Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 december 2006, 15:25
Sandy Sandy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 12
Standaard DTP versus Grafische opleiding

Hi,

Ik ben op dit forum terecht gekomen op aanraden van Hetty Dalsheim. En ik voel me wel een beetje een vreemde eend in de bijt nog ; ))

Wat betreft mijn vraag (vragen). Ik ben een beetje in dubio wat betreft een DTP opleiding versus een grafische opleiding. ik vind het aanbod in "Grafische" opleidingen best verwarrend. Momenteel ligt mijn interesse voornamelijk in Desktop Publishing... Beeldmontage, Fotobewerking, Opmaak en Lay Out vind ik geweldig om te doen. Ook wil ik leren werken met Indesign, Photoshop en Illustrator.

Mijn einddoel is freelance DTP'er, maar ik wil wel graag een erkend diploma, zodat ik eventueel ook in loondienst kan. Aangezien DTP en Grafisch (Media) vormgeven raakvlakken hebben en in elkaars verlengde liggen, vraag ik me af of ik niet beter een deeltijd MBO opleiding (grafische of media vormgeving) kan doen. Of is een goede (volledige) allround DTP opleiding voldoende. Het is wel zo, wil je als DTP'er mee kunnen praten in het grafische jargon, dan zal een uitgebreide opleiding toch noodzakelijk zijn. Je moet toch weten waar een Vormgever over praat of wat hij/zij bedoeld met iets. Je moet enige kennis hebben van Typografie etc.

Ik heb een opleiding gevonden die te combineren valt met mijn baan en kleine kinderen (die wel al op school zitten). En dat is de opleiding Media Vormgeven in Eindhoven. Is iemand bekend met deze opleiding?

Ik vraag me alleen af of deze opleiding ook alles biedt wat je bij een DTP opleiding ook krijgt.. is deze opleiding uitgebreider of is een aparte opleiding DTP toch nog noodzakelijk. Daarnaast start deze opleiding in september en ben ik dus een kwartaal te laat. Ik zit te denken wat ik in tussentijd kan doen als voorbereiding op die opleiding volgend jaar. Wat is nu een goede voorbereiding op Media vormgeven..? Cursussen gericht op een pakket, zoals: Indesign, Photoshop, Illustrator? .... of een korte cursus DTP? Het moet ook weer niet zo zijn dat ik dingen dubbel ga doen natuurlijk (het geld kan ik goed gebruiken) ..

Wat dat betreft vind ik het moeilijk keuzes maken om dat het allemaal zo op elkaar lijkt .. en ik heb geen idee of bovenstaande opleiding ook alles biedt wat een DTP opleiding biedt ... Ik vind digitaal vormgeven geweldig .. en heb zo'n zin om meer te leren ..

Mijn ervaring is minimaal te noemen, ik doe het één en ander op vrijwilligers basis. Nieuwsbrieven, lay out voor een website, flyers, uitnodigingen enz. Mijn interesse ligt dan ook echt in het digitale vormgeven, het klassieke vormgeven ligt mij denk ik totaal niet. Ik ben ook eigenlijk helemaal niet meer van deze tijd. Ik werk in een oude versie van Paint Shop Pro (versie 7) en frontpage. Zo wist ik bijvoorbeeld niet eens dat DTP al heel lang bestond en het bevat eigenlijk alles wat ik leuk vind om te doen. Ik ben alleen zo verarmd in kennis van programmatuur. Dus ik vind het ook heel leuk om een opleiding te doen puur voor mezelf.

Groetjes Sandy ..

PS. Ik beschik inmiddels wel al over een apple en bijbehorende grafische programmatuur.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 december 2006, 22:55
Sandy Sandy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 12
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Ik zit toch nog te twijfelen om niet eerst een volledige allround DTP opleiding te doen. Kan daarna altijd nog kijken of het echte grafische vormgeven me ligt. Maar er is zo'n groot cursus aanbod voor DTP, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie alleen maar cursussen in DTP, bestaat er geen deeltijd MBO? Het lijkt me veel materie om in zo'n beknopte opleiding te behandelen ..

Wie kan me meer vertellen over de diverse opleidingen? (avondschool of deeltijd).

Pretty Please? : ))
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 december 2006, 22:49
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Dag Sandy,

Ik weet niet of alle DTP-ers op de lijst al met vakantie zijn, maar dat zou zo maar kunnen. Ik zit nogal ver van jou ambitie af, maar ik hoop dat ik je een beetje kan helpen.

Voor zover ik weet leer je op de meeste opleidingen die zich op grafische vormgeving/dtp richten wel voldoende om aan de slag te kunnen. Waar je op moet letten bij de opleiding is of je voldoende technieken leert. Maar waar het echter vooral volgens mij op aan komt is wat je er uit eindelijk mee wilt. Op de opleidingen leer je, zoals gezegd, de technieken, je wordt een beetje geleerd te kijken, maar de echte "kracht" moet toch vanuit je zelf komen.

Het voordeel daarvan is echter dat zich dat waarschijnlijk wel ontwikkelt zich wel op het moment dat je op een opleiding zit, ik zou me als ik jou was daarom geen zorgen maken over de opleiding zelf.

Verder is mijn advies: ga praten met mensen die werken in het beroep zelf. Ik weet eventueel wel een aantal die je misschien zou kunnen vragen, deze werken echter allemaal in loondienst.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 december 2006, 23:13
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Hallo Sandy,

Ik heb de vraag van Groentje (Wenda) op het forum terug gevonden. Zij is ook via mij op dit forum gekomen. Mogelijk heb je wat aan de antwoorden die zij op haar vraag kreeg.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 december 2006, 09:18
Sandy Sandy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 12
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Bedankt voor de reacties ..

Klopt Hetty, ik heb het andere topic over DTP ook gelezen. Ik denk dat ik gewoon maar wat knopen door moet hakken. Tot nu toe lijkt de opleiding "Media Vormgeven" mij het beste passen. Helaas moet ik dan wachten tot september. Ik zit te denken om tussentijds de cursussen indesign, illustrator en eventueel photoshop te doen op Sint Lucas in Boxtel (Mijn man werkt daar, hoewel hij heeft inmiddels zijn baan opgezegd omdat hij wil gaan freelancen).

Ik zie het allemaal wel ontwikkelen gedurende de opleiding en cursussen : ))

Groetjes Sandy
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 december 2006, 10:59
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Veel succes Sandy en ook voor je man veel plezier.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 december 2006, 12:44
Sandy Sandy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 12
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Dank je ... dit forum zal voor hem ook handig zijn.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 december 2006, 14:20
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Hallo Sandy,

Veel succes met je studie! Ik ben blij voor jou dat je een keuze hebt kunnen maken.

Wat voor free-lancer gaat je man worden? Dus wat is zijn specialiteit?

Gaan we hem hier op het forum ook ontmoeten?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 december 2006, 14:53
Sandy Sandy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Berichten: 12
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

ICT met name gericht op beheerfuncties ..

Ik ben niet zo in thuis in deze branche, maar het schijnt nu de goede tijd te zijn. Hij wil eerst via diverse bureau's en dan helemaal op zichzelf.
Ik heb hem getipt over dit forum, ik denk wel dat hij zich binnenkort zal aanmelden.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 december 2006, 15:55
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: DTP versus Grafische opleiding

Ik heb misschien wat voor hem. Kan hij contact met me opnemen?
zie www.ernohannink.nl
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
dtp

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding DTP...Welke? groentje Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 32 26 november 2010 22:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon