Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 april 2010, 15:01
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Mijn webaanwezigheid op de schop

Ik had het boek al even in huis, maar nu toch echt mee bezig: laat de klant naar jou komen door Erno Hannink. Het boek leest prettig en hoewel veel mij al erg bekend in de oren klinkt, is het fijn om alles goed gestructureerd nog eens op een rijtje te zien.

Nu ben ik al een tijdje niet tevreden met mijn webaanwezigheid, een hele goede reden om dit boek te kopen dus. Een van de eerste dingen die Erno in zijn boek vraagt is je doelgroep bepalen. Nu is dit voor mij aan de ene kant makkelijk, op dit moment zijn dat ingenieurs en alle instellingen die met techniek en onderzoek naar techniek te maken hebben (de KIVI NIRIA pool om kort door de bocht te zijn), maar ik zou ook heel graag het wetenschappelijke deel van mijn werk wat verder uitbreiden, vooral eigenlijk richting de biologische en paleontologische onderwerpen. En daarbij heb ik meer moeite om mijn doelgroep te bepalen. Op zich gek, zou je denken, ik hoef alleen maar alle universiteiten en onderzoeksinstellingen op te noemen. Maar daar zit hem nu juist de crux: veel daarvan hebben niet voldoende geld om uitgebreid visualisaties te laten maken. Maar ik besef me dat dat gewoon een veronderstelling van me is, als ik Erno's boek zo lees ligt het er natuurlijk maar net aan hoeveel autoriteit je hebt.

Dus.. ik ga mijn website en blog omgooien en ben nu bezig met een inventarisatie. Een de moeilijkste dingen hierin vind ik: waarover zou ik moeten bloggen? Ik heb redelijk "veel achter de schermen" blogs gemaakt en ook technische ontwikkelingen op mijn vakgebied vermeld ik soms, maar ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat mijn doelgroepen interessant zouden vinden om van mij te lezen.

Ik heb overigens al een vraag uitgezet over wat men graag van mij leest bij de KIVI NIRIA linkedIn groep en ik denk dat ik dat straks in ieder geval ook doe bij de alumni van Wageningen. Mijn vragen voor jullie zijn daarom:

  1. Waar denken jullie dat ik deze vraag - waarover willen jullie dat ik blog? - nog meer zou kunnen stellen?
  2. En, er rekening mee houdend dat hier maar weinig van mijn doelgroep zit, waar zouden jullie mij graag over zien schrijven?

Om die laatste vraag goed te kunnen beantwoorden hier wat verdere info: Ik maak wetenschappelijke en technische visualisaties, voorbeelden zijn te zien in TNO magazine en De Ingenieur (Magazine van KIVI NIRIA). Mijn voornaamste doel is bijzondere onderwerpen, ingewikkeld door techniek of wetenschappelijke achtergrond op een begrijpelijke manier in beeld en tekst duidelijk te maken. Mijn doelgroep wordt hierbij gevormd door hoger opgeleiden geïnteresseerd in techniek en bèta-wetenschappen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2010, 13:51
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

Grappig: men vind het best wel moeilijk om hierop een antwoord te geven. maar... ik wordt wel bekeken .

Nee, even serieus, ik ben blij met alle reacties, ook al is het misschien iets vaags waarvan je niet zeker weet of ik er wat mee kan.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 april 2010, 18:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

Tsja, daar vraag je me wat. Als ik me even probeer te verplaatsen in een medewerker van zo'n kennisinstituut, dan zou ik vooral meer willen weten over de gang van zaken, het samenwerkingsproces. Welke kennis en welk materiaal moet ik aanleveren, krijgen we een opzet, krijgen we een offerte, aan wat voor kosten moeten we denken... dat soort dingen. Dat zou wat mij betreft niet in de vorm van een blog hoeven, maar in tijdloze artikelen.

Verder zou ik wat willen lezen over de keuzes en mogelijkheden t.a.v. media, formats, technieken.

En bloggen... dat moet vooral een beetje authentiek zijn. Gewoon van tijd tot tijd een bericht over iets dat je gemaakt hebt, een bijzondere opdracht. Met daarbij zijdelings de informatie die ik in mijn 1e alinea schetste. Dat maakt het voor mijn gevoel wat laagdrempeliger.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 april 2010, 10:29
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

Dag Rene,

Dank, daar heb ik wat aan. Ja, zoals gezegd, ik merk zelf ook dat ik het moeilijk vind om goede onderwerpen te vinden. Het proces zoals ik dat meestal doorloop is inderdaad een goed idee om op te schrijven, ik vertel het over het algemeen ook vrijwel direct aan nieuwe klanten.
Wat betreft bijzondere opdrachten, dat is soms wat moeilijker: vaak heb ik te maken met geheimhoudingsplicht en dergelijke. Maar ik kan in ieder geval wel toestemming vragen aan mijn klanten om er een verhaal van te maken. Ik heb bijna geen routine-opdrachten, dus dat zit wel goed.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 april 2010, 14:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

Waar denken jullie dat ik deze vraag - waarover willen jullie dat ik blog? - nog meer zou kunnen stellen?
> Bij goede referenties/opdrachtgevers wellicht?

En, er rekening mee houdend dat hier maar weinig van mijn doelgroep zit, waar zouden jullie mij graag over zien schrijven?
> Pfft lastig inderdaad. Ikzelf vond het "Kuiken" en die " Dam/Duin " erg mooi, daar wil ik graag nog wat meer van zien. Maar, levert dat jou mij als klant op, ... nee ik vrees van niet.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 april 2010, 15:28
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

Hai Ramon,

Dank, maar dat is inderdaad "gewoon het werk". Ik kan in principe nog veel meer van mijn werk op het internet zetten dan dat ik nu heb, maar ik ben nu voornamelijk aan het nadenken hoe ik mijn klanten een verdiepend inzicht kan leveren.

Jij bent overigens, als gevolg van je studie en de stage-onderwerpen wel potentieel een onderdeel van mijn doelgroep. Niet met je huidige bedrijf, dat inderdaad zeker niet.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 april 2010, 16:17
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

Ik voel me ver-eerd !
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 april 2010, 16:28
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

. Maar je doet dan ook erg leuke dingen...
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 mei 2010, 19:25
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mijn webaanwezigheid op de schop

1. Schrijf over wat je weet.
2. Schrijf in het Engels (c.q. andere wereldtalen). Je bent een talentvolle ontwerpster. Als ik jou was zou ik gewoon internationaal gaan.
3. Je zou kunnen denken aan bijvoorbeeld illustratie/ tekenlessen. En dan de eerste lessen gratis. De vervolg lessen dat ze lid moeten worden van je site.

Hoop dat het wat helpt

Groetjes
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 17:33
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Hoe kom ik onder de opzegtermijn van mijn baan uit? Niekie Al die andere praktische dingen 19 25 september 2008 22:50
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon