Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2010, 12:35
Max Max is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 2
Standaard Naast baan, kvk inschrijven,vergeet ik niets ?

Ik ben naast mijn fulltime werk druk met fotograferen, nu krijg ik langzaam aan steeds mee opdrachten en grotere opdrachten dus vind ik het tijd dat ik hier op een officieele manier mee om ga.

Dus denk eraan om me in te schrijven bij Kvk.
Als diverse dingen over gelezen en uitgezocht maar wil even voor de zekerheid checken of ik niets over het hoofd zie of onjuist begrepen heb

Als ik me inschrijf bij kvk;
*Heb ik als freelancer geen verplichtingen wat betreft het aantal uren wat ik in het bedrijf moet steken (stel dat het minder druk wordt of dat ik het zelf rustiger aan moet doe ivm full time baan)
*Moet ik een administratie bijhouden (inkomsten, uitgaven en BTW) dit kan in een simple excel sheetje, facturen uitschrijven met BTW nummer en kvk nummer vermelding.
*Hoef ik geen zakelijke bankrekening te openen, maar alles kan gewoon via prive rekening
*Moet ik belasting aangifte doen (per maand of per kwartaal)
*Ik kan materialen tot zes maanden voor de start van de onderneming nog opvoeren als kosten.
*Jaarlijks terugkerende kosten van kvk inschrijving, verder geen andere extra kosten die ik nu niet heb.
*Ik hoef geen jaarrekening of winst en verlies rekeningen te maken
(maw administratie is voor een leek goed te doen )

Heb ik dit allemaal goed begrepen of zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd ?

Nog wat vragen die ik nog niet duidelijk heb:
*Wat als ik de inschrijven bij kvk wens te beindigen ?
*Hoe zit het met afschrijving van materialen (camera enz) krijg ik daar ook mee te maken en zoja zijn daar richtlijnen voor ?

Alvast bedankt voor jullie advies !
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2010, 09:29
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Naast baan, kvk inschrijven,vergeet ik niets ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max Bekijk bericht

Als ik me inschrijf bij kvk;
1. Heb ik als freelancer geen verplichtingen wat betreft het aantal uren wat ik in het bedrijf moet steken (stel dat het minder druk wordt of dat ik het zelf rustiger aan moet doe ivm full time baan)
2. Moet ik een administratie bijhouden (inkomsten, uitgaven en BTW) dit kan in een simple excel sheetje, facturen uitschrijven met BTW nummer en kvk nummer vermelding.
3. Hoef ik geen zakelijke bankrekening te openen, maar alles kan gewoon via prive rekening
4. Moet ik belasting aangifte doen (per maand of per kwartaal)
5. Ik kan materialen tot zes maanden voor de start van de onderneming nog opvoeren als kosten.
6. Jaarlijks terugkerende kosten van kvk inschrijving, verder geen andere extra kosten die ik nu niet heb.
7. Ik hoef geen jaarrekening of winst en verlies rekeningen te maken
(maw administratie is voor een leek goed te doen )

Heb ik dit allemaal goed begrepen of zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd ?

Nog wat vragen die ik nog niet duidelijk heb:
8. Wat als ik de inschrijven bij kvk wens te beindigen ?
9. Hoe zit het met afschrijving van materialen (camera enz) krijg ik daar ook mee te maken en zoja zijn daar richtlijnen voor ?

Alvast bedankt voor jullie advies !
Ik heb je vragen even genummerd, dan kan ik zo snel wat ik weet beantwoorden

1. De KvK legt je inderdaad niets op over het aantal uren dat je als freelancer 'moet' werken. Daar heeft alleen de BD wat mee te maken.
2. Ook daar heeft de KvK niets mee te maken, maar is voor de BD belangrijk. Voor de BD mag je administratie eenvoudig in een Excel sheet (hoewel je waarschijnlijk zult merken dat drie rijtjes niet altijd voldoet). Je facturen mag je alleen uitschrijven met een BTW nummer (en met BTW gerekend) als je van de BD een BTW nummer gekregen hebt. Daarnaast zijn er nog een paar eisen aan de factuur.
3. Kan, maar niet iedere bank gaat daar mee akkoord, het is minder overzichtelijk en mijn persoonlijke mening is dat het ook niet echt professioneel is.
4. Klopt, de BD geeft aan hoe vaak je het moet doen. Het kan soms ook per jaar.
5. Je kunt niet alle kosten zomaar aftrekken, maar de kosten uit dit lijstje wel.
6. De KvK vraagt inderdaad alleen inschrijfkosten. Mocht je daar ook je Algemene Voorwaarden willen deponeren, betaal je hier per jaar €18,- extra voor.
7. Je bent (volgens mij, maar wacht vooral ook even op reacties van anderen!) niet verplicht om een jaarrekening door een accountant op te laten stellen, maar volgens dit stukje moet je wel financiële verantwoording af kunnen leggen tegenover o.a. de BD.
8. Dan schrijf je je gewoon uit, even gemakkelijk als inschrijven.
9. Ook daarover kun je veel informatie op deze site vinden.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 februari 2010, 10:17
Max Max is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 2
Standaard Re: Naast baan, kvk inschrijven,vergeet ik niets ?

Adina, bedankt voor je reaktie, en de toevoeging van de nummers, is inderdaad duidelijker ik ga de links die je doorgeeft doorspitten !

1: Duidelijk

2: Zijn hier standaard opzetjes voor over hoe je administratie te voeren (heb er totaal geen kaas van gegeten)
aanvulling; Moet je voor alle leveringen een factuur uitschrijven dus ook aan particulieren welke voornamelijk mijn opdracht gevers zullen zijn
Naast een map met facturen debiteuren en facturen crediteuren, zal ik dan ook een bankboek en een kasboek bij moeten gaan houden.
(mhh wellicht eens aan een kennis vragen of ik even in zijn boekhouding mag spieken)

3: een aparte zakelijke rekening brengt waarschijnlijk ook weer extra kosten met zich mee ? Enige richtlijn wat deze kosten zijn ?

4: duidelijk

5: Ik doel in deze op aanschaf van materialen (factuur crediteuren) naar mijn idee weer iets anders dan kosten aftrekken of heb ik dat mis ?
Bij kosten aftrekken denk ik zelf meer aan brandstof kosten ed, maar vraag me af of ik het wel zo ingewikkeld moet maken. Hoef hier niet rijk van te worden ik doe het voor mijn plezier maar zit er natuurlijk ook niet op te wachten om straks een boete te krijgen van de BD

6: Duidelijk

7: Ga ik even doorspitten, zou fijn zijn als er naast belasting aangiften en inkosten/uitgaven bijhouden geen extra romslomp bij komt kijken

8: Duidelijk

9: Ga ik ook even nalezen, vraag me wel af of ik het zo ver moet doorvoeren, zie punt 5

Ben ik verder nog belangrijke dingen vergeten waar ik wellicht nog helemaal niet aan gedacht heb ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten als freelance fotograaf naast baan van 34 uur/week DikkieDick Freelancen iets voor mij? 11 12 december 2009 18:13
Naast mijn huidige baan Innerout Freelancen iets voor mij? 13 23 november 2009 08:57
Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.? manonvd Freelancepraktijk starten 10 11 oktober 2009 12:58
Freelance naast vaste baan FeelFree Al die andere praktische dingen 5 26 mei 2008 18:26
Is de KOR van toepassing bij een eenmanszaak naast een fulltime baan? Helga Belasting 2 7 januari 2008 16:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon