Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 februari 2008, 10:34
dalet dalet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 5
Standaard VAR verklaring BV

een opdrachtgever vraagt voor het eerst (sinds 6 jaar) of ik een VAR-verklaring wil aanvragen, anders betalen ze slechts 70% van mijn facturen.

Nu is het probleem dat ik de afgelopen maanden en het komend jaar inderdaad erg veel voor hun heb gewerkt, en ga werken.

Een deel van de werkzaamheden zijn zelfstandig, voor een ander deel (50%)vervang ik eigenlijk andere werknemers, vandaar dat ze om de VAR verklaring vragen. Deze vervangende werkzaamheden vallen eigenlijk ook niet onder mijn bedrijfsomschrijving.

Nu hebben ze zelf aangegeven dat de VAR niet nodig is als ik van eenmanszaak naar BV overga. Hetgeen mij ook logisch lijkt, omdat ik in dat geval veel meer belasting ga betalen als DGA, en dus eigenlijk niet de loonbelasting ontloop.

Maar nu lees ik echter dat de belastingdienst ook in dat geval VAR verklaringen afgeeft. Mijn vraag is dus eigenlijk, of het wel klopt dat als ik een BV opricht er geen problemen meer met de belastingdienst kunnen ontstaan.

De opdrachtgever wil geen problemen, en van hun mag ik per uur meer factureren ter compensatie van de extra belastingen die ik moet betalen, zolang zijzelf maar de zekerheid hebben dat ze geen extra aanslagen ontvangen.

Ik had me ook al in het ZZP gebeuren verdiept,
maar dit komt denk ik financieel op het zelfde neer (kosten & belastingen),
en ik heb het idee dat ik dan geen volledig bedrijf ben,
gelet op het in de toekomst eventueel investeren & personeel in dienst nemen.

De ultieme vraag is eigenlijk : wat zijn m'n opties
  #2  
Oud 26 februari 2008, 11:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR verklaring BV

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalet Bekijk bericht
Mijn vraag is dus eigenlijk, of het wel klopt dat als ik een BV opricht er geen problemen meer met de belastingdienst kunnen ontstaan.
Nee, dat klopt niet. Als je via een BV werkt kun je een VAR-DGA aanvragen, om de opdrachtgever zekerheid te geven dat hij geen premies en heffingen hoeft in te houden.


Citaat:
De ultieme vraag is eigenlijk : wat zijn m'n opties
Zorgen dat je blijft voldoen aan de criteria voor het ondernemerschap. Of anders een tijdelijk dienstverband aangaan met de opdrachtgever, of verlonen via een payrollservice.
__________________
René
  #3  
Oud 26 februari 2008, 12:09
dalet dalet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: VAR verklaring BV

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nee, dat klopt niet. Als je via een BV werkt kun je een VAR-DGA aanvragen, om de opdrachtgever zekerheid te geven dat hij geen premies en heffingen hoeft in te houden.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar waarom zou de belastingdienst over deze werkzaamheden nogmaals premies en heffingen in houden? Ik kan begrijpen dat doordat je als eenmanszaak veel belastingvoordeel hebt (o.a. ondernemersaftrek) de belastingdienst dit beperkt ondernemersschap vind, en dus de belasting ontloopt, maar bij een BV heb ik eigenlijk geen belastingvoordeel.
  #4  
Oud 26 februari 2008, 12:21
dalet dalet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: VAR verklaring BV

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Zorgen dat je blijft voldoen aan de criteria voor het ondernemerschap. Of anders een tijdelijk dienstverband aangaan met de opdrachtgever, of verlonen via een payrollservice.
Een tijdelijk dienstverband is geen optie bij de opdrachtgever, en voor verlonen via payroll is het te laat, de (onbetaalde) facturen lopen sinds 1 januari, en payroll werkt nooit met terugwerkende kracht.

Het enige probleem voor de VAR-verklaring is de extra werkzaamheden,
normaal doe ik automatiseringsopdrachten (software schrijven en beheren). Deze werkzaamheden voer ik ook uit voor een theater, maar daarnaast hebben ze me ook ingehuurd als geluidsman bij voorstellingen, hetgeen mijn werk was tot 2000. Ik zelf zat te denken aan :

Ontwikkelen, installeren en beheren van software en technische installaties

Mijn geluidsbaan is ook vooral het configuren, installeren en beheren van geluidsapparatuur en geluidssoftware, dus in dat opzicht zou het wel kloppen, maar wellicht is deze omschrijving te vaag.

Een ander punt is dat de opdrachtgever zelf met de oplossing van BV aan kwam zetten, en ik hun had voorberekend dat dat leid tot een extra belastingdruk, waarna zij aanboden om mijn uurbedrag met 50% te verhogen indien dit het geval zou zijn.

Trouwens wel raar dat ik als zzp-er overal van zou zijn, terwijl er in dat geval eigenlijk een ernstige beperking in ondernemersschap is. Dit systeem is volgens mij duidelijk bedoeld voor mensen die zich ook in de toekomst als enige werknemer in hun bedrijf zien.
  #5  
Oud 26 februari 2008, 12:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR verklaring BV

Citaat:
bij een BV heb ik eigenlijk geen belastingvoordeel.
Dat is niet de overweging. Het gaat gewoon om waar de inhoudingsplicht ligt. Zo zijn de regels.

Daarnaast betaalt een werknemer via de inhouding door de werkgever premies werknemersverzekeringen en die betaal je als zelfstandige niet.
__________________
René
  #6  
Oud 26 februari 2008, 12:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR verklaring BV

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalet Bekijk bericht
Een tijdelijk dienstverband is geen optie bij de opdrachtgever
Dat is hun probleem. Als ze mensen aan het werk willen zetten als werknemer dan hebben ze fiscaal gezien te maken met het werkgeverschap.

Citaat:
de (onbetaalde) facturen lopen sinds 1 januari, en payroll werkt nooit met terugwerkende kracht.
Een VAR kan een voorwaarde vooraf zijn voor het aangaan van de overeenkomst, maar geen voorwaarde achteraf voor betaling van de factuur. Als je een overeenkomst had en werk hebt uitgevoerd, dan mag je gewoon een factuur sturen en moet de opdrachtgever die betalen. Het naheffingsrisico is dan voor de opdrachtgever. Overigens gaat een BV je ook niet met terugwerkende kracht helpen.

Citaat:
wellicht is deze omschrijving te vaag.
Nee heb je, ja kun je krijgen. Gewoon aanvragen.

Citaat:
Trouwens wel raar dat ik als zzp-er overal van zou zijn, terwijl er in dat geval eigenlijk een ernstige beperking in ondernemersschap is.
Sommig werk wordt niet als ondernemerschap gezien, maar als werknemerschap.

Een fiets mag geen 100 km/h rijden op de snelweg als hij dat zou kunnen (met een paar extra wielen, een motor en een dak), want dan zou het een auto zijn. En daarvoor gelden de regels voor auto's. Dat kun je als een beperking voor fietsen zien ja.
__________________
René
  #7  
Oud 26 februari 2008, 12:42
dalet dalet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: VAR verklaring BV

René, bedankt voor je heldere uitleg, ik ben een stuk verder geholpen, en voel dat de enige juiste oplossing is gewoon een VAR aan te vragen,
en af te wachten.

Wel ben ik de afgelopen dagen geďnteresseerd geraakt in een BV. Voor de toekomst is het wel handig, i.v.m. aansprakelijkheid en risico bij het doen van investeringen (zoals mensen aannemen). Maar dit kan dan wellicht wachten tot het einde van het jaar.

Mooie website trouwens, met goede content, kan bijna niet stoppen met lezen van handige tips !
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
bv, var, var-dga

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heen en weer factureren voor VAR verklaring? janwillem Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 11 augustus 2008 12:27
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 13:11
VAR verklaring en verplichtingen tegenover opdrachtgever ?? Alan French Omgaan met opdrachtgevers 2 3 oktober 2006 19:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon