Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 april 2008, 16:44
SeeTekst SeeTekst is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 5
Standaard Wél-verzekerden worden gestraft! (zwangerschapsuitkering)

Nu ik zwanger ben, volg ik de ontwikkelingen over de ZEZ natuurlijk op de voet. En over één punt maak ik me nu al heel kwaad! Als ik het namelijk goed heb begrepen, word je als je wél verzekerd bent gekort op de overheidsuitkering. En dat vind ik van de zotten!

De regeling wordt ingesteld (en ik citeer): De belangrijkste reden om tot deze regeling te komen is de bescherming van moeder en kind. Veel vrouwelijke zelfstandigen maken geen gebruik van de bestaande mogelijkheid om zich te verzekeren tegen inkomensverlies door zwangerschap en bevalling. ... De nieuwe regeling vermindert de financiële noodzaak voor zelfstandigen om tijdens de zwangerschap lange tijd door te werken en na de bevalling weer snel te beginnen.

In het wetsvoorstel staat: Overigens geldt dat, in het geval betrokkene zich heeft verzekerd voor de vrijwillige verzekering, op grond daarvan reeds aanspraak bestaat op een loongerelateerde uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg. In dat geval bestaat voor dat deel geen aanspraak op een uitkering tot een maximum van 100% van het wettelijk minimumloon op grond van dit wetsvoorstel. Dit om te voorkomen dat het totaal van beide uitkeringen meer kan bedragen dan 100% van het dagloon.

Als je dus zelfstandig en ondernemend genoeg bent om je wél te verzekeren, word je gestraft! Ik betaal al jaren een flinke premie en dat blijkt dan nu dus 'voor niks' te zijn geweest. Als je je niet verzekert, word je beloond en daarmee stimuleert de overheid in mijn ogen zelfstandige vrouwen om geen arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten! Ze hadden mijns inziens dan beter ervoor kunnen kiezen om de verzekeraars te verplichten de premies voor zelfstandige ondernemers aan te passen. Want een arbeidsongeschiktheidsverzekering neem je immers niet alleen voor die 16 weken zwangerschapsverlof, toch?

In de nota van 9 april stellen ook de ChristenUnie en het CDA deze kwestie aan de orde. Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen. E.e.a. is allemaal hier te lezen. Inmiddels heb ik ook een mail aan minister Donner gestuurd, waarin ik deze kwestie aan de orde stel.

Wat vinden andere freelancers??
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 april 2008, 00:42
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wél-verzekerden worden gestraft! (zwangerschapsuitkering)

Ik ben het (niet zwanger) helemaal met je eens. Degenen die zich wel hebben verzekerd pissen dus in dit opzicht buiten de pot. Overigens verwacht ik dat het t.z.t. met de AOW net zo zal gaan. Degenen die nu spaarzaam zijn en geld opzij zetten voor hun pensioen kunnen straks fluiten naar AOW want ze hebben zichzelf immers al verzekerd voor hun oude dag.
Persoonlijk vind ik dat zwangerschapsverlof voor zelfstandigen gewoon door de zelfstandige zelf geregeld/verzekerd moet worden, daar ben je zelfstandige voor. Straks krijgen zelfstandigen ook ouderschapsverlof, levensloopregelingen en God mag weten wat nog meer omdat de overheid dat nodig vindt? En met al die regeltjes van de overheid bestaat er dan zeker ook een gezagsverhouding (overheid bepaalt wat de zelfstandige doet / krijgt) waardoor we uiteindelijk gewoon werknemer of nog erger: ambtenaar worden?
Autsj, moet er niet aan denken!

In ieder geval succes met je politieke lobby en houd ons op de hoogte via dit forum! En vooral: een plezierige zwangerschap!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
zez, zwangerschapsuitkering

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon