Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 22 mei 2008, 16:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arina Bekijk bericht
Echt duidelijk zijn de regels over dit onderwerp niet. Veel te veel ruimte voor interpretatie!
Helemaal mee eens. Normale zakelijke uitgaven inboeken is geen enkel probleem, maar juist bij de kleine dingen (koffie, thee, lunch, treinkaartje, parkeerkaartje, relatiegeschenk e.d.) is het soms een hele uitzoekerij
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 22 mei 2008, 22:34
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

..vandaar ook mijn eerdere opmerking..een gruwel zijn dit soort regels zelfs bij ons op kantoor hebben we vaak discussies hierover. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook niet alle mogelijkheden paraat heb.

Kijk wat ik bedoelde met 'een beetje kosten' is dat je niet elke week een pak koffie op de zaak moet zetten. In de bovenstaande discussie maakt het volgende e.e.a. misschien weer wat duidelijker zonder te stellen dat dit de juiste insteek is maar zo pak ik het aan:

allereerst is er de IB (dus kosten) en daarnaast de BTW (helder lijkt me).
Wat de kosten betreft, zolang ze zakelijk en redelijk zijn zijn ze gewoon op te voeren als aftrekpost. Dus misschien 1 pak koffie per jaar? of 2 voor de veelontvangers.

voor de BTW geldt naar mijn mening dat zolang het om een ondernemer gaat de BTW gewoon terug te vorderen is. Let wel! een ondernemer kent natuurlijk hele andere regels dan personeel (hoewel je je kunt afvragen of je niet gediscrimineert wordt enz...). Maar naar mijn idee is op enkele uitzonderingen na die BTW helemaal niet terug te vragen als het om eten en drinken gaat omdat dit op zich zo specifiek wordt aangegeven in de wet. Ik zie een pak koffie als kantinekosten (wel btw terug) en lunch ivm haast tussendoor is gewoon een lunch of 't nou restaurant of aheijn is. Dus geen btw terug.

En zo kunnen we nog dagen doormijmeren...
Met citaat reageren
  #13  
Oud 22 mei 2008, 22:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

En dan heb ik het nog niet over de keer dat we een Lancelots-bijeenkomst organiseerden en ik dacht even in de BTW Almanak op te zoeken hoe we precies btw moesten factureren op respectievelijk de trainingen en het (deels) optionele eten en drinken. Op een gegeven moment dacht ik dat ik het snapte, maar toen bleek ik in een verhaal te zitten dat geldt voor veerboten die in een ander eu-land aanleggen dan waar ze afmeren
__________________
René
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 mei 2008, 08:06
Arina's schermafbeelding
Arina Arina is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Berichten: 48
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Het gaat bij mij om een specifieke situatie (druk druk: Albert Heijn en stouwen maar) waarin het gaat om 16 cent BTW!! Maar het laatste bericht van Alfred maakt het weer dat ik denk hoe ik het moet aanpakken. Gewoon als kosten opvoeren en niet zeuren over de BTW.

@ René: Ik zie het verband tussen een training met lunch en een veerboot niet helemaal..
__________________
Arina Evenementenorganisatie
evenementen@arinabakker.nl
www.arinabakker.nl


Met citaat reageren
  #15  
Oud 23 mei 2008, 18:29
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arina Bekijk bericht
@ René: Ik zie het verband tussen een training met lunch en een veerboot niet helemaal..
LOL, denk dat hij dat ook niet helemaal zag vandaar zijn verwarring.



Ik pak het simpel aan: ik heb op kantoor een Nespresso apparaat staan en bestel hiervoor 1 x per jaar (factuur) voldoende om het hele jaar door te kunnen. De BTW trek ik af.
Alle overige zaken (melk, suiker, eventuele versnaperingen voor klanten, wc-papier, schoonmaakmiddelen etc.) betaal ik gewoon prive. Ik krijg niet veel aanloop, de afgelopen maanden is de belastingdienst zelf de grootst-verbruiker geweest
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 mei 2008, 17:45
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arina Bekijk bericht
Vraag 1 = Geldt dit ook voor eten en drinken wat gekocht wordt in een supermarkt?
Vraag 2 = Ik ga er vanuit dat broodjes winkels (zoals de V&D ze op het station hebben) onder restaurants en dergelijken vallen en dat de BTW niet afgetrokken mag worden. Klopt dit?
Vraag 3 = De BTW die je niet mag aftrekken, mag je wel opvoeren als kosten toch?

Omzetbelasting/btw
De btw op eten en drinken ter plaatse in een hotel, café, restaurant, pension en dergelijke mag je niet aftrekken als voorbelasting. Van belang is hierbij het begrip "ter plaatse".
Het kopen in een supermarkt en aan een stalletje zonder gelegenheid om het ter plaatse op te eten (b.v. in een stationshal) is niet ter plaatse, dus de btw ervan is aftrekbaar.
Als je de btw niet mag aftrekken dan mag je die wel als bedrijfskosten opvoeren.

Je kan dit ook op de site van de Belastingdienst vinden:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P61_7845

Inkomstenbelasting
Voor dergelijke kosten (voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen, e.d.) geldt een maximum-bedrag om ze als bedrijfskosten te kunnen opvoeren (voor de inkomstenbelasting). Dit bedrag is € 4.100.

Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.100 uitkomt.
Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.100- drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.


Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is.
Succes!

Frans
Met citaat reageren
  #17  
Oud 24 mei 2008, 18:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bodegraven Bekijk bericht
Het kopen in een supermarkt en aan een stalletje zonder gelegenheid om het ter plaatse op te eten (b.v. in een stationshal) is niet ter plaatse, dus de btw ervan is aftrekbaar.

Is dat zo?

Citaat:
Je kan dit ook op de site van de Belastingdienst vinden:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P61_7845
Daar is deze uitleg van "ter plaatse" volgens mij niet te vinden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #18  
Oud 24 mei 2008, 19:06
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Is dat zo?

Daar is deze uitleg van "ter plaatse" volgens mij niet te vinden.
René, het klopt dat de uitleg daar niet te vinden is. Daar staat alleen wanneer er geen recht op aftrek is. Aan de hand van een feitelijke situatie zoals in de vragen beschreven, moet je dan interpreteren. Dus in dit geval je afvragen: is het gebruik ter plaatse ja/nee. En dat is het in de vragen beschreven situaties niet.

Ook jurisprudentie kan daarbij soms helpen. Bijvoorbeeld een arrest: "er is geen sprake van gebruik ter plaatse als het gebruik op een van de bedrijfsvoering van de verstrekker onafhankelijke plaats is".
De wettelijke bepaling staat overigens in artikel 15, 5e lid, van de Wet op de Omzetbelasting.

Frans
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 mei 2008, 19:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bodegraven Bekijk bericht
is het gebruik ter plaatse ja/nee. En dat is het in de vragen beschreven situaties niet.
Het zou kunnen dat een rechter dat uitgesproken heeft, maar ik vind het bepaald niet vanzelfsprekend.

Citaat:
Ook jurisprudentie kan daarbij soms helpen. Bijvoorbeeld een arrest: "er is geen sprake van gebruik ter plaatse als het gebruik op een van de bedrijfsvoering van de verstrekker onafhankelijke plaats is".
Ja, maar wat is dan de specifieke jurisprudentie op basis waarvan je kunt zeggen dat het kopen van consumptieklare producten bij een supermarkt of stalletje niet "voor consumptie ter plaatse" is?
__________________
René
Met citaat reageren
  #20  
Oud 9 april 2010, 16:17
rody rody is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 januari 2007
Berichten: 8
Standaard Re: BTW op eten en drinken vragen

Mooie oude discussie die nog steeds ter zake doet bij een aantal klanten van mij. Kom toch telkens tot de conclusie dat ik al mijn antwoorden op vragen hier krijg!

Dus jaren na dato: bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18
BTW aftrek, voorbelasting Helga Belasting 3 30 maart 2007 21:15
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon