Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2010, 14:38
JeroenB JeroenB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2010
Berichten: 5
Standaard ZZP'er als student?

Ik ben mij aan het oriënteren om een eenmanszaak op te richten, maar ik stuit op een aantal vragen.

Op dit moment ben ik fulltime student journalistiek. Daarnaast werk ik als archiefmedewerker in loondienst en doe ik af en toe betaalde fotografieklussen.

Ik zie een aantal grote voordelen bij het registreren als ZZP'er, maar ook een aantal nadelen. Zoals: hoe kom ik aan het urencriterium? 1225 is vrij veel als je nog studeert.

Daarom vroeg ik mij af of ik de tijd die ik aan mijn studie besteed, zo'n 25-35 uur per week, ook kan meerekenen bij het urencriterium.

Daarnaast ga ik vanaf augustus een half jaar stage lopen. Hiervoor krijg ik een stagevergoeding, wat verder niet substantieel is, voor 36 uur per week. Hierbij weer dezelfde vraag: kan ik dit meerekenen bij het urencriterium?

Dan nog een laatste vraag, wat betreft het te berekenen btw-tarief. Aangezien ik zowel journalistieke teksten wil gaan schrijven als fotoreportages te maken, voor welk btw-tarief kom ik dan in aanmerking? Ik meen te hebben gelezen dat journalisten 6% mogen rekenen, maar fotografen met 19%. Kom ik in de problemen als ik te veel of te weinig btw reken?

Bij voorbaat dank!
Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2010, 16:25
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: ZZP'er als student?

Hoi Jeroen,

- Urencriterium: je hoeft die 1225 uren niet te halen om gezien te worden als zzp'er. Mensen focussen op het halen van dat aantal uren, omdat het betekent dat je dan zelfstandigenaftrek kunt krijgen. (Hoe hoog die aftrek is, hangt af van je omzet.)

- Journalistieke werkzaamheden zijn vrijgesteld van BTW! (Dit moet je ook op je factuur zetten). Niet iedereen vindt dat prettig: dan kun je dus ook geen BTW aftrekken als je bijvoorbeeld een nieuwe laptop koopt. Het is verstandig goed uit te zoeken wanneer je wel/niet BTW vraagt, bijvoorbeeld door dit na te gaan bij de Belastingdienst/je accountant. Factureer je namelijk volgens de Belastingdienst verkeerd, dan riskeer je boetes.

- Wanneer je aan de slag gaat als zelfstandig journalist/fotograaf, word je al snel door opdrachtgevers gevraagd om een VAR-WUO. Hier op Lancelots is een handleiding te vinden over hoe die in te vullen. Aanvragen van de VAR doe je bij de Belastingdienst.

De tarieven binnen de journalistiek/fotografie staan onder druk. Je auteursrecht overigens ook, mede vanwege het internet wordt dat recht vaak met voeten getreden. Tegenwoordig zetten velen op de eigen website het Creative Commons License in.
Blijf op de hoogte van onder meer de tarieven- en auteursrechtontwikkelingen, alsook van nieuwe bladen waar je je artikelen kwijt kunt via:

- Villamedia, de website van de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalistiek)

- www.fla.nl, branchevereniging FreeLancers Associatie, voor en door freelance journalisten

- http://www.denieuwereporter.nl/, onafhankelijk weblog over journalistiek, nieuwe media, technologie, enz. Daar staat ook een goed artikel over tarieven: http://www.denieuwereporter.nl/2009/...dat-eigenlijk/

- www.pictoright.nl auteursrechtenorganisatie voor onder meer fotografen.

- www.roodpetje.nl De blog van fotograaf Bas de Meier die al het fotografennieuws zorgvuldig bijhoudt.

Veel succes!
Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2010, 17:03
JeroenB JeroenB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 februari 2010
Berichten: 5
Standaard Re: ZZP'er als student?

Miranda,

Bedankt voor je antwoord!

- Ik weet inderdaad dat ik niet 1225 uur hoef te werken. Maar levert het, als ik minder dan die 1225 uur per jaar aan m'n eenmanszaakje besteed, niet juist méér belasting op?

- Raar, ik heb vorig jaar geleerd dat er 6% btw op zit! Maar dat zal ik wel eens verder uitzoeken dan.

- Over die VAR heb ik inderdaad al wat gelezen.

- Over auteursrechten e.d. weet ik al behoorlijk wat. De meeste links die je geeft ken ik ook al Ook ben ik al een paar jaar lid van de NVJ (voornamelijk vanwege de gunstige apparatuurverzekering).

Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk of ik studie en stage-uren nou kan meetellen bij die 1225-urennorm. Enig idee hierover?

Groeten,
Jeroen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 februari 2010, 17:30
Christinekluft Christinekluft is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2010
Berichten: 19
Standaard Re: ZZP'er als student?

Hoi Jeroen,

Ik haak ook even in!

Je hebt, indien je de uren norm niet haalt, minder voorzieningen waar je recht op hebt. Een voorbeeld is startersaftrek. Dit zou betekenen dat wanneer je veel omzet maakt en weinig kosten je de winst moet bijtellen bij je inkomen. Aangezien je een student bent en nog in loondienst bent is het bijna niet mogelijk (naar mijn inzien) om enorme bergen met geld binnen te krijgen. Dit is helemaal niet slecht.

Je kan met kosten die je maakt en al hebt namelijk makkelijk verlies maken op papier. Dan heb je ook die aftrekken helemaal niet nodig. Verliezen kan je aftrekken van je inkomstenbelasting en indien je onder de 1883 euro BTW zit hoef je deze soms helemaal niet eens te betalen en heb je die ook nog in je zak!

Zoals je al zei zijn de voordelen groot ook zonder urencriterium.

Succes in ieder geval met je beslissing.

Christine Kluft
Kluft Administratieve Dienstverlening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eerst uitzendbureau, nu als ZZP'er Yalla Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 8 13 februari 2010 14:21
Inkomstenbelasting Student ZZP-er: werkloze huisgenoot als fiscaal partner? fgd007 Belasting 14 6 juli 2009 19:32
Kvk als zzp'er? CarolineW Al die andere praktische dingen 5 22 januari 2009 12:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon