Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 januari 2010, 22:05
Diadora Diadora is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Wel of geen VAR?

Goedenavond,

Na veel gelezen te hebben op dit forum, ben ik er toch niet uit.

Zal beginnen mezelf eerst een beetje voor te stellen:
in 2008 ben ik begonnen als Communicatie Adviseur op het gebied van Totale communicatie. Ik begeleid bijvoorbeeld ouders wanneer zij een kind hebben met een spraakontwikkelingsachterstand.
Heel leuk, niet de beste tijd om te starten, maar vorig jaar dan toch een eerste opdracht(je) en dit jaar volgt zeker een tweede. (particulier en school)
Website, mailings, ed is geregeld (en gedaan).

Nu ben ik gevraagd om voor een vereniging ondersteunend secretarieel werk te doen. Gaat om een paar uur per maand. Geen website, reclame oid voor gedaan, werd aangeboden (voorheen altijd als dir.secr. gewerkt).

Mijn vraag concreet: Hoe groot is nu het risico dat deze vereniging toch loonkosten e.d. zal moeten gaan betalen?

Ik hoop dat er hier iemand is die mij iets meer kan vertellen.
  #2  
Oud 19 januari 2010, 16:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wel of geen VAR?

Het beste is twee VAR'en aan te vragen voor deze soorten werkzaamheden, zoals aangegeven onder "Tweede VAR voor een ander soort werkzaamheden" in de VAR-handleiding.

Als je voor het secretariële werk een VAR-WUO hebt, dan hoeft de opdrachtgever geen loonheffing/premies in te houden. Om dat voor elkaar te krijgen is het misschien slim ook secretariële diensten 'in de markt te zetten'.

Krijg je een VAR-ROW, dan moet de opdrachtgever in eerste instantie zelf beoordelen of hij loonheffing/premies moet inhouden. Vindt hij dat bezwaarlijk en wil hij je ook geen tijdelijk dienstverband aanbieden, dan zou je zo'n klusje ook via een uitzendbureau of payrollservice kunnen doen.
__________________
René
  #3  
Oud 23 januari 2010, 22:03
Diadora Diadora is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 maart 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Wel of geen VAR?

Bedankt René, ik ga me er nog een keer over buigen.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 01:55
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 01:11
Muzikanten wel / geen VAR Resto Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 10 mei 2008 19:57
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
Als starter wel opdracht maar nog geen VAR schneiboon Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 14 november 2006 21:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon