Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 februari 2009, 20:35
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Exclamation Urencriterium & kredietcrisis

Ik zit met een vraag:

Vorig jaar was het geen probleem om voldoende verschillende opdrachtgevers te vinden en aan het urencriterium te voldoen.
Ik ben echter bang dat dat dit jaar anders wordt.

Voorbeeld: Ik ben nu werkzaam bij een opdrachtgever waar ik fulltime voor kan werken. Wat nu als ik verder geen opdrachtgevers kan vinden? Kom ik dan niet voor de zelfstandigenkorting in aanmerking? Of beschouwen ze de relatie tussen mij en de opdrachtgever als een loondiensverband?

En als ik wel een of twee andere opdrachtgevers vind, dan moeten die toch nog minimaal 30% van de totale tijd aan gewerkte uren vullen.
En als ik dankzij de kredietcrisis niet aan de 1225 uren kom dit jaar? Is het dan ook zo dat ik dan dubbel gepakt wordt door de bd? Dan verdien je dus al minder en hebt bovendien geen recht op zelfstandigenkorting etc.

Dan ben je dus nog verder van huis...

Je hoort wel dat ze grote bedrijven helpen met werktijdverkorting enzo, maar wat doen ze voor kleine zelfstandigen en zzp'ers?

Laten ze die stikken of komen daar ook versoepelingen voor?

Als dat niet zo is dan lijkt het mij tijd dat er aktie wordt ondernomen vanuit deze hoek.

Ben wel benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft eigenlijk!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 februari 2009, 22:54
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
Vorig jaar was het geen probleem om voldoende verschillende opdrachtgevers te vinden en aan het urencriterium te voldoen. Ik ben echter bang dat dat dit jaar anders wordt. (...)
Je hoort wel dat ze grote bedrijven helpen met werktijdverkorting enzo, maar wat doen ze voor kleine zelfstandigen en zzp'ers?
Laten ze die stikken of komen daar ook versoepelingen voor?
Als dat niet zo is dan lijkt het mij tijd dat er aktie wordt ondernomen vanuit deze hoek.
Ben wel benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft eigenlijk!
Ik heb niet direct een antwoord (in de betekenis van 'oplossing') maar wel een reactie. Heb je al nagedacht over hoe jijzelf als ondernemer gaat inspelen op minder positieve economische omstandigheden? Ondernemen is niet alleen een kwestie van groei waarbij altijd alles maar beter gaat. Ook terugschakelen, downsizen, ontslagen en andere ellende hoort er bij. Inspelen op de minder prettige periode die ons te wachten staat kan betekenen dat je nog meer energie moet steken in duidelijk maken wat je te bieden hebt aan toegevoegde waarde of kwaliteit (of dat je bestaat).

Bij ondernemen hoort dat je de kans hebt om een fortuin te verdienen (of, voor de meesten onder ons, gewoon rond te komen op de manier waarop jij dat zelf wil). Het is niet zo dat het ondernemersrisico (als het wat minder gaat) wordt afgekocht door de overheid. Wat je ook vindt van dat urencriterium en van arbeidstijdverkorting voor grote bedrijven, als solist moet je denk ik vooral inzetten op slimheid - ook als je het niet dreigt te redden (= onderdeel & mogelijke uitkomst van ondernemen).
Kortom, wat is jouw plan B?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 februari 2009, 23:02
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Ik heb niet direct een antwoord (in de betekenis van 'oplossing') maar wel een reactie. Heb je al nagedacht over hoe jijzelf als ondernemer gaat inspelen op minder positieve economische omstandigheden? Ondernemen is niet alleen een kwestie van groei waarbij altijd alles maar beter gaat. Ook terugschakelen, downsizen, ontslagen en andere ellende hoort er bij. Inspelen op de minder prettige periode die ons te wachten staat kan betekenen dat je nog meer energie moet steken in duidelijk maken wat je te bieden hebt aan toegevoegde waarde of kwaliteit (of dat je bestaat).

Bij ondernemen hoort dat je de kans hebt om een fortuin te verdienen (of, voor de meesten onder ons, gewoon rond te komen op de manier waarop jij dat zelf wil). Het is niet zo dat het ondernemersrisico (als het wat minder gaat) wordt afgekocht door de overheid. Wat je ook vindt van dat urencriterium en van arbeidstijdverkorting voor grote bedrijven, als solist moet je denk ik vooral inzetten op slimheid - ook als je het niet dreigt te redden (= onderdeel & mogelijke uitkomst van ondernemen).
Kortom, wat is jouw plan B?
Nou, ik probeer zo ver mogelijk vooruit te kijken. Ik heb nu nog werk zat maar ik merk dat het moeilijker wordt om er opdrachtgevers bij te krijgen, terwijl dit wel zou moeten omdat er opdrachtgevers weggevallen zijn.

Financieel gezien loop ik weinig risico. Mijn vrouw werkt nu 26 uur en kan zonder problemen meer gaan werken.
Als ik niet zou werken komen we dan nog wel rond. Maar het is wel jammer dat je dan diverse kortingen misloopt. Het beetje wat je dan verdiend hebt wordt ook nog eens extra belast.
Ondernemen houdt inderdaad risico's in. Dit geldt echter eveneens voor grote bedrijven.
Die worden tegemoet gekomen dus ik denk dat dit bij kleintjes ook hoort.
Zoniet dat wordt er met 2 maten gemeten. Indien dit zo is staat mij dat dus zwaar tegen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 februari 2009, 23:50
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Tsja, er zijn nu eenmaal verschillen...waarom zouden we dan hetzelfde behandeld worden of dezelfde voorzieningen moeten hebben? Laat de overheid asjeblieft van mijn ondernemerschap afblijven, daar neem ik zelf de verantwoordelijkheid wel voor, kredietcrisis of niet.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 februari 2009, 13:31
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markie Bekijk bericht
Financieel gezien loop ik weinig risico. Mijn vrouw werkt nu 26 uur en kan zonder problemen meer gaan werken.
Als ik niet zou werken komen we dan nog wel rond. Maar het is wel jammer dat je dan diverse kortingen misloopt. Het beetje wat je dan verdiend hebt wordt ook nog eens extra belast.
Als jij je hoofd boven water kunt houden, en meer dan dat!, wat verwacht je dan van 'de overheid'. Ik sluit me aan bij Erix, ondernemen betekent risico dragen. In gouden tijden oogsten en in magere tijden de broekriem aanhalen. Zolang sprake is van 'groei' moet de overheid zich afzijdig houden, maar als we moeten 'krimpen' verwachten we dat de overheid met een zak geld klaar staat. We plukken nu de wrange vruchten van een jarenlange ongebreidelde groei die voor een groot deel uit gebakken lucht blijkt te bestaan. Geld uitdelen houdt dit systeem in stand en biedt zeker geen constructieve oplossing. Met een beetje minder kunnen we straks wellicht veel meer.
__________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 februari 2009, 15:34
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Hoi Markie,

Wat je urencriterium betreft; noteer je wel alle uren die je besteedt aan niet-declareerbare zaken? Als je opdrachtgevers erbij wilt hebben, dan doe je toch moeite om die te krijgen? Alle tijd die jij aan acquisitie, vakliteratuur, research en dergelijke besteed, zijn ook uren die jij in je bedrijf stopt. Noteer die dan ook goed!
Het hangt ook weer van de branche waarin je werkt af of de belastingdienst moeilijk doet over één of meerdere opdrachtgevers. In de IT doet de bd minder moeilijk over weinig opdrachtgevers. Het gaat er de bd vooral om of jij aangemerkt kunt worden als zelfstandige omdat jij het risico loopt. Dat is wat je ondernemer maakt.

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 februari 2009, 12:00
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Dag Markie,

Hoewel wat Joke hier zegt voor jou waarschijnlijk een stuk minder geldt, heeft ze wel een punt. Vorig jaar vertelde je dat je met lascursussen bezig was. Mocht je hierin nog verder kunnen en je hebt het geld ervoor, dan zou ik dat zeker doen: ook die uren tellen voor je onderneming.

Feit is op dit moment nu eenmaal dat alles wat met de bouw, constructie en auto's te maken heeft het verschrikkelijk moeilijk heeft, dus ik begrijp je dilemma. Als je ervoor kunt zorgen dat je heelhuids deze periode doorkomt en er hoger gekwalificeerd uitkomt, dan heb je straks hopelijk een voorsprong op je concullega's.

Even een opmerking: ik heb best een snelle internet verbinding, maar ik kom niet op je site. Een tijdelijke storing of is je site zo zwaar?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 februari 2009, 21:10
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Bij de vorige dip had ik ook mijn twijfels in 2000/2001 vooral omdat ik toen veel uurtje factuurtje deed, maar je leert eruit en of je nu echt freelance ondernemer bent of echt ondernemer, als je creatief genoeg bent overleef je elke dip. Want laten we nou wel wezen als van die 65duizend miljard dollar die er in de wereld omgaat 5% verdwijnt is er nog genoeg welvaart voor alle Nederlandse zzp'ers om aan de bak te komen voor een redelijk tarief.

Overigens zou ik mij geen zorgen maken om het urencriterium want als je geen opdracht hebt ben je nog steeds aan het ondernemen, nadenken over de volgende opdracht heet gewoon ACQUISITIE.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 februari 2009, 22:32
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Re: Urencriterium & kredietcrisis

Hoi mensen,

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik moet inderdaad die uren ook goed bijhouden, die ik aan aquisitie en dergelijke besteedt, maar hoe doe ik dat om dit voor de bd aantoonbaar te maken? Ik ben elke dag wel een poosje aan het zoeken op internet.
Als je die uren ook meetelt, en tevens de reisuren etc. dan heb ik behoorlijk wat uren meer. Ik zit nu bij een opdrachtgever waarvoor ik 2,5 uur per dag kwijt ben aan woon/werkverkeer. Dat tikt natuurlijk flink aan. Misschien kan ik dat aannemelijk maken aan de hand van de km registratie.

@NowHow: Mijn site is niet zo zwaar geloof ik. Alleen wel in flash. Misschien dat je pc daar wat moeite mee heeft?

Misschien ga ik nog wel een paar certificaten halen ofzo. Diploma's zie ik nu momenteel niet zo zitten. Die zijn ook behoorlijk prijzig. Een cursus kost rond de 3500 euro. Dat vind ik nu een beetje te gewaagd eigenlijk.

Voor wat betreft papieren zit ik wel behoorlijk goed. Heb ook goede referenties enzo voor potentiele opdrachtgevers. Dat is ook wel handig misschien.

Morgen heb ik een gesprek bij mijn huidige opdrachtgever dus ben wel benieuwd wat daar uitkomt.

Heb al te horen gekregen dat als ik weg ben en ze hebben weer meer werk ik de eerste ben die het hoort. Dat is dus wel positief in elk geval.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst? Kees_ASB Belasting 3 29 januari 2009 18:04
Urencriterium bij zwangerschap? dubbelmanm Belasting 1 5 maart 2008 16:53
Urencriterium: mag ik studie en bijkomende activiteiten meetellen? Gertjan Belasting 3 20 mei 2007 22:02
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon