Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 18 maart 2009, 00:57
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Onderzoek van onderwijs medewerkers welzijnsinstelling: vrijgesteld van BTW?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
- De vrijstelling voor nauw met het vrijgestelde onderwijs samenhangende leveringen en diensten geldt alleen voor ondernemers die zelf vrijgesteld onderwijs verstrekken. Leveringen en diensten hangen nauw samen met het vrijgestelde onderwijs als zij onontbeerlijk zijn voor het verstrekken daarvan."

Marjan, de onderwijsvrijstelling zit duidelijk heel anders in elkaar dan die voor Kinderopvang. Ik weet dus niet of jij wat aan dit antwoord hebt?

Groeten, Renée
Renée, dank voor je uitgebreide posting. Ondanks dat onderwijs en kinderopvang (art. 11 lid 1 letter w van de Wet OB) twee verschillende dingen zijn zie ik wel een bepaalde consistentie. De crux bij kinderopvang is, net als hier bij onderwijs wordt aangehaald, dat deze alleen geldt voor ondernemers die zelf vrijgestelde kinderopvang leveren. Een gastouderbureau levert zelf geen (vrijgestelde) kinderopvang, dat doet de gastouder. Echter, wanneer het gastouderbureau onderdeel is van de lijn gastouder-vraagouder, m.a.w. de dienstverlening (en dus ook de levering van kinderopvang) verloopt via het gastouderbureau dan zijn de bijkomende diensten (bemiddeling, financiën e.d.) wel vrijgesteld. Levert de gastouder de opvang (dienst) rechtstreeks aan de vraagouder en factureert het gastouderbureau aan de gastouder de dienstverlening van het bureau dan is het gastouderbureau geen leverancier van vrijgestelde kinderopvang en zijn de betreffende diensten dus niet vrijgesteld.
Leuker kunnen ze het niet maken.....
Met citaat reageren
  #12  
Oud 22 maart 2009, 20:43
Fabian Fabian is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 december 2008
Berichten: 4
Standaard Re: Onderzoek van onderwijs medewerkers welzijnsinstelling: vrijgesteld van BTW?

Hartelijke bedankt voor al jullie commentaar!! Ik zie het nu pas. Zelf wil ik binnenkort contact opnemen met het belastingkantoor. Omdat het onderwijs de kern vormt van mijn onderzoek, ben ik heel benieuwd naar hun oordeel. Zodra ik meer weet, zal ik dit laten weten!

Groeten,
Fabian
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 maart 2009, 20:55
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Onderzoek van onderwijs medewerkers welzijnsinstelling: vrijgesteld van BTW?

Fabian, nog een tip: leg je vraag schriftelijk voor en vraag schriftelijk antwoord, alleen dan kun je je, mocht het zover komen, op hun standpunt beroepen. Succces!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 mei 2009, 22:02
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Onderzoek van onderwijs medewerkers welzijnsinstelling: vrijgesteld van BTW?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Ik heb ook nog een exemplaar van het Besluit "Vrijstelling diensten door componisten, schrijvers en journalisten" ontvangen, maar daaraan voldoet niet eens een onderdeel van mijn werkzaamheden.
Voor @An is dit Besluit misschien nog interessant, als blijkt dat/aangezien de onderwijsvrijstelling niet van toepassing is.

Als iemand een exemplaar van de Besluiten wil ontvangen, dan kan ik ze inscannen en mailen (onderwijs 4 pagina's, componisten/schrijvers/journalisten 2 pagina's).

Groeten, Renée
Beste Renée,
Zou je mij het besluit alsnog willen mailen? Ik heb onlangs de belastingdienst om een uitspraak gevraagd, maar kreeg deze week een brief met daarin alleen de algemene richtlijnen. Er werd niet specifiek ingegaan op de (van btw vrijgestelde) onderwijsinstelling.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 mei 2009, 16:50
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Onderzoek van onderwijs medewerkers welzijnsinstelling: vrijgesteld van BTW?

Dag Anna,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an@ Bekijk bericht
Beste Renée,
Zou je mij het besluit alsnog willen mailen?
Pfew, ik heb 'm teruggevonden! Ik had 't stuk op zo'n logische plek opgeborgen, dat ik eerst heel de logica moest herleiden en zowaar, daar was 'ie. Ik heb 'm nu ergens opgeborgen, waar ik 'm met een logica-met-minder stappen kan terugvinden.

Omdat ik niet kon vinden hoe ik je via het forum een bericht met bijlage kan sturen, heb ik 'm aan je gewone e-mailadres (gevonden via je website) gestuurd.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 00:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon