Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2010, 13:43
marije.c marije.c is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Berichten: 9
Standaard Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

Hoi allemaal,

Ik wil graag beginnen als freelance redacteur, maar weet niet of ik hier voldoende opdrachtgevers voor kan vinden om een VAR-WUO te krijgen (die heb ik nodig voor de ene opdrachtgever die ik sowieso al heb). Ik wil echter ook werken als grafisch vormgever (bv flyers,uitnodigingen) en/of multimedia designer (bv flash-filmpjes) en nou vroeg ik me af of er een manier is om alle werkzaamheden op één VAR-aanvraag te krijgen. Want dan heb ik dus naar verwachting wel meer dan 3 opdrachtgevers.

Ik dacht aan zoiets als: 'werkzaamheden op gebied van redactie, grafische vormgeving en multimedia'. Of abstracter: 'werkzaamheden waar dmv woord en/of beeld en geluid informatie wordt overgebracht'.

Kan iemand met ervaring op gebied van VAR-aanvragen mij verder helpen: wat accepteren ze wel en niet, welke termen zijn handig, etc.?
  #2  
Oud 5 mei 2010, 19:05
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

volgens mij moet je verschillende var verklaringen hebben voor verschillende werkzaamheden dus dat zou dan niet lukken.

Daarnaast gaat het de belastingdienst voornamelijk om het verkapte dienstverband. Als jij meer opdrachten wilt hebben maar het lukt niet om die te krijgen is het echt niet jouw schuld dat je niet die 3 opdrachtgevers hebt gehad. Zolang je ook de werkverhouding opdrachtgever/opdrachtnemer houd.
__________________
Nutral Design & Development
http://www.nutral.net
  #3  
Oud 5 mei 2010, 22:22
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

Het aanvragen en het gebruiken van een VAR is niet verplicht. Een ZZP-er of Freelancer vraagt een VAR vrijwillig aan om zijn /haar opdrachtgevers vooraf duidelijkheid te verschaffen over de vraag of opdrachtgevers over de inkomsten loonheffing en premies werknemersverzekeringen moet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst en UWV.
De VAR wordt aangevraagd voor bepaalde werkzaamheden die de aanvrager zelf omschrijft op het aanvraagformulier. Zijn de werkzaamheden heel verschillend (bijvoorbeeld timmerwerkzaamheden en software-ontwikkeling), dan kan per werksoort een aparte VAR worden aangevraagd.


Ik vind "werkzaamheden waar dmv woord en/of beeld en geluid informatie wordt overgebracht' erg goed gevonden. Ik ben alleen bang dat de belastingdienst dit als te algemeen geformuleerd zal beschouwen. Wanneer je daaraan als voorbeeld "redactie, grafische vormgeving en multimedia" toevoegt,wordt het een stuk duidelijker. Lekker algemeen, maar niet al te.

En als de omschrijving van werkzaamheden de feitelijke werkzaamheden die zullen worden verricht dekken, is er niets aan de hand.


mvg,
Nermin
www.ns-accountancy.nl
  #4  
Oud 9 mei 2010, 12:31
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marije.c Bekijk bericht
nou vroeg ik me af of er een manier is om alle werkzaamheden op één VAR-aanvraag te krijgen.
Als dat niet lukt en je meerdere VAR'en aanvraagt, staat in dit nieuwe artikel hoe je toch VAR-WUO's kunt krijgen: Hoe krijg ik VAR-WUO’s met twee verschillende soorten werkzaamheden?
__________________
René
  #5  
Oud 18 mei 2010, 23:16
marije.c marije.c is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Berichten: 9
Standaard Re: Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

Bedankt voor de reacties!

Ik heb uiteindelijk de volgende beschrijving opgegeven: "het vormgeven van informatie dmv tekst en beeld, zoals op gebied van redactie, grafische vormgeving en multimedia". Nog geen week later had ik de VAR binnen en het is een VAR-WUO geworden! Perfect dus
  #6  
Oud 19 mei 2010, 01:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marije.c Bekijk bericht
"het vormgeven van informatie dmv tekst en beeld, zoals op gebied van redactie, grafische vormgeving en multimedia"
Creatief hoor
__________________
René
  #7  
Oud 21 mei 2010, 16:26
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Dienstverlening als redacteur en multimediadesigner op één VAR?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marije.c Bekijk bericht
Bedankt voor de reacties!

Ik heb uiteindelijk de volgende beschrijving opgegeven: "het vormgeven van informatie dmv tekst en beeld, zoals op gebied van redactie, grafische vormgeving en multimedia". Nog geen week later had ik de VAR binnen en het is een VAR-WUO geworden! Perfect dus
gefeliciteerd en veel succes !
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Ik heb een Var ROW en Wuo gekregen Bas Siegers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 14 januari 2010 09:50
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon