Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 september 2011, 20:00
seuser seuser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2011
Berichten: 12
Standaard Wat is "loon zorgverzekeringswet" op voorlopige aanslag?

Wat is de "loon zorgverzekeringswet". Is dit precies de winst van mijn onderneming? Waneer ik de voorlopige aanslag invul, zie ik automatische 7500 euro maar de schatting van mijn winst is ongeveer 14000 euro. Moet ik niet de 5,65% over de hele 14000 euro betalen for de zorgverzekeringswet?

Thanks very much for the help!
Scott
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 september 2011, 23:51
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, dit heeft helemaal niets met je winst uit onderneming te maken. Je vult hier alleen een bedrag in als je naast winst uit onderneming ook een baan er naast had. Op de jaaropgaaf van de werkgever staat het loon zorgverzekeringswet.

Elke belastingplichtige in Nederland betaald over de eerste 33000 euro inkomen een premie voor de basis zorgverzekering. Als werknemer word dit ingehouden bij je salaris. Voor ondernemers betalen zij dit over hun winst maar als zij (een deel van het jaar) in loondienst zijn geweest hebben ze dit ook al via hun werkgever (deels) betaald, werkgevers zijn altijd verplicht deze premie in te houden en dus word deze vraag gesteld om te voorkomen dat ondernemers 2x betalen voor 1 verzekering.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 september 2011, 12:21
seuser seuser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2011
Berichten: 12
Standaard

Dear Roel,

Hartelijk bedankt voor u snel antwoord! Ik heb wel een baan op de zijde (ik doe een stage drie dagen per week). De zorgverzekeringswet is al gerekend bij mijn employer voor die baan. Hoeft ik dat dan in te vullen?

Scott
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 september 2011, 12:28
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja, op jou jaaropgaaf 2010 moet loon zorgverzekeringswet ook staan. dat bedrag vul je dan in. Vervolgens houd het aangifte programma er rekening mee dat je over een deel van je inkomen al via de werkgever hebt betaald voor de zorgverzekering.

Je zult dan minder premie hoeven te betalen via je IB aangifte omdat de grondslag (het bedrag waarover je premie betaald) word verlaagd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 september 2011, 12:32
seuser seuser is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2011
Berichten: 12
Standaard

Ah okay prima, dan de 7500 (ongeveer) dan was al voor mij in de programma ingevuld was de juiste nummer. Dank u wel voor de uitleggen van dit, nu begrijp ik het veel beter!

Scott
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over heffingsrente IB bij een voorlopige aanslag Verwijderd account Belasting 2 24 maart 2010 22:37
Inkomstenbelasting Saldo Fiscalewinstberekening en de impact hierop van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting emeinema Belasting 3 26 februari 2010 12:16
Inkomstenbelasting Voorlopige aanslag te hoog Markie Belasting 1 1 februari 2010 17:57
Inkomstenbelasting Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting Interfico Belasting 7 13 februari 2009 16:15
Aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet Janine Nieuws - Voor en door freelancers 0 3 augustus 2006 13:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon