Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 februari 2010, 20:02
Hairartist Hairartist is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 1
Standaard Var, btw, kvk?

Hallo,

Ik heb geen idee of ik dit topic juist heb geplaatst, dus sorry als het verkeerd staat.

Ik werk 3/4 dagen in een salon. Daarnaast wil gaan proberen te 'freelancen'

Ik ben dus hair en make-up artist, en word naast mijn werk in de salon weleens ingehuurd voor fotoshoots, modeshows etc (sinds kort)
Dat tevens hele andere werkzaamheden met zich bezig brengt dan alleen klanten knippen/kleuren etc ;-)

Maar nu moet ik van de agency die mij voor een aantal opdrachten heeft gevraagd een VAR-verklaring aanvragen. Nu heb ik mij laten vertellen dat 'men' liever een var WUO heeft dan een var ROW.
Kan dat kloppen?

Naast die agency die mij weleens vraagt voor opdrachten, wil ik ook vanuit mijn eigen opdrachten doen.

Heb hier op de site al het 1 en ander gevonden over die var WUO, maar moet ik daarnaast mezelf ook inschrijven bij de KVK, Belastingdienst etc? Btw nummer aanvragen en dergelijke?

Ik wil uiteindelijk mocht het allemaal goed gaan etc, me volledig richten op het freelance wereldje en dus mijn vaste baan opzeggen.
Ik ben totaal nieuw in dit wereldje, en mijn verwachting was ook niet dat ik er dit jaar mee zou beginnen. Het is allemaal zo onverwachts gegaan en gaat ineens zo goed, dat ik nooit echt de tijd heb gehad om me er goed in te verdiepen. En van de tijd die ik eraan besteed heb, ben ik nog niet veel wijzer geworden, het is allemaal zo'n abacadabra voor mij.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 februari 2010, 10:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Var, btw, kvk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hairartist Bekijk bericht
Maar nu moet ik van de agency die mij voor een aantal opdrachten heeft gevraagd een VAR-verklaring aanvragen. Nu heb ik mij laten vertellen dat 'men' liever een var WUO heeft dan een var ROW.
Kan dat kloppen?
Ja, want alleen de VAR-WUO geeft de opdrachtgever zekerheid dat hij geen loonheffing en premies hoeft in te houden op uitbetalingen aan jou. Bij een VAR-ROW moeten ze dat zelf beoordelen. Dat is gedoe en een fiscaal risico.

Citaat:
moet ik daarnaast mezelf ook inschrijven bij de KVK, Belastingdienst etc? Btw nummer aanvragen en dergelijke?
Als je zelfstandig diensten wilt aanbieden en voldoet aan de criteria voor het ondernemerschap van de KvK en de BTW, ja uiteraard.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.? manonvd Freelancepraktijk starten 10 11 oktober 2009 12:58
BTW Factuur KvK vermeldt geen BTW Ger Belasting 6 24 februari 2009 23:46
Starten schoonheidssalon aan huis: kvk, btw, var etc.? Remiz Freelancepraktijk starten 3 27 januari 2009 09:58
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 17:49
VAR KvK 'kip..ei-verhaal'? frank9 Freelancepraktijk starten 6 21 januari 2008 21:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon