Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 augustus 2013, 12:45
SibrenW SibrenW is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2013
Berichten: 1
Stuur een bericht via Skype™ naar SibrenW
Post Aangifte IB: beginbalans?

Beste Lancelots forumleden,

even voorstellen: ik ben sinds enige tijd zelfstandig Webdesigner (uit de hand gelopen hobby die ik heb geprofessionaliseerd). Erg spannend en dynamisch, en al leuke opdrachtgevers gehad. En zoals het er nu uit ziet, de komende tijd ook gevuld.

Naast het webdesign horen er natuurlijk ook de 'fiscale zaken' bij. Ik heb flink gezocht op onderstaande vraag, op diverse sites en ook Lancelots, maar heb geen specifiek antwoord kunnen vinden. (of wellicht is het antwoord te simpel en denk ik te ingewikkeld).

Situatie:

Ik ben halverwege 2012 begonnen als zelfstandige. Ik heb €6250 gestort als beginkapitaal, en daarvan een Mac en software gekocht. Dit waren tevens de eerste boekhoudkundige handelingen. En vervolgens meerdere in- en verkoopfacturen. Ik heb de administratie strak bijgehouden in "Informer ZZP boekhouden Plus", daarvoor de grondbeginselen van boekhouden doorgenomen. Ik kan keurig de balans en V&W over 2012 uitdraaien.

Aangifte:
Middels het aangifteprogramma heb ik vrijwel alles kunnen invullen, maar nu heb ik een vraag over de situaties aan het begin van het boekjaar:

1) Moet je bij "Overzicht Activa" en "Overzicht Passiva" de boekwaardes aan begin boekjaar op '0' zetten? En dan de 6250 als Privé-storting aanmerken?

2) Of moet je als uitgangssituatie nemen, dat je geld al hebt gestort (Passiva>EV), en daarvan de Activa hebt aangeschaft (Mac, software), en het restant bij Liquide middelen?

De uiteindelijke belastbare winst en dus te betalen belasting is in beide gevallen exact gelijk, ik heb beide situaties ingevuld. Het is alleen nét een ander beginmoment.

Maar nu weet ik niet welke situatie de voorkeur heeft. Optie 2 geeft meer inzicht in waardes Activa aan het begin, maar feitelijk ben je dan al 3 boekhoudkundige stappen verder na de start.

Ik hoop dat iemand me hier iets over kan vertellen, alvast dank,

Vriendelijke groet,

Sibrenw
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 augustus 2013, 20:19
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

U moet naar de feitelijke situatie kijken. Wat was er eerder: de start van de onderneming of de storting van het kapitaal?

Kapitaal storting na start onderneming dan is uw beginbalans € 0 en vindt er een privéstorting plaats.

Kapitaalstorting voor het begin van de onderneming dan is de beginbalans niet € 0 maar zijn de liquide middelen en eigen vermogen beide € 6.250.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aangifte ib, activa, balans, beginbalans, passiva

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Eerste jaar IB aangifte ondernemers Sam3284 Belasting 2 30 mei 2011 17:09
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 01:08
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 13:40
Bomen en het bos: electronische aangifte IB NowHow Belasting 2 1 februari 2007 17:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon