Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 maart 2009, 10:22
JHvNoord JHvNoord is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2008
Berichten: 9
Standaard Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Welke rente op een ondernemersspaarrekening moet als inkomsten in enig jaar worden meegenomen bij de IB aangifte:
  1. de geboekte rente (veelal valutadatum 1 januari) of
  2. de rente die over enig jaar is opgebouwd (maar geboekt per 1 januari van het volgende jaar)?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 maart 2009, 15:01
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Het antwoord is: de rente die over enig jaar is opgebouwd. Net zoals andere posten gebruik je ook bij de rente de bedragen die hun oorsprong vnden in het boekjaar. Dus niet de datum van ontvangst of betaling of de factuurdatum.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 maart 2009, 15:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene_S Bekijk bericht
Dus niet de datum van ontvangst of betaling of de factuurdatum.
Toen KPMG nog mijn accountant was (t/m 2005) deden die dat wel. Ik de toelichting op de jaarrekening stond erbij "rentebaten worden op kasbasis verantwoord". Zijn de regels soms aangescherpt en mag dat niet meer?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 maart 2009, 20:13
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Ik ging er bij mijn antwoord vanuit dat het factuurstelsel wordt toegepast. Bij mijn weten kun je niet het factuurstelsel toepassen en voor een (paar) post(en) het kasstelsel waarderen. Daarentegen: het gaat voor de fiscus vaak om lage bedragen (tijdsvoordeel of -nadeel), dus wellicht dat zij daar niet moelijk over doen.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 maart 2009, 21:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene_S Bekijk bericht
Ik ging er bij mijn antwoord vanuit dat het factuurstelsel wordt toegepast.
Dat was bij mij ook zeker het geval.

Citaat:
Bij mijn weten kun je niet het factuurstelsel toepassen en voor een (paar) post(en) het kasstelsel waarderen.
Het klinkt logisch, maar levert soms wat praktische problemen op (rente krijg je soms pas in de loop van het jaar).

Interessante kwestie toch weer... In de Elsevier IB Almanak kon ik hier niets over vinden. De VPB Almanak 2006 heeft wel een verhaal met wat nuances over 'transitorische actiefposten'. Die zouden bij goed koopmansgebruik alleen nodig zijn als het bedrag "zowel relatief als absoluut van voldoende groot belang is". Dat klinkt ook logisch, anders blijf je aan de gang met dingen over de jaargrens boeken.

Ik weet niet zeker of dit hierop van toepassing is (nog even afgezien van IB vs. VPB), maar het lijkt me wel te verdedigen dat rentebaten een gering bedrag is (het gaat slechts om een jaardeel van die rente, de rente is een paar procent van het banksaldo, het banksaldo is een deel van de balans, en bij ongeveer gelijkblijvend banksaldo maakt het allemaal geen biet uit).

Maar... IANAA.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 maart 2009, 09:26
JHvNoord JHvNoord is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Heren, een interessante discussie onderling....en dank voor de beantwoording zover!

Per saldo: zijn beide opties nu toegestaan of geldt het eerste antwoord op de gestelde vraag?!
Maakt de fiscus er een probleem van indien toch de andere variant wordt gekozen of niet? Immers het rentebedrag wordt toch wel aangegeven, echter 1 jaar later. Dat zorgt m.i. voor een beperkt rentenadeel voor de fiscus...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 maart 2009, 13:13
Rene_S's schermafbeelding
Rene_S Rene_S is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 november 2007
Berichten: 87
Standaard Re: Rente op spaarrekening en de IB aangifte

Citaat:
Per saldo: zijn beide opties nu toegestaan of geldt het eerste antwoord op de gestelde vraag?!
Ik denk dat als je het volgens de regeltjes wilt doen dat het eerste antwoord geldt. Maar als je de andere optie kiest wordt dat vermoedelijk oogluikend toegestaan. Hierbij geld wel: doe het dan komende jaren consequent op dezelfde wijze.
__________________
Adviseur Prestatie Management

Gratis nieuwsbrief ontvangen met interessante items op gebied van Prestatie Management? Schrijf je in op www.predi.nl!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoogste rente zakelijke spaarrekening René Al die andere praktische dingen 18 18 februari 2010 15:55
Hoe verreken ik de berekende rente door de belastingdienst? emeinema Belasting 2 28 januari 2009 15:04
aangifte ib 2007 Marcod Belasting 2 26 maart 2008 17:23
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 01:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon