Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2009, 23:46
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering?

Ik ben bezig met de aangifte voor de inkomstenbelasting. Nu heb ik hier een vraag over. Ik verricht freelance werkzaamheden en val onder winst uit overige werkzaamheden.

Er wordt gesproken over een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering wordt hiermee het deeltje waar ook de VAR-verklaring om gaat mee bedoelt?
Dit is niet aftrekbaar met de algemene heffingskorting o.i.d.? Dit bedrag wat ervoor staat zal ik sowieso moeten betalen onafhankelijk van het bedrag dat verdient is of in welke box deze viel?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 februari 2009, 01:14
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

inkomensafhankelijke zorgbijdrage staat inderdaad los van de heffingskortingen. Over je winst uit onderneming betaal je 5,1% ZVW premie met een maximum van 1592 euro.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 februari 2009, 16:08
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Re: Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

Bedankt Marjan. Wel jammer, want heb helemaal geen behoefte aan enige recht op zorg met betrekking tot dit freelancen. Het is lang niet voltijd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 februari 2009, 16:50
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

Het gaat hier niet om recht op zorg m.b.t. freelancen, het gaat om de inkomensafhankelijke bijdrage die voor iedereen in Nederland geldt. Niemand heeft behoefte aan een recht op zorg zolang je gezond bent maar dat kan zomaar veranderen, daarom betalen we allemaal mee aan de pot.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 februari 2009, 17:21
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
inkomensafhankelijke zorgbijdrage staat inderdaad los van de heffingskortingen. Over je winst uit onderneming betaal je 5,1% ZVW premie met een maximum van 1592 euro.
Dank voor de uitleg, erg helder. Maar de enige vraag die mij rest is: als ik parttime freelance en fulltime werk, dan betaal ik dus al ZVW (toch?) is het maximum van 1592 euro dan over alles (baan en freelance)? of apart gerekend over mijn overige werkzaamheden?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 februari 2009, 18:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

Die 1592 euro is wat je in totaal maximaal verschuldigd bent ongeacht de aard van je inkomsten. Maximum premie inkomen in 2008 is € 31.231. Als je dit inkomen dus al in loondienst verdient betaal je daarna geen ZVW premie meer over je overige inkomsten.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 februari 2009, 19:27
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Aangifte inkomstenbelasting: wat wordt bedoeld met inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering

Ok, nice2know. dank je wel!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Staken onderneming: wat doe ik fiscaal met voorraad handelsgoederen en inventaris? djbel Belasting 2 23 maart 2008 19:42
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon