Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 september 2009, 09:51
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Btw heffen met VAR-ROW, zonder btw-nummer?

Ik kamp momenteel met het volgende probleem. Ik kan inprincipe wel btw heffen, dat is geen probleem.

Maar normaal gesproken geef ik mijn bescheiden verdiensten op het belastingformulier aan als resultaat overige werkzaamheden. Heb ook een var-row.

Maar waar geef ik dan mijn btw op en mag ik wel btw heffen als ik geen btw nummer heb?!

Overigens overweeg ik na deze semi-btw-klus voor 2010 een andere var aan te vragen en mijn werkzaamheden onder te brengen in een eigen bedrijf.

Maar hoe los ik bovenstaand nu op?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 september 2009, 10:36
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: BTW heffen als freelance tekstschrijfster?

Ik heb het inmiddels opgelost. De opdrachtgever heeft mij gevraagd in dit geval te factureren als journalistieke producties, ik zoek alleen een goede manier om dit te omschrijven.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 september 2009, 16:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Btw heffen met VAR-ROW, zonder btw-nummer?

Hoe je het ook oplost..
BTW heffen als je geen btw nr hebt is een strafbaar feit. Doe dit dus nooit!

Het type VAR verklaring heeft helemaal NIETS te maken met wel of geen btw mogen heffen.

Je hebt 2 soorten ondernemerschap bij de belastingdienst.

1. Ondernemer voor de inkomstenbelasting
2. Ondernemer voor de BTW / Omzetbelasting

Beide worden los van elkaar beoordeeld, het kan voorkomen dat je voor de inkomstenbelasting wel als ondernemer word aangemerkt maar voor de BTW niet of andersom.

Verwar dit niet met voor BTW vrijgestelde diensten en belaste diensten!!
Zelfs als je belaste diensten gaat verlenen en je hebt (nog) geen btw nummer dan is het niet toegestaan om btw op de factuur te zetten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2009, 17:55
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Btw heffen met VAR-ROW, zonder btw-nummer?

Als ik de criteria bekijk is het bijna onmogelijk om als ondernemer gezien te worden en gezien mijn werkzaamheden kom ik waarschijnlijk ook in aanmerking voor een vrijstelling btw. Maar uiteraard is het de belastingdienst die dit bepaald.

Nu ambieer ik geen grote freelance carriere, maar kan wel enorm genieten van de kleinere opdrachten. Vandaar ook mijn var-row, dat geeft belastingtechnisch voor mij minder gedoe.

Gezien de opdrachten die ineens vanuit het niets binnen stromen, overweeg ik om mezelf als ondernemer 'aan te geven bij belastingdienst' en KvK, een btw-nummer aan te vragen en een administratiekantoor in de arm te nemen.

Momenteel houdt ik wat die opdrachten betreft de boot af namelijk.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
BTW nummer aanvragen met oude KvK inschrijving proV Belasting 1 3 februari 2009 14:42
Hergebruik tekst: met of zonder BTW an@ Belasting 6 25 november 2008 22:49
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon