Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 maart 2012, 17:17
d3mmers d3mmers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 maart 2012
Berichten: 2
Question Aangifte Inkomstenbelasting - Saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan ..

Beste forum leden,

Ik heb een probleem met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting voor de eenmanszaak.
Ik heb een aantal artikelen gevonden van mensen met hetzelfde probleem, maar kom er nog niet echt uit.

Wanneer ik de aangifte compleet heb ingevuld, geeft het programma aan het eind de volgende melding:

"Het saldo fiscale winstberekening (€ 1.203) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw ondernemingen (€ 254)."

Het saldo van de winst en verlies rekening is 254,- welke is ontstaan uit de volgende berekening:

Opbrengsten -/- Inkoopkosten -/- Overige bedrijfskosten + Kleine ondernemersregeling voordeel (niet afgedragen BTW)


Dan de balans:

Overzicht activa:

Begin boekjaar was alles 0. De eenmanszaak is gestart in 2011.
Eind boekjaar:

Voorraden (kostprijs producten) + Liquide middelen (Kas + bankrekening) = 1803,-



Overzicht passiva:

Simpel (zou je zeggen).
Geen kortlopende schulden, omdat de KOR elk kwartaal wordt toegepast.

Dus passiva is alleen het eigen vermogen, namelijk gelijk aan de activa kant van de balans.



Verder zijn er geen dingen / geld onttrokken uit de onderneming.

Wel zijn er privé stortingen gedaan. Ook dit heb ik ingevuld. 600,-

Wat vergeet ik hier nou in te vullen, om het kloppend te maken?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 maart 2012, 01:41
Bel_Eng Bel_Eng is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 maart 2010
Berichten: 9
Standaard

Veel mensen gebruiken het aangifteprogramma als eerste kennismaking met een bedrijfsadministratie. Dat is niet handig. En zelfs heel moeilijk.

Zet eerst je administratie eens uit in Excel, of in een (gratis) boekhoudpakketje. Maak daarin de balans met activa en passiva, en de winst- en verliesrekening. Gebruik desnoods precies die posten als in het aangifteprogramma.

Zorg dat alle bedragen kloppen, en de administratie "sluitend" is.
Vul daarna de aangifte in. Dan zal het nog slechts op afrondingsverschillen stuiten.

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 maart 2012, 11:50
d3mmers d3mmers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Ben ik het zeker mee eens, maar in mijn geval heb ik wel degelijk een administratie in Excel.
Deze is wel zelf opgezet, daardoor is het ook misschien niet helemaal goed gegaan. Het probleem was onder andere dat de voorraad niet meer goed te waarderen viel, omdat er niet overal een inkoopsprijs genoteerd was.
Verder zijn er toch nog een paar eigen investeringen gevonden, zodat het verschil kleiner is geworden.

Nu is de aangifte wel afgerond, maar zou ik dit probleem uiteraard voor volgend jaar willen voorkomen.
Wat is volgens jullie nou een makkelijke manier van administratie in excel?
Is het 't mooist om gebruik te maken van een boeking lijst?
Alles inboeken, en dat de excel sheet elk gewenst moment een balans en w&v eruit kan laten rollen?

Verder bedank ik iedereen die zo snel heeft gereageerd op mijn probleem.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aangifte inkomstenbelasting over 2007 t029248 Belasting 5 9 januari 2008 00:37
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon