Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2008, 18:24
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Digitaal ga ik een volgende stap zetten, maar heb daar even wat hulp bij nodig. Ik heb sinds deze week een server, waar ik extern op kan inloggen om mijn mail te lezen.

Voor mijn bedrijfsactiviteiten is dat in de vakantie ook wel belangrijk om te kunnen. Daarom neem ik een laptop mee naar Frankrijk, en dan .......
.....Wat is dan de makkelijkste, de beste, de goedkoopste, de veiligste oplossing.

Ik begrijp dat KPN een abonnement heeft waarmee je praktisch in heel Frankrijk kan inloggen. Werkt op een soort SIM kaart. Abonnement kan behoorlijk prijzig zijn € 10,00 tot € 50,00 per maand.

Bij sommige restaurants zie ik "KPN hotspot" staan. Ik vermoed dat dit een wifi punt is waarmee je verbinding kunt maken met het www.

Of moet ik 'een wijk' inrijden en via een onbeveiligd contact leggen met de Server. Wie heeft hier ervaring mee?

Wim

(NB: Frankrijk kan ook een andere land zijn )
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 februari 2008, 18:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Digitaal ga ik een volgende stap zetten, maar heb daar even wat hulp bij nodig. Ik heb sinds deze week een server, waar ik extern op kan inloggen om mijn mail te lezen.

Voor mijn bedrijfsactiviteiten is dat in de vakantie ook wel belangrijk om te kunnen. Daarom neem ik een laptop mee naar Frankrijk, en dan .......
.....Wat is dan de makkelijkste, de beste, de goedkoopste, de veiligste oplossing.

Ik begrijp dat KPN een abonnement heeft waarmee je praktisch in heel Frankrijk kan inloggen. Werkt op een soort SIM kaart. Abonnement kan behoorlijk prijzig zijn € 10,00 tot € 50,00 per maand.

Bij sommige restaurants zie ik "KPN hotspot" staan. Ik vermoed dat dit een wifi punt is waarmee je verbinding kunt maken met het www.

Of moet ik 'een wijk' inrijden en via een onbeveiligd contact leggen met de Server. Wie heeft hier ervaring mee?

Wim

(NB: Frankrijk kan ook een andere land zijn )
Je kunt via KPN (maar ook via Vodafone) een UMTS/GSM kaart kopen. Het gaat dan om mobiel internet, de stick (= antenne + sim) is eigenlijk niets anders dan een mobiele telefoon die je in je laptop plugt. Die maakt verbinding met het internet - via een Nederlands inbelnummer.

Je betaalt meestal een minimum abonnementstarief per maand (ik heb KPN, 15 euro p/ ex btw) en een bedrag per MB (en vanuit het buitenland is dat duurder). Er zijn ook vormen met hogere maandbedragen en (more or less) flat fee.

Je mail ophalen hoeft niet veel te kosten. Het risico van een UMTS kaart is dat je het web opgaat of attachements/pdf's gaat ophalen met je mail. Dan wordt het snel erg duur.

Als je al een kaart in je laptop hebt zitten voor draadloos internet, kan je altijd kijken of je ergens een (onbeveiligde) verbinding kunt vinden. Hotels bieden vaak een kostenloos draadloos netwerk (wifi). Campings bieden ook vaak hotspots aan en er zijn steeds meer campings waar je tegen betaling acvhter een pc kunt kruipen.

De service van KPN vanuit het buitenland is echter niet zo geweldig (ik druk mij nu behoorlijk genuanceerd uit). Support via je (gewone) mobiel kost je snel een vermogen (wachttijd en gedoe) en daardoor gaat je vakantiegevoel er flink op achteruit.
Zo ontdekte ik in Frankrijk dat KPN mij had afgesloten omdat ze dachten dat ik niet wist dat ik reletief veel MB's had opgehaald (maar ja, ik moest ergens in een weiland van een Frans boerderijtje drukproeven downloaden). Tegen de tijd dat ze mijn account weer hadden geactiveerd, zat ik al weer in Nederland. Misschien doet Vodafone dat beter?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 februari 2008, 18:45
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Een KPN hotspot is idd een zone waar je verbinding kunt maken met internet (via wifi, moet je wel abo voor hebben). Daarnaast heb je mobiel werken via umts met de laptop, dat is dat abonnement waar je het over had (de soort sim-kaart).
De hotspots is NL-only (zul je in 't buitenland dus niet vinden van KPN, heb je in dit geval dus ook niks aan). UMTS werkt wel in 't buitenland, of het ook werkt in 't land waar je naartoe wil, dat kun je 't beste even bekijken op deze pagina, kun je meteen de tarieven bekijken.

Het contact leggen met een onbeveligid netwerk in de buurt moet ik absoluut afraden (tenzij 't van het hotel oid is natuurlijk en het daar expres onbeveiligd en gratis is gelaten). Is misschien wel goedkoper, maar ook zo ongeveer overal zeer illegaal, als je gepakt wordt ben je dus vele malen duurder uit..
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2008, 17:38
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Het contact leggen met een onbeveligid netwerk in de buurt moet ik absoluut afraden (tenzij 't van het hotel oid is natuurlijk en het daar expres onbeveiligd en gratis is gelaten). Is misschien wel goedkoper, maar ook zo ongeveer overal zeer illegaal, als je gepakt wordt ben je dus vele malen duurder uit..

Netjes is het natuurlijk niet om van een (open) wifi netwerk gebruik te maken, maar het is pas strafbaar als kenbaar is dat het een prive netwerk is.


Zie ook het artikel Arrestatie voor illegaal gebruik van draadloos wifi van Arnoud Engelfriet.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2008, 19:48
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Dat is dus ook wat ik bedoelde met 'tenzij 't van het hotel oid is...'. En ik begreep uit dat 'even een wijk inrijden' ook een woonwijk, vandaar dat ik het op deze manier verwoordde.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 februari 2008, 19:54
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Als ik via een wifi punt nar mijn server ga. Is dat voor de andere gebruikers van datzelfde wifi punt zichtbaar of traceerbaar? M.a.w. kan die dan ook naar mijn server toe?

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 februari 2008, 19:58
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht

Als ik via een wifi punt nar mijn server ga. Is dat voor de andere gebruikers van datzelfde wifi punt zichtbaar of traceerbaar? M.a.w. kan die dan ook naar mijn server toe?
De meeste gebruikers die hun WiFi punt niet hebben beveiligd zullen niet door hebben dat jij gebruik maakt van hun internetverbinding, omdat ze vaak de kennis niet hebben (dat is vaak de reden waarom hun internetverbinding open staat) (tenzij het idealisten zijn).

In theorie kunnen ze al het verkeer dat over de lijn gaat (van jouw machine naar het Wifi punt) aftappen. Dat gaat overigens niet vrij eenvoudig, en daar heb je 'hacker-achtige' tools voor nodig.

Als je geen beveiliging op jouw PC hebt (bijvoorbeeld een firewall) kan men ook toegang op tot jouw PC krijgen. Maar dat kan ook als je via je eigen internet verbinding thuis onbeveiligd aan internet bent verbonden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 februari 2008, 20:02
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
In theorie kunnen ze al het verkeer dat over de lijn gaat (van jouw machine naar het Wifi punt) aftappen. Dat gaat overigens niet vrij eenvoudig, en daar heb je 'hacker-achtige' tools voor nodig.
De oudere beveiliging (WEP-encryptie) is zeer makkelijk te kraken. WPA-encryptie wordt ook steeds makkelijker om te kraken (duurt alleen wat langer dan bij WEP, maar is zeker mogelijk en ik heb me laten vertellen dat het niet al te moeilijk is).
Het beste is als een draadloze verbinding kijkt naar het mac-adres van de computer die verbinding probeert te maken, als die niet in de lijst met toegestane apparaten staat, dat er dan geen verbinding gemaakt kan worden, maar dat is iets voor de thuis-situatie.

De perfecte verbinding bestaat niet. De verbinding die daar het dichtst bij in de buurt komt, is de gedrade verbinding (maar daar zijn die wifi-points natuurlijk niet voor ).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 februari 2008, 22:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illutic Bekijk bericht
Het beste is als een draadloze verbinding kijkt naar het mac-adres van de computer die verbinding probeert te maken
Dat dacht ik niet. Dat MAC-adres kan volgens mij vrij makkelijk worden afgetapt en gefingeerd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 februari 2008, 15:17
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Inloggen op de server, maar hoe werkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat dacht ik niet. Dat MAC-adres kan volgens mij vrij makkelijk worden afgetapt en gefingeerd.
Moet dan ook wel in combinatie met een WPA beveiliging. WPa en WEP zijn ook allebei erg makkelijk te kraken. Maar goed, dat zei ik ook al: draadloos is zo veilig niet, bekabeld is veel veiliger (moet draadloos wel uitstaan van het modem natuurlijk, anders maakt het nog niks uit ).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe zorg ik dat ik niet blijf hangen in bepaald werk? Annet30 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 18 10 januari 2008 13:48
ROW maar eigenlijk WUO Kampioen Belasting 17 3 december 2007 17:11
Uurtje - factuurtje Wendy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 17 22 november 2007 14:46
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 12:18
Bedrijfspromotie...maar hoe op de correcte wijze? Verwijderd account Marketing en acquisitie 2 2 augustus 2007 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon