Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2009, 03:36
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Startersbezoek belastingdienst. Heb ik wat gemist?

Hallo, ik ben hier nieuw.

Ik kom vaak tegen op sites en hoor het van collega starters dat de Belastingdienst op starters bezoek komt. Dit is bij mij echter nooit gebeurd? (ik sta nu ruim 2 jaar ingeschreven)

Heb je wat aan zo'n bezoek? Wat houd zo'n bezoek in?

Puur nieuwsgierigheid.

alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2009, 13:21
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Startersbezoek belastingdienst. Heb ik wat gemist?

Ik heb het ook nog nooit gehad. Het is een bezoek waarmee de Belastingdienst je kan 'verrassen'. Geen drama dus als je het (nog) niet gehad hebt. Mocht je er wel eentje krijgen; de meeste reacties die ik erop gehoord heb waren vrij positief!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2009, 17:19
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Startersbezoek belastingdienst. Heb ik wat gemist?

Hm, oké.

Is er iemand die meer inhoudelijke informatie heeft over zo'n starters bezoek?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 januari 2009, 22:42
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Startersbezoek belastingdienst. Heb ik wat gemist?

Je kunt ook een startersbezoek aanvragen bij je regiokantoor. Bezoek duurt ongeveer 2-3 uur. Er wordt gekeken hoe je de administratie hebt opgezet, voorlichting gegeven over ondernemerschap voor de OB en IB. Je kunt vragen stellen en een oordeel krijgen over bepaalde kwesties. Afhankelijk van wat voor soort onderneming je hebt kunnen verschillende onderwerpen aan de orde komen. Zie het als een kennismaking met je relatiebeheerder van de BD en benut het bezoek om zaken waarover je twijfelt voor te leggen. Na afloop ontvang je een rapport met de bevindingen. Het is geen echte controle maar meer een "je op weg helpen" om aan je fiscale verplichtingen te (kunnen) voldoen. Ik heb het indertijd als positief ervaren.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 januari 2009, 20:18
TonBeljon TonBeljon is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 17 november 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Startersbezoek belastingdienst. Heb ik wat gemist?

Ja, ik heb in oktober zo'n startersbezoek gehad. Bij de aankondiging schrok ik natuurlijk in eerste instantie. Heb meteen mijn boekhouder gebeld. Deze stelde voor om de belastingdienst bij hem op kantoor te laten komen en dat hij er zelf bij zou zijn. Tevens stelde hij mij gerust en vertelde dat ik de zaakjes prima op orde heb. Een gesprek volgde en de belasting mevrouw zou binnen 2 weken een rapport sturen. Dit werd na 12 weken, is namelijk net binnen. Zaken die echter in het rapport staan zijn echter niet zo met ons besproken. Mijn bedrijfje houd zich bezig met een 3 tal diensten op muziek gebied. In het kort; 1. ik treed samen met een zangeres op bij bedrijfsfeesten, Bruiloften enz. 2. Verhuur van geluidsapparatuur. 3. Het aanbieden van muziekaktiviteiten voor mensen met een verstandelijke beperking.
In het rapport schrijft mevrouw dat ze punt 1. ziet als Hobby.
Aan huis heb ik een geluidsdichte studio/muziekruimte laten bouwen (met eigen ingang)
Deze ruimte gebruik ik o.a. om te reperteren met de zangeres, muziek bij b.v. bedijfsfilms te componeren en op te nemen, en als praktijkruimte voor muziekaktiviteiten voor de verstandelijk beperkte mensen. In het rapport beschrijft mevrouw de ruimte of ik een of andere slaapkamer heb ingericht als muziekruimte. Mijn boekhouder heeft o.a. over deze 2 punten een bezwaarschrift ingediend. In afwachting dus...........!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 januari 2009, 23:36
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Startersbezoek belastingdienst. Heb ik wat gemist?

waaom een bezwaarschrift indienen? Dat raport van haar heeft toch geen betekenis verder? (zo heb ik begrepen van anderen)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 14 oktober 2008 23:36
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 19:10
Importeren als tweede onderneming, wat zegt de belastingdienst dan? DennisWillemse Belasting 5 31 mei 2008 15:43
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Heb btw-nummer via KvK, moet ik me nog aanmelden bij de belastingdienst? Verwijderd account Freelancepraktijk starten 1 1 januari 2008 16:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon