Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 juli 2011, 17:07
thomas1983 thomas1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2010
Berichten: 11
Standaard Opdrachtgever vraagt naar contactgegevens andere opdrachtgevers

Vraagje: een van mijn nieuwe opdrachtgevers controleert of ik al dan niet terecht een VAR WUO heb. Het doel daarvan is kennelijk om na te gaan of ik rechtmatig gebruik maak van de VAR WUO verklaring. Ik word gevraagd om een formulier in te vullen waarin ik de contactgegevens van min 2. en max. 4 andere opdrachtgevers invul. In hoeverre staat mijn opdrachtgever in zijn recht om dit te checken? Moet ik deze gegevens verstrekken? Is het aantal opdrachtgevers dat ik heb niet een zaak tussen mij en de Belastingdienst? Het is overigens niet zo dat ik te weinig opdrachtgevers heb, integendeel. Maar ik heb gewoon geen zin om de contactgegevens van m'n andere opdrachtgevers zomaar met iedereen die erom vraagt te delen. Wat zouden jullie doen?
  #2  
Oud 7 juli 2011, 19:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1983 Bekijk bericht
In hoeverre staat mijn opdrachtgever in zijn recht om dit te checken?
Iedereen mag alles willen checken, maar:
  1. Het is helemaal niet nodig dat hij dit checkt. Bij correct gebruik van een VAR-WUO geeft die de opdrachtgever voldoende duidelijkheid (daar is het ding voor).
  2. Voor zover ik weet is dit hoogst ongebruikelijk.
  3. Je bent op geen enkele manier verplicht hieraan mee te werken.
Misschien wil je je profiel wat verder invullen (met name het stuk onder 'overige informatie'), dan kunnen we zien wat voor soort diensten je levert. Dat wil ook nog weleens helpen om een beeld te krijgen, want zoiets kan in de ene branche anders liggen dan in de andere.
__________________
René
  #3  
Oud 11 juli 2011, 16:04
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Ik heb wel eens een klant gehad die met een opdracht voor een half jaar kwam en vroeg of dat geen probleem zou zijn met min. 3 opdrachtgevers en max. 70% bij 1 opdrachtgever omdat ik ook net was begonnen. Toen was het echter voldoende om gewoon een paar andere namen van bedrijven te noemen zonder contactgegevens. In mijn portfolio waren deze andere projecten/klanten ook te zien.

Misschien is het ook voldoende als jij globaal verteld voor wie je dit jaar hebt gewerkt zonder contactgegevens?

Dat het iets is tussen jou en de belastingdienst is niet helemaal waar. Als jij namelijk alleen die klant als opdrachtgever hebt dit jaar dan moet die klant van de belastingdienst allemaal extra dingen betalen alsof jij bij hem in dienst was. Dat heeft dus wel degelijk met hem te maken. Volgens mij is het echter wel voldoende als hij een kopie van jouw VAR-WUO heeft. Dan ziet de belastingdienst dat hij het echt niet had kunnen weten.

Misschien heeft je klant negatieve ervaringen gehad met iemand die inderdaad hem alleen als klant had en dus extra moest betalen en is hij daarom nu zo voorzichtig?
__________________
illustraties, animaties & games
  #4  
Oud 11 juli 2011, 22:09
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard wel of niet

Zelf zou ik de contactgegevens van andere klanten niet geven, je kunt je afvragen of je in een relatie tussen opdrachtnemer en gever wel kunt werken als het vertrouwensnivo op dit peil ligt.... .

Naar mijn mening zou er bij een goede contractvastlegging ook geen formulier apart nodig hoeven zijn. En ene contract tussen de 2 partijen lijkt mij veel zakelijker/professioneler dan dan opdrachtgever vraagt naar gegevens van een andere klant van jou.

Dat is overigens wat anders nmm dan het vragen van referenties. Maar goed je moet het als zzp'er altijd zelf beoordelen!
  #5  
Oud 12 juli 2011, 12:16
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1983 Bekijk bericht
Vraagje: een van mijn nieuwe opdrachtgevers controleert of ik al dan niet terecht een VAR WUO heb. Het doel daarvan is kennelijk om na te gaan of ik rechtmatig gebruik maak van de VAR WUO verklaring.
Nou als zijn kennis van het hele VAR gebeuren zo beperkt is dat hij zich enkel richt op het hebben van minimaal 3 klanten heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan.

Een VAR WUO bestaat uit meer dan alleen het hebben van 3 klanten.
Heb er zelfs 1 gekregen terwijl ik aan heb gegeven minder dan 3 klanten te hebben, maar wel de intentie er 3 of meer te krijgen. Maar doordat ik het naast mijn fulltime job doe kan dat lastig worden. Zelfstandigheid zit in meer dan het hebben van X klanten. Ik wordt zo moe van mensen die zich daar blind op staren. Zelfs mensen die "professioneel advies" geven aan mensen die ergens als ZZP ingehuurd kunnen worden gaan totaal blind op de eis van 3 opdrachtgevers.

De belastingdienst oordeelt of je ondernemer bent en niet je opdrachtgevers.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Opdrachtgever VAR-WUO gestuurd, vraagt kopie AOV en aansprakelijkheidsverzekering Ramona1968 Omgaan met opdrachtgevers 3 24 februari 2009 12:46
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 01:11
opdrachtgever laat je werk controleren door andere partij accelent communicatie Omgaan met opdrachtgevers 10 12 maart 2008 17:00
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon