Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 december 2007, 21:25
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Kabinet: er zijn grenzen aan groei van zelfstandigen

Er zijn grenzen aan de groei van het aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp), stelt Frank Heemskerk, de staatssecretaris van Economische Zaken. ‘Als het aandeel zelfstandigen gaat van 10% naar 30%, kan dat de houdbaarheid van collectieve voorzieningen zoals pensioenen aantasten.’

(Vandaag in het FD)

Lees het hele artikel op de site van 't FD :

http://www.fd.nl/csFdArtikelen/WEB-H..._zelfstandigen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 december 2007, 22:41
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kabinet: er zijn grenzen aan groei van zelfstandigen

Mmh, hij verlaagt wel de drempels om als zzp'er aan de slag te gaan, maar blikt ondertussen vooruit en waarschuwt al vast maar. Alsof hij zich voor zijn eigen beleid wil indekken. Is hij vergeten dat in hoogconjunctuur er meer risico wordt genomen? Over een jaar of drie slinkt het aantal ZZP'ers weer, inherent aan de conjunctuur.
En zo lang ik het nog mag zeggen alhier: eenpitters zijn in sommige situaties de opmaat tot een (iets) grotere onderneming.
To be discussed: zijn alle zzp'ers over één kam te scheren of kunnen we nog iets zeggen over Lissabon en de kenniseconomie versus lagelonenlanden en kwetsbare ondernemersgroepen in onze economie?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 december 2007, 23:05
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Kabinet: er zijn grenzen aan groei van zelfstandigen

In dit verband ook erg belangrijk: wat is de achterliggende reden van de groei van het aantal zzp-ers en hoe komt dat zo?
Een mogelijke factor is het groeiend aantal 45-plussers dat uit ontevredenheid met een leven in loondienst (lees: achterblijvende waardering, diffuus toekomstperspectief) zijn/haar kwaliteiten op een andere manier wil ontplooien. Het ondernemersblad Sprout heeft hier een aantal maanden geleden al eens aandacht aan geschonken.

Markant is dan natuurlijk wel dat juist een deel van de groep mensen die al enige tijd een bijdrage hebben geleverd aan collectieve voorzieningen zoals pensioen, daar nu kennelijk toch wat genuanceerder over gaat denken. Hoe heilig is een goed pensioen nog? Kun je dan wellicht pensioengaten ook nog anders afdekken dan alleen met een relatief dure aanvullende pensioenverzekering?

Ik ben ook benieuwd naar andere reacties, want ik schaar mij tot de groep die ik zojuist heb genoemd.

Sjaak
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 december 2007, 12:53
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Kabinet: er zijn grenzen aan groei van zelfstandigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjbaart Bekijk bericht
In dit verband ook erg belangrijk: wat is de achterliggende reden van de groei van het aantal zzp-ers en hoe komt dat zo?
Een mogelijke factor is het groeiend aantal 45-plussers dat uit ontevredenheid met een leven in loondienst (lees: achterblijvende waardering, diffuus toekomstperspectief) zijn/haar kwaliteiten op een andere manier wil ontplooien.
Dag Sjaak,

Wat ik in mijn omgeving merk is dat veel (jonge) mensen voor zichzelf starten (of plannen maken om) omdat ze niet (meer) in het keurslijf van een loondienstverband willen zitten.
Lijkt mij een ontwikkeling die past in bij de toenemende individualisering en de trend dat mensen meer willen dan 'alleen maar' werken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 december 2007, 13:44
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Kabinet: er zijn grenzen aan groei van zelfstandigen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
Lijkt mij een ontwikkeling die past in bij de toenemende individualisering en de trend dat mensen meer willen dan 'alleen maar' werken.
Helemaal mee eens!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 december 2007, 19:17
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Kabinet: er zijn grenzen aan groei van zelfstandigen

Sjaak,

Ik denk dat ik in dezelfde leeftijdgroep zit, maar nooit stil gestaan dat ik veel heb bijgedragen aan de 'collectieve potten'. Tis wel wat genuanceerder dan jij nu zo stelt, maar toch....

Is het wel de leeftijd die zo bepalend is die het 'loonslavenleven' aan de kant gooien. Heeft het niet meer te maken met personlijke ontwikkeling.
Soms ben je jong, ruik je kansen en mogelijkheden die je baas niet benut. Dan ga je voor jezelf verder.

Soms ben je ouder (in mijn geval) en merk je dat je levenservaring, kennis en vaardigheden niet meer worden gewaardeerd (deze zijn niet meer van deze tijd) en dat je de kwaliteit en deskundigheid van je bedrijf heel hard naar beneden ziet gaan. Dan kun je ook kiezen voor deskundigheid.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
zwangerschapsuitkering komt er. Het is wachten tot de tweede helft van 2008. NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 18 21 april 2008 13:56
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon