Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2010, 12:53
jklaverstijn jklaverstijn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 januari 2010
Berichten: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar jklaverstijn
Standaard Opdrachtgever houdt geld vast

Hallo,
Ik heb in 2005 gewerkt via een detacheringsbureau. Het contract gaf hen recht om zolang er geen VAR was een deel (1/3) van het geld vast te houden. Ik kreeg uiteindelijk helemaal geen VAR vanwege "unfinished business" met de bd. Het contract stelde dat ik dan in een payroll situatie zou belanden. Dat is echter nooit gebeurd. Inmiddels heb ik al geruime tijd mijn aanslag binnen waaruit blijkt dat mijn inkomen als winst uit onderneming is aangemerkt. Ik he de aanslag ook al betaald. Maar nog steeds houden ze het geld vast en vragen om meer zekerstelling. Ik stuurde ze al de aangifte, aanslag en bewijs van betaling. Wat kan ik nog doen? Het gaat om veel geld. Ik heb ze gemaand te betalen met 3% rente maar ze draaien zich in allerlei bochten en bieden nu ca de helft "tegen finale kwijting". Bizar, toch? Op welk recht kan ik mij beroepen? Advocatenwerk?

Ik hoor graag jullie mening.

Groeten, Jan.
  #2  
Oud 28 januari 2010, 10:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever houdt geld vast

Cruciaal is wat er precies in het contract staat. Als ik het goed begrijp heb je destijds geen VAR gestuurd en zegt het contract dat ze dan via een payrollservice uitbetalen. Prima, dan moeten ze dat nu doen.

De eerste stap om zoiets af te dwingen is het sturen van een sommatiebrief ofwel ingebrekestelling, waarin je stelt dat ze zus en zoveel hadden moeten betalen voor die en die datum langs die en die weg, dat dat niet gebeurd is en dat je ze nu een laatste termijn geeft om dat alsnog te doen. Verder verwerp je daarin het voorstel slechts de helft te betalen, met als argument dat het gehele bedrag verschuldigd is wegens de geleverde prestatie.

Versturen per aangetekende en gewone post. Kopietje en verzendbewijs bewaren.

Als ze dan niet betalen, dan geef je het uit handen aan een gerechtsdeurwaarder of advocaat, afhankelijk van de hoogte van het bedrag.

Als het contract of de situatie ingewikkeld is, is het misschien verstandig ook even juridisch advies in te winnen over de sommatiebrief. Het makkelijkst is om hem eerst zelf in concept te schrijven, en met de belangrijkste dossierstukken te laten checken door een jurist.

Wel opschieten, want als ik het goed heb verjaart een vordering na 5 jaar.
__________________
René
  #3  
Oud 28 januari 2010, 11:25
jklaverstijn jklaverstijn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 januari 2010
Berichten: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar jklaverstijn
Standaard Re: Opdrachtgever houdt geld vast

Beste René,

Bedankt voor je reactie. Ik had ze al een aangetekende brief gestuurd met een berekening en alle bewijzen dat de belastingdienst al lang klaar is met dat jaar. Ze houden vol nog steeds risico te lopen. Ik denk dus dat de volgende stap de gang naar de advocaat is.

- Jan
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer met 1 opdrachtgever: kan dat? Agnes1 Freelancepraktijk starten 1 20 januari 2010 13:23
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Feedback opdrachtgever CCgirl Omgaan met opdrachtgevers 4 24 november 2008 02:39
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon