Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 januari 2011, 20:58
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard Telt mbo-opleiding vóór de start van mijn onderneming mee voor het urencriterium?

Hallo,

Inmiddels al goed geholpen in een eerder topic, nu nog een vraagje .

Vanaf 1 aug 2010 ben ik als freelance webdesigner gestart. Van jan t/m mei 2010 heb ik een opleiding genoten voor het ontwikkelen en realiseren van websites en het bijhouden van de boekhouding in de vorm van 'algemene ondernemers vaardigheden'. Dit betrof een BOL opleiding.

Nu zou ik graag 700 van deze uren opnemen in mijn urencriterium van 2010. Mag dat? Hier verschillen de meningen nogal in. Maar wat zijn de feiten?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Tom Bosch
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 januari 2011, 22:06
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Smile

Tja, opleidingen (vooral als die voor de start van de onderneming) zijn begonnen zijn altijd een lastig punt. Feiten zijn er volgens mij ook niet. Je zou kunnen kijken naar wat de belastingdienst in eerdere rechtszaken heeft gezegd. Maar aangezien jouw opleiding echt gaat over wat jij in je bedrijf uitvoert en ook nog eens uitleg geeft in boekhouden, duidt er wel erg op dat je de opleiding uitvoert met als doel een eigen onderneming te beginnen. In dit geval zou ik zeggen JA die kan je meenemen in het urencriterium. Het is geen willekeurige MBO of HBO opleiding bijvoorbeeld.

Zorg in ieder geval dat je documenten hebt en dat je kan bewijzen dat je ook echt 700 uur er aan bezig bent geweest.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 januari 2011, 22:26
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Het is geen willekeurige MBO of HBO opleiding bijvoorbeeld.

Zorg in ieder geval dat je documenten hebt en dat je kan bewijzen dat je ook echt 700 uur er aan bezig bent geweest.
De documenten heb ik sowieso allemaal netjes bewaard, het gaat hier wel om een MBO opleiding. Is dat een probleem?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 januari 2011, 02:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door qwixzo Bekijk bericht
het gaat hier wel om een MBO opleiding. Is dat een probleem?
Nee, dat staat helemaal los van de fiscale beoordeling. Die gaat over de relevantie voor je onderneming, het jaar waarin, de datum waarop en het aantal uren, niet over het niveau van de opleiding.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 januari 2011, 10:14
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard

René,

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp zijn die uren die ik heb gemaakt van januari tot juni gewoon geldig en op te tellen bij het urencriterium?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 januari 2011, 10:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door qwixzo Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp zijn die uren die ik heb gemaakt van januari tot juni gewoon geldig en op te tellen bij het urencriterium?
Ja, uren besteed aan de onderneming vóór de start tellen ook mee. Zie Tellen de kosten en de uren van mijn aanloopperiode ook mee?

Dit is o.a. gebaseerd op een uitspraak van het Hof Den Bosch, 19-12-2008, nr. 06/00478 (gepubliceerd 9-2-2009).

Maar de duivel zit in de details. In die publicatie van het Hof staat o.a.:
Citaat:
Het hof ging de agenda van de startende onderneemster over heel 1998 minutieus na om te bezien of alle activiteiten in redelijkheid tot ondernemingsactiviteiten konden worden gerekend. Dit hield in dat de handelingen voldoende concreet moesten zijn om als ondernemingshandelingen te kunnen gelden. Hiertoe rekende het hof niet alleen de activiteiten vanaf het moment dat de onderneming volgens de inspecteur van start was gegaan, maar ook in de periode daarvóór.
De vraag is of een algemene beroepsopleiding - die je misschien ook als privépersoon volgde om je mogelijkheden op de arbeidsmarkt te vergroten - 'voldoende concreet is om als ondernemingshandeling te gelden'.

Dit soort dingen blijven een kwestie van interpretatie en worden uiteindelijk door de rechter beoordeeld, als het zover komt. Je oorspronkelijke vraag "Wat zijn de feiten?" kunnen we dus niet eenduidig beantwoorden.

Fiscalisten kijken meestal of je een 'pleitbaar standpunt' hebt, een geloofwaardig verdedigbaar verhaal. Daar lijkt dit wel op.

En dan kun je je in 2010 nog beroepen op de door de staatssecretaris beloofde soepelheid bij het beoordelen van het urencriterium, al stelt die volgens mij niet zoveel voor.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 januari 2011, 11:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Er is in dit forum trouwens al meer over geschreven, en die discussies heb ik als moderator nog even gelabeld met urencriterium > opleiding, zodat ze makkelijker zijn terug te vinden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 januari 2011, 11:43
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard

René,

Heel erg bedankt!

Het gelden van deze uren zijn erg belangrijk voor mijn toetsingsinkomen (met toeslag partner) voor 2010.

Ik ga er nu vanuit dat het goed komt, al reserveer ik wel een bedrag voor het scenario dat het anders mag lopen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 januari 2011, 16:09
qwixzo qwixzo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 10
Standaard

Zojuist de belastingtelefoon gebeld en deze vertellen mij dat ik de uren niet mag meetellen. Enkel uren in de vorm van acquisitie en informatie verzamelen zoals langs gaan bij de KvK.

Wat moet ik hier nu mee?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 januari 2011, 16:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat is moeilijk te zeggen zonder een woordelijk verslag van het telefoongesprek.

De belastingtelefoon is niet altijd even betrouwbaar (je kunt een 1e-lijns helpdeskmedewerker treffen met weinig verstand van ondernemersaangiften) en de formulering van vraag en antwoord luistert nogal nauw.

Hoe dan ook, de belastingtelefoon is slechts een service, waar je geen rechten aan kan ontlenen en die je geen rechten kan ontnemen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium, urencriterium > opleiding


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
DTP versus Grafische opleiding Sandy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 28 10 februari 2007 18:27
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 17:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon