Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 8 juli 2019, 23:59
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard Tesla en Youngtimer beide zakelijk rijden

Ik heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht (zakelijk) die ik privé gebruik. Ik houd geen kilometeradminstratie bij, dus ik betaal bijtelling over die auto. Ik heb ook nog een cabriolet uit 1993 (privé) en ik vraag mij af of het mogelijk is om die zakelijk te gaan rijden. Hierbij een aantal feiten:
  • Gewone auto heb ik hele jaar in gebruik en in de bijtelling.
  • Youngtimer heeft een marktwaarde van circa €3.000.
  • Youngtimer heeft is op dit moment privébezit.
  • Youngtimer rijd ik ongeveer 4 maanden per jaar (mei-aug).
  • Youngtimer heeft circa €100 vaste lasten/maand (belasting+WA verzekering).
  • Youngtimer had in 1993 een nieuwprijs van €45.000.
Ik wil de cabriolet dus verkopen naar de zaak. Ik betaal €3.000 naar privé en zet de auto vervolgens op de balans. Afschrijving is minimaal voor de auto, dus er zal geen jaarlijkse afschrijving zijn (tenzij total-loss).

Netto betaal ik dan €3000 * 35% bijtelling * 52% IB / 12 maanden = €45 per maand. De werkelijke BTW kosten zijn relatief laag, dus in plaats van 2.7% BTW forfait bij te tellen zal ik op basis van werkelijke BTW verrekenen (link).

De vaste lasten kan ik aftrekken van de winst, dus €100 netto zakt naar €48 netto. Vaste lasten + bijtelling is dus ongeveer net zoveel als ik nu betaal aan vaste lasten privé.

Het voordeel is echter wel dat alle bijkomende kosten (onderhoud, benzine, ...) aftrekbaar zijn en vrijgesteld van BTW. Er zit wel het nodige onderhoud aan te komen, dus dat zou wel goed uitkomen.

Ik heb echter wel wat vragen:
  1. Mag ik een auto van privé naar zakelijk halen? Of moet ik een lastige constructie met verkoop en terugkopen van een autobedrijf doen?
  2. Moet ik de auto laten taxeren om aan te tonen dat de aankoopprijs reëel is?
  3. Hoef ik alleen maar bijtelling te betalen op het moment dat de auto niet geschorst is?
Ik gebruik de auto vaak om naar mijn klanten te gaan (in de zomer). Dat voelt nu erg jammer, omdat ik die kosten dan volledig in privé heb en de zakelijke auto stilstaat (voorheen was het 19ct/km). Ik heb geen trek in schimmige transacties, maar betaal ook niet graag meer dan noodzakelijk.

Aangezien ik de wagen maar 4 maanden per jaar tot mijn beschikking heb (de rest is die geschorst en niet bruikbaar) zou ik het redelijk vinden om deze ook slechts 4 maanden bij te tellen. Ik weet alleen niet hoe de belastingdienst dat interpreteert.
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 14:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon