Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 november 2011, 12:16
kleurrijkontwerp kleurrijkontwerp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 november 2011
Berichten: 3
Standaard Auteursrecht foto geschonden

Als laatste jaar student fotovakschool Amsterdam ben ik druk bezig om mijn portfolio te vullen. Begin oktober heb ik de opening van een nieuw bedrijf in Zaandam gefotografeerd. Er was geen budget voor een fotograaf maar als beloning voor de fotografie krijg ik een expositie binnen het bedrijf. De afspraken omtrent de fotografie zijn schriftelijk op papier gezet. Ik zou de foto's online zetten op mijn flickr-site en het bedrijf zou op hun website een link naar mijn flickrsite zetten met mijn bedrijfsnaam. Dit is ook gebeurd. Echter we zijn nu een maand verder en blijkt dat het bedrijf een foto van mijn flickrsite heeft afgehaald, terwijl deze is afschermd voor downloaden. Deze foto hebben ze nu geintegreerd in hun website als header voor hun blog. De foto staat prominent op de hoofdpagina. Mijn naam wordt niet vermeld, ik ben ook niet op de hoogte gesteld van deze actie en ben dus ook niet betaald voor het gebruik van deze foto. Ik heb geen gebruiksrecht verleend voor foto's, schriftelijk is vastgelegd plaatsing van een link naar mijn flickr met vermelding van mijn naam.
Wat moet ik hier nu mee ! Ik heb een hele middag bij dit bedrijf gefotografeerd, heb reiskosten gemaakt, ben een hele avond bezig geweest de foto's te bewerken en online te zetten. Ik voel me hierin gebruikt !
Ik zou graag advies hierin krijgen om dit op een juiste wijze op te lossen.
Met vriendelijke groet,
Marijke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 november 2011, 12:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Gewoon, simpelweg eisen dat ze betalen voor de foto of dat ze hem weghalen van de site. Jij hebt het auteursrecht op de foto en mag dus bepalen hoe deze gebruikt word of hebt recht op een vergoeding.

Ter nuancering in de meeste gevallen is er geen sprake van moedwillig misbruik, maar meestal vind men een foto gewoon mooi dat ze die willen gebruiken op hun site en realiseren zich niet dat de rechten daarvoor bij een ander liggen.

Ik zou dus de toon wel serieus / streng maken maar niet beschuldigend, wellicht nog even zoeken op internet naar een voorbeeldbrief of een site met tips wat je in zo'n brief zet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 november 2011, 13:01
kleurrijkontwerp kleurrijkontwerp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 november 2011
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Gewoon, simpelweg eisen dat ze betalen voor de foto of dat ze hem weghalen van de site. Jij hebt het auteursrecht op de foto en mag dus bepalen hoe deze gebruikt word of hebt recht op een vergoeding.

Ter nuancering in de meeste gevallen is er geen sprake van moedwillig misbruik, maar meestal vind men een foto gewoon mooi dat ze die willen gebruiken op hun site en realiseren zich niet dat de rechten daarvoor bij een ander liggen.

Ik zou dus de toon wel serieus / streng maken maar niet beschuldigend, wellicht nog even zoeken op internet naar een voorbeeldbrief of een site met tips wat je in zo'n brief zet.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga er ook niet vanuit dat dit moedwillig is gedaan maar de opdrachtgeefster is zelf ook fotograaf ! Zou dus beter moeten weten. Het betreft een website met een behoorlijke groot aantal bezoekers, dat heb ik aan het grote aantal hits op mijn flickrsite kunnen zien.
Als ik een vergoeding voor het gebruik van de foto vraag, dan weet ik niet welk tarief ik voor deze foto moet rekenen ? Voor mij is dit ook helemaal nieuw. Je leert over op school maar de praktijk is toch blijkbaar anders..
groet,
Marijke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 november 2011, 15:15
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Maak ook NU even goede screenshots van de website!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 november 2011, 15:23
kleurrijkontwerp kleurrijkontwerp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 november 2011
Berichten: 3
Standaard

Heb ik gedaan !

Dank je wel.

gr.Marijke
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat kan ik doen met schending van mijn auteursrecht? Appelblauwzeegroen Omgaan met opdrachtgevers 7 16 maart 2011 09:46
Bij wie ligt het auteursrecht als ik een boek schrijf voor een opdrachtgever? markh Al die andere praktische dingen 3 28 november 2010 17:53
Overdracht auteursrecht chris10 Al die andere praktische dingen 16 21 oktober 2008 11:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon