ontwikkelde site klik (juul) krijg ik een totaal ander design te zien, dan in je thumbnail
__________________
The Royal Institute
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy

http://www.theroyalinstitute.com
http://www.twitter.com/tri_ontwerp

Laatst gewijzigd door youneedstyle; 9 januari 2008 om 18:20 Reden: toevoeging
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 januari 2008, 18:23
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Dit klopt ook. Ik mag enkel de referentie naar het bedrijf gebruiken. Maar is dat een luxe of een recht? En hoe zit dat met de projecten. Dus, moet ik deze er afhalen? Of sta ik in mijn recht om er naar te verwijzen? Ik maak op mijn site zeker een onderscheidt in 'eigen werk' en wat ik tijdens mijn dienstverband heb gemaakt.

De projecten heb ik ontwikkeld, uiteraard zijn er meerdere mensen bij betrokken maar qua programmeerwerk werkte ik grotendeels alleen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 januari 2008, 18:27
youneedstyle's schermafbeelding
youneedstyle youneedstyle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

ik denk dat dit een 'moet' wordt. Zoiets kan je vaak beter vooraf even checken bij je (ex-)werkgever.
__________________
The Royal Institute
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy

http://www.theroyalinstitute.com
http://www.twitter.com/tri_ontwerp
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 januari 2008, 18:29
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door youneedstyle Bekijk bericht
edit:
ik heb zojuist je website bekeken. Wat je doet is je laat voorbeelden zien die je onder je werkgevers vlag hebt gemaakt. Ik begrijp dat hij hier moeite mee heeft, maar een mildere reactie zou ook kunnen.

wat ik opmerkelijk vind is hetvolgende: wanneer ik op één van je ontwikkelde site klik (juul) krijg ik een totaal ander design te zien, dan in je thumbnail
Precies, dat dacht ik ook. Ik maak degelijk onderscheidt. Maar ik vraag me af of ik 'in mijn recht' sta of dat ik straks in de problemen kom. Ik wil ze namelijk graag laten staan! En emoties geef ik niks om

Over juul, dit is een afbeelding van de backend. Ik moet nog wat meerdere uitsnedes maken en een eenvoudige gallery opnemen. Zodat ik meer beeld van backends kan tonen. Voor nu is het misschien wat onduidelijk, maar daar komt verandering in!

bedankt voor je snelle reactie!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 januari 2008, 18:56
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb Bekijk bericht
De projecten zijn een belangrijk acquisitie middel voor mij. En ik begrijp ook dat mijn ex-werkgever er niet blij mee is. Maar mijn vraag is...moet ik ze er af halen?
Dit alles heeft naar mijn mening niet alleen met juridisch "recht" te maken maar ook met fatsoen en omgangsregels. Je ex-werkgever droeg alle risico's, jij kreeg een loon/salaris voor je prestaties. Dat is inherent aan een betrekking in loondienst. Beetje flauw om je nu de eigendommen van je werkgever "toe te eigenen". Als je voor jezelf begint, start je bij nul. Het is niet anders. Maar dat is je eigen keuze.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 januari 2008, 19:08
adraanb adraanb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
Beetje flauw om je nu de eigendommen van je werkgever "toe te eigenen". Als je voor jezelf begint, start je bij nul. Het is niet anders. Maar dat is je eigen keuze.
Dit is niet wat ik doe. Ik geef aan, waar en wanneer ik aan welke projecten heb gewerkt. En dit doe ik expliciet. Ik loop dus niet weg met hun werk.

"Onderstaand een greep uit de projecten die ik de afgelopen jaren tijdens mijn dienstverband heb mogen ontwikkelen." etc.

Het is ook wel een fatsoensregel waar ze zich op beroepen, maar ik dacht hier al rekening mee gehouden te hebben...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 januari 2008, 19:10
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb Bekijk bericht
Dit is niet wat ik doe. Ik geef aan, waar en wanneer ik aan welke projecten heb gewerkt. En dit doe ik expliciet. Ik loop dus niet weg met hun werk.

"Onderstaand een greep uit de projecten die ik de afgelopen jaren tijdens mijn dienstverband heb mogen ontwikkelen." etc.

Het is ook wel een fatsoensregel waar ze zich op beroepen, maar ik dacht hier al rekening mee gehouden te hebben...
Een portfolio is iets anders dan een curriculum vitae.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 januari 2008, 20:26
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Dag Adriaan,

De andere schrijvers geven het al aan: het mag niet. Deze projecten zijn het eigendom van je ex-werkgever en hij bepaalt dus wat er wel of niet mee mag gebeuren. Je bent niet de eerste die ooit als freelancer begonnen is, vele van ons zijn begonnen zonder een groot portfolio en hebben het ook gered, en dus zou ik als ik jou was gewoon eieren voor je geld kiezen en alleen een referentie naar je oude werkgever neerzetten. Als je ex-werkgever er echt werk van wil maken ben je namelijk nat. Juridisch staat hij in zijn recht en het is ook een kwestie van fatsoen netjes met een ex-werkgever om te gaan. Zeker als jullie goed uit elkaar zijn gegaan is het heel erg zonde om die relatie op het spel te zetten. Je weet nooit waar je elkaar in de toekomst misschien nog nodig hebt.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 januari 2008, 21:01
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Referenties naar werk (oud)werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Dag Adriaan,

De andere schrijvers geven het al aan: het mag niet. Deze projecten zijn het eigendom van je ex-werkgever en hij bepaalt dus wat er wel of niet mee mag gebeuren. Je bent niet de eerste die ooit als freelancer begonnen is, vele van ons zijn begonnen zonder een groot portfolio en hebben het ook gered, en dus zou ik als ik jou was gewoon eieren voor je geld kiezen en alleen een referentie naar je oude werkgever neerzetten. Als je ex-werkgever er echt werk van wil maken ben je namelijk nat. Juridisch staat hij in zijn recht en het is ook een kwestie van fatsoen netjes met een ex-werkgever om te gaan. Zeker als jullie goed uit elkaar zijn gegaan is het heel erg zonde om die relatie op het spel te zetten. Je weet nooit waar je elkaar in de toekomst misschien nog nodig hebt.
Helemaal mee eens. Trouwens, misschien kun je met je ex-werkgever wel afspreken dat je projecten op aanvraag doorstuurt, dus als iemand nog meer voorbeelden wil zien, dat je dan wel wat links doorgeeft. Dit kun je ook niet afspreken en wél doen, maar ach... what goes around, comes around
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 16:48
Factureren naar België Sofie Administratie 11 6 november 2007 00:44
(rechter) Verwijzing naar Algemene Voorwaarden volstaaat tijn1978 Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 19:51


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon