Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 juni 2008, 00:39
naquah naquah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Berichten: 12
Lightbulb Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Ik zal eerst even mijn probleem uitleggen.

Ik heb een eenmanszaak (starter). Ik wil graag voor één bepaalde opdrachtgever samen met een vriend werken. Deze vriend heeft geen VAR, en zal toch alleen maar een VAR-ROW of VAR-LOON kunnen krijgen. Het komt er dus op neer dat als ik deze vriend wil betalen, ik als werkgever moet toetsen of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. (Toch?)

Nu heeft een medewerker van de BelastingTelefoon mij gewezen op de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking. In feite de regels die de Belastingdienst en de UWV (zouden moeten) hanteren.

Die regels gelezen te hebben denk ik dat er géén sprake is van een arbeidsovereenkomst, hoofdzakelijk omdat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Ik ga namelijk een Overeenkomst van opdracht aan met mijn vriend, waarin ik zijn deel van de werkzaamheden vastleg. De enige aanwijzigingen die ik dan geef hebben direct betrekking op die opdracht (en niet op werktijden, werkplek, etc.) (Graag verbeteren als ik hier al de mist in ga.)

Wat me dan nog zorgen geeft is het volgende (uit het besluit hierboven):
Citaat:
Uit jurisprudentie van de CRvB komt naar voren dat het niet goed voorstelbaar is dat er geen sprake is van gezag als het gaat om werkzaamheden die een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering vormen. Vaak zijn de werkzaamheden dan ook structureel ingebed in de bedrijfsvoering van de opdrachtgever.
Als de opdracht voor mijn opdrachtgever het maken van een website inhoudt, vormt het maken van een deel van die website dan een wezenlijk onderdeel van bedrijfsvoering? Daarbij komt ook dat het niet structureel maar incidenteel is.

Lang verhaal. Ik hoop dat ik m'n probleem en redenering duidelijk gemaakt heb.

Dus mijn vraag is: kan ik voor een bepaalde opdracht mijn vriend inschakelen en hem onder het mom van een Overeenkomst van opdracht uitbetalen zonder naheffingen aan m'n broek te krijgen? (Uiteraard zullen ik en m'n vriend het dan ook professioneel aanpakken en daadwerkelijk een duidelijke overeenkomst sluiten, waar o.a. in staat dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.)

Groet,

Dennis
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 juni 2008, 10:28
naquah naquah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Berichten: 12
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Toevoeging: in het geval van een Overeenkomst van opdracht moet ik dan een IB-47 formulier invullen (voor betaling aan derden).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juni 2008, 11:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door naquah Bekijk bericht
Die regels gelezen te hebben denk ik dat er géén sprake is van een arbeidsovereenkomst, hoofdzakelijk omdat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Ik ga namelijk een Overeenkomst van opdracht aan met mijn vriend
Wat je op papier zet en hoe je het noemt is slechts van secundair belang (het maakt de intentie van beide partijen duidelijk). Als het op een controle aankomt, dan wordt de feitelijke situatie beoordeeld. Anders zou elke werkgever/werknemer zich aan de heffingen kunnen onttrekken door het arbeidscontract voortaan overeenkomst van opdracht te noemen.

Citaat:
Als de opdracht voor mijn opdrachtgever het maken van een website inhoudt, vormt het maken van een deel van die website dan een wezenlijk onderdeel van bedrijfsvoering?
Moeilijk te zeggen, maar dat zou best wel eens kunnen.

Citaat:
kan ik voor een bepaalde opdracht mijn vriend inschakelen en hem onder het mom van een Overeenkomst van opdracht uitbetalen zonder naheffingen aan m'n broek te krijgen?
Dat risico kun je niet uitsluiten. Dat kan alleen met een VAR-WUO/DGA en die heeft je vriend niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juni 2008, 11:12
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door naquah Bekijk bericht
Dus mijn vraag is: kan ik voor een bepaalde opdracht mijn vriend inschakelen en hem onder het mom van een Overeenkomst van opdracht uitbetalen zonder naheffingen aan m'n broek te krijgen? (Uiteraard zullen ik en m'n vriend het dan ook professioneel aanpakken en daadwerkelijk een duidelijke overeenkomst sluiten, waar o.a. in staat dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst.)

Groet,

Dennis
Dag Dennis,

Het ligt er een beetje aan hoe lang de gezamenlijke opdracht duurt, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Het maken van zoiets als een website is normaal gesproken juist iets dat niet ingebed is in de organisatie van je opdrachtgever (als het tenminste geen bedrijf is dat websites maakt). Inbedden betekent dat iets wezenlijk deel uitmaakt van de dagelijkse bedrijfsvoering van die organisatie. Het maken van een website is dat niet, de website zelf zou dat uiteindelijk wel kunnen zijn (denk aan een website waar klanten bijvoorbeeld specifieke informatie over gekochte producten kunnen aanvragen of zelfs direct producten kopen).

Jij kunt hem gewoon in een overeenkomst van opdracht uitbetalen, zelfs niet onder het "mom" van en hij zal deze werkzaamheden als "overige werkzaamheden" aangeven bij zijn belastingaangifte.

Is het nu zo dat jullie meer samen gaan doen, dan wordt het een ander verhaal, maar dan zou ik gewoon een keer verder kijken.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 juni 2008, 11:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Het maken van zoiets als een website is normaal gesproken juist iets dat niet ingebed is in de organisatie van je opdrachtgever (als het tenminste geen bedrijf is dat websites maakt).
Dennis zou zelf de opdrachtgever van zijn vriend worden, als ik het goed begrijp, en hij maakt websites. Het lijkt me toch zoiets als een glazenwassersbedrijf dat een glazenwasser inhuurt, dat is normaliter al snel een dienstverband.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 juni 2008, 11:46
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Dag Rene,

Daar heb je gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken. Moeilijk dus en mijn commentaar was in deze verkeerd, denk ik.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 juni 2008, 12:10
naquah naquah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Berichten: 12
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Citaat:
Dennis zou zelf de opdrachtgever van zijn vriend worden, als ik het goed begrijp, en hij maakt websites.
Klopt. Websites maken is één van de hoofdwerkzaamheden van mijn onderneming. Maar is er dan ook meteen sprake van inbedding, het is immers niet structureel (dus niet zoals de pizza-koerier)?

Citaat:
Het ligt er een beetje aan hoe lang de gezamenlijke opdracht duurt
Het zijn in principe geen grote opdrachten (minder dan € 500) die niet langer dan 1 of 2 maanden duren. Het is wel mogelijk dat er meerdere losse opdrachten (wel dezelfde opdrachtgever) komen, maar dat moet nog blijken (uit acquisitiegesprek).

Citaat:
Wat je op papier zet en hoe je het noemt is slechts van secundair belang (het maakt de intentie van beide partijen duidelijk). Als het op een controle aankomt, dan wordt de feitelijke situatie beoordeeld.
Oke, snap ik. Maar veel ondernemingen hebben iets als volgt in hun algemene voorwaarden:

Citaat:
Bedrijf X heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
Als mijn vriend dat ook opneemt in de overeenkomst van opdracht, wie is dan de Belastingdienst of UWV om te beweren dat er sprake is van verplichte persoonlijke arbeid? Immers, als mijn vriend het werk door iemand anders wil laten doen, dan kan mij dat weinig schelen zolang de opdracht maar op tijd voltooid is. Ik ga er in principe niet van uit, maar ik verbied het toch ook (expliciet) niet?

Citaat:
Dat risico kun je niet uitsluiten. Dat kan alleen met een VAR-WUO/DGA en die heeft je vriend niet.
Ik zal hier uiteraard nooit uitsluitsel over krijgen van Belastingdienst of UWV, omdat het alleen achteraf volledig beoordeeld kan worden...

Maar op basis van mijn verhaal, is het aannemelijk dat er geen sprake is van een gezagsverhouding? In de overeenkomst van opdracht bepalen we vooraf wat m'n vriend doet en wat de termijn van uitvoering is, en ik heb er geen belang bij om te bepalen waar, wanneer of hoe hij het uitvoert. Mijn vriend is dus niet verplicht om een aanwijzing van mij op te volgen.

Wat ik dus wil weten of wat ik hier allemaal uitkraam grote lariekoek is of niet.

Groet,
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 juni 2008, 12:19
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Als jouw vriend geen VAR kan krijgen, is dat wellicht omdat hij geen andere opdrachtgevers heeft? Hoewel het voor jou lijkt als inhuur (geen hierarchische verhouding etc), lijkt het voor de fiscus naar mijn idee eerder dat je iemand heel tijdelijk in dienst neemt. Tenzij jouw vriend kan aantonen dat hij deze constructie ook op overtuigende wijze en in overtuigende mate gebruikt voor andere opdrachtgevers.

Ik vrees dat René het beste advies heeft. Zeker gezien het feit dat de kans op meerdere (kleine) opdrachten bestaat.

Wellicht biedt de werkgever van jouw vriend mogelijkheden?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 juni 2008, 12:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door naquah Bekijk bericht
Als mijn vriend dat ook opneemt in de overeenkomst van opdracht, wie is dan de Belastingdienst of UWV om te beweren dat er sprake is van verplichte persoonlijke arbeid?
Dat zijn de overheidsinstanties die er o.a. voor zorgen dat alle premies en belastingen voor werknemers netjes worden geïnd, wat het collectieve sociale vangnet (wia/wao, ww etc.) in stand houdt, wat je er ook van vindt. Dat jouw vriend derden kan inhuren is niet alleen een kwestie van een zinnetje op papier zetten. Hij zal aannemelijk moeten kunnen maken dat hij zelf bedrijfsmatig opereert, soms werk uitbesteedt of mensen inhuurt etc. Dat doet een particulier normaliter niet en dat zinnetje van jou zou daarom niet geloofwaardig zijn.

Als het zou werken als jij schetst, dan zou elke werknemer zich aan dat collectieve vangnet kunnen onttrekken, en dat wil de wetgever nu eenmaal niet (er is geen opt-out van de wia/wao, ww etc.).

Het is soms vreselijk onhandig, want je kunt niet iedereen zo maar even inhuren, zonder vast te zitten aan payrollgedoe of alle consequenties van werkgeverschap. Het is niet anders, zo werkt het nu eenmaal in Nederland. En het ziet er niet naar uit dat daar veel aan gaat veranderen, er komen alleen maar meer werkgeversverplichtingen bij (recent bijvoorbeeld de bijdragen voor de zorgverzekering, de kinderopvang, de levensloopregeling etc.).
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 juni 2008, 13:07
naquah naquah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Berichten: 12
Standaard Re: Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht?

Vreselijk onhandig; zeg dat wel.
__________________
Dennis
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
arbeidsovereenkomst, dienstbetrekking, overeenkomst van opdracht, uitbetalen aan derde

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
overeenkomst van opdrachtgever Arend Omgaan met opdrachtgevers 11 13 november 2007 22:02
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon