Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 februari 2010, 23:11
Marieke Jansen Marieke Jansen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 februari 2010
Berichten: 1
Question Gevolg meer dan 70% omzet bij één opdrachtgever

Beste collega-freelancers,

Weten jullie de antwoorden op mijn vragen? Eerst even ter verduidelijking: ik werk parttime in loondienst en daarnaast op freelance basis als tekstschrijver/communicatieadviseur. Hiervoor heb ik een VAR-wuo gekregen. Ik heb één grote opdrachtgever en minstens een stuk of vijf kleinere opdrachtgevers dit jaar. Daarnaast voldoe ik aan alle voorwaarden om als ondernemer aangemerkt te worden.

- een criterium dat meetelt bij het ontvangen van een VAR-wuo is dat je niet meer dan 70% van je inkomsten behaalt uit één opdrachtgever. Gaat de Belastingdienst bij die 70% uit van je omzet uit alleen de freelance werkzaamheden of je totale belastbare inkomen van dat jaar, dus ook uit eventueel loondienst? Voor mij is dit belangrijk, aangezien het percentage voor die ene grote opdrachtgever daarmee relatief gezien een stuk omlaag gaat.

- wat gebeurt er als achteraf blijkt dat je meer dan 70% van je omzet uit een grote opdrachtgever gehaald hebt en je dit meldt bij de BD? Krijg je dan een andere VAR-verklaring (VAR-loon?) en wat is daarvan het gevolg? Wat kun je het beste doen in zo'n geval? Stel dat je het niet meldt en je krijgt controle. Is de beoordeling van de BD dan afhankelijk van de andere factoren die bij de bepaling van ondernemerschap van belang zijn of dit consequenties heeft? Of krijg je onherroeppelijk een boete/loonheffingaanslag e.d.?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
  #2  
Oud 20 februari 2010, 16:41
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Gevolg meer dan 70% omzet bij één opdrachtgever

Beste Marieke,

Welkom op Lancelots!
Wat betreft je vraag: zekerheid kunnen wij je hier natuurlijk niet geven. Als je in alle opzichten voldoet aan de criteria voor ondernemerschap/VAR-wuo zal het in de regel niet zo'n probleem zijn als je een keer meer dan 70% van je omzet bij 1 opdrachtgever haalt. Overigens tellen de looninkomsten niet mee voor de bepaling van de omzet. Is het zo dat je stelselmatig meer dan 70% van je omzet bij deze ene opdrachtgever behaalt dan zou eventueel teruggekomen kunnen worden op de VAR-wuo als je dit niet in de aanvraag hebt opgegeven.
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
grote opdrachtgever, var-wuo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon