Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 april 2010, 23:12
onderwijskundige coach onderwijskundige coach is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2010
Berichten: 4
Standaard Freelance en in loondienst

Ik werk 34 uur in loondienst en wil daarnaast tijdelijk een opdracht doen als freelancer. Dit zal gedurende aantal maanden zo'n 15 uur per week zijn.
De opdrachtgever vereist een VAR, inmiddels aangevraagd en VAR-ROW gekregen. Nu geeft opdrachtgever aan dat ze liefst andere soort VAR hebben omdat ze nu niet weten of ik belasting hierover betaal, eventueel zijn ze bereid me ook in loondienst te nemen. Daarmee zou ik bij twee organisaties in loondienst komen. Ik zou eventueel kunnen gaan voor VAR - WUO, heb al eigen site en kan proberen nog twee ander opdrachtgevers te vinden. Urencriterium wordt met mijn omvang dienstverband mogelijk wel een probleem.

Wat is het meest gunstig voor mij? Of is opting-in of verloning gunstiger?
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...asting/var/row
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 april 2010, 21:51
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Freelance en in loondienst

Hmm lastig, ik zou het niet weten helaas.

Wat ik wel raar vind is dit "Nu geeft opdrachtgever aan dat ze liefst andere soort VAR hebben omdat ze nu niet weten of ik belasting hierover betaal", je maakt toch gewoon afspraken en gaan ze dit dan ook afvragen als je bij hun in dienst komt?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 april 2010, 00:40
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Freelance en in loondienst

beste onderwijskundige Coach,

Bij VAR-ROW kun je de bedrijfskosten van je winst aftrekken, over winst betaal je gewoon belasting, Je komt niet in aanmerking voor ondernemersfaciliteiten. je kunt je opdrachtgever geen zekerheid geven over het inhouden en afdragen van loonheffingen. je opdrachtgever kan een flinke navorderingsaanslag van de fiscus ontvangen indien die besluit dat er sprake was van een fictieve dienstbetrekking.

Bij opting -in besluit je samen met je opdrachtgever dat er voor jouw de loonbelasting en premies worden betaald. Je hebt geen recht op aftrek van kosten. over winst betaal je gewoon belasting. Je komt niet in aanmerking voor ondernemersfaciliteiten.
Als je weinig tot geen kosten maakt en voorlopig voor een opdrachtgever werkt, kan opting-in regeling een aanrader zijn vooral als je de opdrachtgever bereid is 1.5% van je fiscale loon als belastingvrije vergoeding aan je te verstrekken.

Als je een VAR-WUO verklaring hebt, dan kunt je je opdrachtgever de zekerheid geven dat hij geen loonheffingen hoeft in te houden. Bovendien kom je in principe in aanmerking voor ondernemersfaciliteiten.

om in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek, startersaftrek, fiscale ondernemersfaciliteit enz moet je aan het urencriterium voldoen. Het urencriterium voor MKB-winstvrijstelling is echter afgeschaft; IB-ondernemers hoeven vanaf 2010 over 12% van hun winst in ieder geval geen belasting te betalen

als je voor dienstbetrekking kiest, bent je verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en je hebt recht voor arbeidsrechtelijke regelingen zoals ontslagrecht.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 april 2010, 19:08
onderwijskundige coach onderwijskundige coach is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Freelance en in loondienst

Dank voor het antwoord..

Vandaag ook met belastingdienst gebeld, zij geven aan dat percentage inkomstenbelasting dat je betaald (VAR ROW of in dienstverband) hetzelfde is.
Belastingdienst bepaalt of er sprake is van arbeidsrelatie...

Dus als de opdrachtgever bereid akkoord te gaan met een VAR ROW, is dat voor mij gunstig zodat ik eventuele bedrijfskosten af kan trekken.
En als de opdrachtgever niet akkoord wil gaan met een VAR ROW kan ik het beste gaan voor opting in, vanwege voordeel van 1,5% (echter zonder bedrijfskosten af te kunnen trekken). Mocht ik voldoen aan de arbeidsrelatie, dan heb ik geen mogelijkheid om bedrijfskosten af te trekken, maar heb ik wel de voordelen van verzekeren ed.

Mocht het lukken om aan het urencriterium te komen, dan is dat het meest gunstig voor zowel mezelf als de opdrachtgever.

Volgende week komt de opdrachtgever met een voorstelcontract. Ik wacht even af..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 mei 2010, 11:48
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard Re: Freelance en in loondienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door onderwijskundige coach Bekijk bericht
Dank voor het antwoord..

Vandaag ook met belastingdienst gebeld, zij geven aan dat percentage inkomstenbelasting dat je betaald (VAR ROW of in dienstverband) hetzelfde is.
Tarieven IB zijn altijd hetzelfde, loondienst, VAR-ROW of VAR-WUO.

Maar er zit nogal een voordeel in de VAR-WUO, omdat je daarmee als "ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien". Dat brengt de volgende fiscale voordelen mee:
1. zelfstandigenaftrek (meer dan 4000 euro per jaar aftrekpost in box 1)
2. startersaftrek (drie laag lang een extra aftrekpost van ruim 2000)
3. MKB-winstbrijstelling (12% van het overgebleven belastbare inkomen valt buiten de inkomstenbelasting)

Wel moet je voor (1) en (2) voldoen aan een urencriterium van 1225 uur per jaar. Voor (3) geldt dat niet.

Al met al heb je het over een besparing die kan oplopen tot meer dan 500 euro per maand als je voltijd zou werken als ZZP-er. Niet te bagetaliseren dus.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 mei 2010, 16:27
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Freelance en in loondienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t_captain Bekijk bericht
3. MKB-winstbrijstelling (12% van het overgebleven belastbare inkomen valt buiten de inkomstenbelasting
niet 12% van het belastbare inkomen valt buiten de IB maar 12% van de overgebleven winst.

groet
Nermin
www.ns-accountancy.nl

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
loondienst, var-row

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
freelance of loondienst ludo Freelancepraktijk starten 2 3 juli 2009 22:00
Loondienst + Freelance, aangifte Sam3284 Belasting 3 22 oktober 2008 16:20
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
Loondienst of Freelance? Stylism Omgaan met opdrachtgevers 1 25 maart 2008 22:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon