Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2011, 13:46
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Standaard Zakelijke aangifte en fiscaal partnerschap

Hallo,

Ik heb een vraag; ik las onlangs ergens op internet dat het NIET mogelijk is om voor de Belastingdienst als fiscaal partners beschouwd te worden wanneer een van de twee partners een eigen onderneming heeft (ZZP). Tot nu toe zijn mijn vrouw en ik wèl als fiscaal partner aangemerkt door de Belastingdienst maar toen had ik nog een 'gewoon' dienstverband bij een werkgever.

Over deze berichtgeving kan ik niet meer terug vinden maar ben heel erg benieuwd of het inderdaad zo is dat de inkomstenbelasting voortaan apart moet worden ingediend.

Vanzelfsprekend kan ik de belastingdienst bellen maar mijn ervaring met de mensen aan de belastingtelefoon is dat zij net zoveel weten als dat ik op de website van de Belastingdienst kan vinden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
__________________
-------------------------
Met hartelijke groet,
Marc Huiberts

Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 april 2011, 16:39
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Beste Marc,

Tenaanzien van het fiscaalpartnerschap veranderd er in 2011 nog al wat.
Voorheen konden partners die in gemeenschap van goederen samenwonen kiezen of ze wel of geen fiscaal partner waren. Vanaf 2011 is die keuze er niet meer en geldt het fiscaal partnerschap gelijk aan die van de toeslagen, dus iemand die bij jouw in huis woont is tegelijk jouw fiscaal partner.

Op het gebied van aangifte inkomstenbelasting is het zo dat met het programma van de belastingdienst je niet samen aangifte kunt doen. Je moet dus zowel het programma voor ondernemers als voor particulieren downloaden in apart invullen.
WEL KIEZEN VOOR PARTNER. Voor jouw als ondernemer vul je die van de ondernemers in. Daarnaast kun je, als je de optie van partner hebt ingevuld, ook de loongegevens van de partner invullen. Dit heeft er mee te maken ivm de aftrekposten etc. In het aangifteprogramma van de partner vul je haar gegevens volledig in. Ook hier kun je, als je de optie van partner hebt aangegeven, jouw gegevens zoals winst uit onderneming etc, invullen. Alleen met de verdeling moet je dus kijken wie je wat geeft en juist in beide programma's invullen zodat dit wel klopt.

Kortom, als je getrouwd bent ben en blijf je altijd fiscaal partner.

Succes er mee.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2011, 17:23
marchuiberts's schermafbeelding
marchuiberts marchuiberts is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2008
Berichten: 26
Thumbs up

Hallo Hans,

Enorm bedankt voor je heldere uiteenzetting.

Hier kan ik mee aan de slag.

Groet,
Marc
__________________
-------------------------
Met hartelijke groet,
Marc Huiberts

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscaal partnerschap, inkomstenbelasting, zzp


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijke rekening Marieke Administratie 45 3 oktober 2012 19:01
Fiscaal aantrekkelijker: vermogen prive of zakelijk? Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 00:48
Inkomstenbelasting Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner? fgd007 Belasting 14 6 juli 2009 19:32
Fiscaal partnerschap saskia.janssen Belasting 1 6 februari 2009 21:41
Vragen m.b.t. eindejaarsverwerking 2008 Sebastiaan... Administratie 4 12 januari 2009 19:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon