Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 februari 2009, 17:09
Interfico Interfico is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2007
Berichten: 16
Standaard Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje bezig voor mezelf te beginnen, ik ben dan ook al eens eerder hier geweest op het forum. Ik was nog minderjarig en had het druk met mijn eindexamens, niet de perfecte timing om me in te schrijven dus.

Ik heb inmiddels de leeftijd van 18 jaar bereikt en ben begonnen aan een nieuwe studie. Op aanraden van een docent heb ik de draad weer opgepakt om voor mezelf te beginnen. Ik realiseer websites met achterliggende informatiesystemen.

Ik heb veel gelezen en ik heb hier en daar wat geïnformeerd. Ik heb het inschrijfformulier voor de KvK gedownload en het formulier "Voorbereiding Gemeenschappelijke Inschrijving" van de Belastingdienst. Ik heb nu een aantal kleine vragen:

- Er wordt gevraagd of ik producten lever aan consumenten. (Detailhandel) Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat websites eerder neigden naar diensten en niet producten. Kan iemand dit bevestigen?

- Ik heb mijn werkweek geschat op 10 uur, wat neerkomt op grofweg 500 uur in een jaar. Dit maakt mij voor de KvK geen full-time medewerker maar een part-time medewerker. Is het voor een onderneming noodzakelijk om ten minste 1 full-time werker te hebben? Kan ik worden gezien als zelfstandig ondernemer die part-time werkt?

- Ik moet voor de belastingdienst een schatting maken van mijn omzet voor het komende jaar. Dit vind ik erg lastig. Ik wil dit zo laag mogelijk houden om geen hoge voorlopige aanslag te ontvangen. Het moet echter niet te laag zijn zodat ik niet meer word gezien als zelfstandig ondernemer. Als ik mij nu inschrijf, wanneer kan ik dan de voorlopige aanslag verwachten?

Bij voorbaat dank voor reacties.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2009, 04:23
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Ik kan je niet heel erg van dienst zijn, maar ik zat ongeveer in hetzelfde schuitje dus sommige dingen weet ik ongeveer.

Wat betreft je laatste 2 vragen:

Kan ik worden gezien als zelfstandig ondernemer die part-time werkt?
Dat denk ik wel, ik heb mij destijds ook ingeschreven met een aantal uur (ook rond de 10 volgens mij) en dit heeft verder geen invloed op je inschrijving volgens mij. Volgens mij is dit meer voor hun statistieken.

Voorlopige aanslag?
Dit werkt niet zo met Omzetbelasting. Jij krijgt gewoon elk kwartaal of jaar bericht dat je je omzetbelasting aangifte moet doen. Dit houd in, dat je moet opgeven hoeveel omzetbelasting (19% in jouw geval) je hebt ontvangen en hoeveel betaald (kan dus 0, 6 of 19% zijn) hebt.
Dat weten hoeveel je verwacht te gaan verdienen is meer om vast te stellen hoe vaak zij zo'n aangifte van je willen ontvangen. Per kwartaal of eens per jaar.

Ik heb hier verder geen bronnen voor. Dus mensen kunnen me corrigeren als ik foute informatie verkondig
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 februari 2009, 08:18
Interfico Interfico is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Die voorlopige aanslag geldt niet voor de omzetbelasting, maar voor de inkomstenbelasting. Zo heb ik althans begrepen.

Ik krijg weinig mee van de omzetbelasting aangezien ik onder de kleine ondernemersregeling zal vallen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 februari 2009, 11:17
Remy's schermafbeelding
Remy Remy is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 29 augustus 2007
Berichten: 333
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Hoi Interfico,

Je levert inderdaad diensten, geen producten.

Ik begrijp verder dat je je als eenmanszaak wilt inschrijven? Dan gaat het niet om fulltime/parttime medewerkers, maar hoeveel uur je werkt per jaar. In jouw geval zal je dan een VAR-ROW moeten aanvragen.
__________________
Remy Jacobs Freelance Webdesign
www.remyjacobs.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 februari 2009, 15:27
Interfico Interfico is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remy Bekijk bericht
Dan gaat het niet om fulltime/parttime medewerkers, maar hoeveel uur je werkt per jaar. In jouw geval zal je dan een VAR-ROW moeten aanvragen.
Ik werk 10 uur per week. Dit komt grofweg uit op 500 uur per jaar. Ook hier kan een VAR WUO op gebaseerd zijn.

Het enige dat ik nog wil weten is wanneer ik een voorlopige aanslag van de inkomstenbelasting kan verwachten.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 februari 2009, 17:12
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

dat heeft niks met je zaak te maken volgens mij in dit geval.

Ik heb hem toevallig net afgelopen week ontvangen.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 februari 2009, 17:13
Interfico Interfico is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Ik geloof dat deze voorlopige aanslag wordt gebaseerd op de schatting van je omzet.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 februari 2009, 17:15
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Starter voorlopige aanslag inkomstenbelasting

ik haal 2 dingen door elkaar denk ik.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet Verhoven Belasting 6 13 februari 2009 15:47
Werk 2008 gefactureerd in 2009, welk jaar inkomstenbelasting? Anita Belasting 2 7 januari 2009 11:57
Voorlopige aanslag IB: moet ik vooruitbetalen? Fjodor Belasting 27 5 juni 2007 22:32
Belastingdienst herstelt voorlopige ib-aanslagen 2006 René Nieuws - Voor en door freelancers 0 13 oktober 2006 19:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon