Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2011, 11:48
jaapio jaapio is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 juli 2011
Berichten: 1
Standaard Boekhouder heeft jarenlang onjuiste jaarrekeningen en belastingaangiftes gemaakt, wat nu?

Hi all,

Stel je een volgende situatie voor (fictief):

Opgestelde jaarverslagen kloppen over de afgelopen 5 jaren niet, veel te veel bedrijfsmatige kosten opgevoerd die nooit gemaakt zijn en nooit aangeleverd aan de boekhouder. Daardoor lagere winst en te lage belastingaanslag. Veel te rooskleurig plaatje schetsen dus. Zo kan een boekhouder zichzelf terug verdienen
Waarschijnlijk bij correctie jaarverslag en belastingaangiften fikse naheffingen - zeg € 10.000 totaal - over meerdere jaren en de boekhouder heeft een fors bedrag ontvangen van bijna hetzelfde bedrag en eigenlijk ten onrechte wegens slecht frauduleus werk buiten instemming client. Al is dit laatste welilcht moeilijk hard te maken want client heeft wel voor de overlegde jaarverslagen getekend.

Wat kun je als client in een bovenstaande situatie doen? Wat zouden jullie aanraden?
a. sowieso jaarverslagen en aangiften opnieuw doen en het rechtmatige bedrag - alsnog - betalen, maar hoe zit dit dan met boetes die client niet verdiend? Is hierover met belastdienst/inspecteur te overleggen?
b. in overleg treden met boekhouder? welke eisen stellen? geld van de boekhouder terugvorderen? of , zaak aanspannen? winkansen?


ik gooi zo een breed iets ter discussie maar ben dan ook benieuwd naar zo veel mogelijk ervaringen op soortgelijke terreinen.

gr jaap
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juli 2011, 12:46
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hoewel het misschien wat oneerlijk (en grof) klinkt, zou ik denken dat de BD er niet vanuit gaat dat de cliënt die boetes niet verdient. De cliënt heeft namelijk de accountant ingeschakeld en verzuimd de jaarverslagen goed genoeg door te nemen. De posten vallen nu namelijk blijkbaar wel op, dus ze waren ook niet speciaal verstopt. Bovendien is een deel van de correctie natuurlijk geld dat het bedrijf/cliënt in eigen zak heeft gehouden.

Je kunt sowieso in overleg treden met je boekhouder, maar ik zou niet te veel waarde hechten aan correcties van die persoon. Uiteindelijk ben je namelijk toch zelf verantwoordelijk. Ik zou eerst een nieuwe, betrouwbare boekhouder vinden en hem/haar de correcties door laten voeren. Vervolgens kun je de kosten eventueel proberen te verhalen op je boekhouder, maar daarvoor geef ik je weinig kans.

(Los van bovenstaande is het natuurlijk wel heel zuur, je geeft niet voor niets je zaken uit handen aan iemand die er verstand van zou moeten hebben)
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juli 2011, 13:24
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Ik vraag me in zulke gevallen toch wel af of de boekhouder niet aansprakelijk gesteld kan worden, al is het maar ten dele. Als de boekhouder namelijk willens en wetens valse posten opgeeft, dan is dat wel even iets meer dan een gewone slordigheid. Dit even los van dat je zelf ook wel wat scherper had kunnen zijn; de boekhouder heeft gewoon grove fouten gemaakt en dus niet geleverd wat hij zou moeten leveren.

Natuurlijk kun je de boekhouder niet aansprakelijk stellen voor de belasting die je alsnog moet betalen; dit zijn kosten die je al had moeten maken, maar dan op een ander moment. Maar eventuele boetes en een vervangende boekhouder zijn extra kosten, en die kun je volgens mij wel verhalen. In hoeverre dat echt mogelijk is, zul je met een jurist moeten bekijken. Ik neem aan dat je wel een rechtsbijstandverzekering hebt voor je bedrijf?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juli 2011, 19:28
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Allereerst: als er nog geen navorderingsaanslagen zijn opgelegd c.q. aangekondigd: onverwijld de belastingdienst op de hoogte stellen van het feit dat je geconstateerd hebt dat er onjuiste aangiften zijn gedaan en dat je deze op korte termijn (noem een termijn) verbeterd zult indienen. Als je zelf tijdig actie onderneemt en vrijwillig verbetert blijven boetes in de regel achterwege.
De extra kosten die je moet maken voor een andere boekhouder die de correcties moet indienen zou je m.i. je vorige boekhouder voor aansprakelijk kunnen stellen. Richting belastingdienst blijf je zelf verantwoordelijk omdat jij nu eenmaal de keuze hebt gemaakt met een (achteraf) niet erg fatsoenlijke boekhouder te werken. Maar als klant mag je er van uit gaan, bij inschakeling van een deskundige, dat die niet zelf aftrekposten (kosten) gaat zitten verzinnen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juli 2011, 20:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaapio Bekijk bericht
Hi all,

Stel je een volgende situatie voor (fictief):
Jaap aangezien je aangeeft dat het om een fictieve case gaat ga ik alleen even kort reageren, uitgebreid ingaan op details is zinloos want het gekozen voorbeeld vind ik al erg onwaarschijnlijk..

- Foutieve aangiften moeten altijd gecorrigeerd worden, uiteraard moet het wel gaan om wat substantiëlere bedragen, ook de belastingdienst zit niet te wachten op een herziening van een aangifte vanwege een vergeten factuur van 500 euro.
- Zoals Marjan ook aangeeft, zodra je weet dat er (ernstige) fouten in je aangifte zitten meld je dat bij de belastingdienst.
- Een boekhouder of accountant kan sinds vorig jaar ook (makkelijker) door de belastingdienst (mede)aansprakelijk gesteld en beboet worden voor het doen foutieve aangiftes.
- Een klant heeft in elke overeenkomst het recht om zijn leverancier/dienstverlener civielrechtelijk aan te spreken voor geleden schade als gevolg van ernstige tekortkomingen in de dienstverlening, bij aantoonbaar frauduleuze aangiften lijkt het me niet heel moeilijk om hier een veroordeling op te krijgen. Vaak word door de klager de kosten van zo'n procedure als probleem gezien, dus in de praktijk moet het echt om grotere vorderingen gaan wil het via de rechter verhalen van dit soort kosten "rendabel" zijn.

De case die je beschrijft lijkt niet heel realistisch, een boekhouder die niet bestaande kosten opvoert buiten medeweten van de klant om zijn eigen kosten terug te verdienen klinkt onzinnig. het is gewoon rechtlijnige fraude die makkelijk te bewijzen valt. Geen enkele weldenkende boekhouder gaat dat doen..

In de praktijk ontstaat de onvrede vaak na een fiscale correctie omdat de boekhouder vooraf de gekozen fiscale oplossing niet goed heeft doorgesproken met de klant, waardoor de klant verrast word door de naheffing. Er zijn nu eenmaal posten waar je verschillend naar kan kijken fiscaal gezien., zonder dat er sprake is van poging tot fraude Het is heel belangrijk dat de boekhouder een oplossing kiest waar de klant het mee eens is of weet welk risico hij neemt (de kans op - en de hoogte van de eventuele correctie).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Richtlijn gevraagd. Wat kost een boekhouder? Greetje Administratie 3 16 juli 2011 12:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon