Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 november 2010, 21:59
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard Hoe relevant is (eigen) acquisitie voor een software engineer?

Hallo,

Ik ga in februari starten als freelance software engineer en ik vroeg me af: in hoeverre is voor een software engineer eigen acquisitie relevant ?

Misschien klinkt deze vraag de doorgewinterde ondernemer wat vreemd in de oren, maar de reden dat ik het vraag is: de meeste grote spelers in de markt (banken, verzekeraars, Philips, ASML) doen geen directe zaken met freelancers, maar alleen met preferred suppliers. Als je er binnen wil komen, moet dat dus via een bemiddelingsbureau of een detacheerder. In hoeverre is het dan in deze omgeving van preferred suppliers nog mogelijk voor een freelancer om zelf een opdracht binnen te halen ? Of zie ik het hier te zwart/wit ?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 november 2010, 13:25
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Het is altijd relevant. De praktijk is echter dat je vrijwel niet ontkomt aan tussenbureau's. Je doet er dan ook goed aan om de preferred suppliers te benaderen. De tussen-tussen bureau's zou ik links laten liggen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 november 2010, 22:30
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard

Bedankt voor je antwoord Hoffit.

Wat ik echter nog niet helemaal begrijp is dat je enerzijds zegt dat acquisitie altijd relevant is, maar dat je anderzijds niet aan de tussenbureau's ontkomt. Klinkt me namelijk als een paradox in de oren, aangezien de tussenbureau's in het algemeen toch de suppliers zijn van de opdrachten. Waar past eigen acquisitie dan nog in het plaatje ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2010, 14:23
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

Tussenbureau's moeten toch ook weten dat jij beschikbaar bent

Aquisitie zie ik niet als het binnenhalen van een eindklant, maar als het binnenhalen van een nieuwe opdracht. Als de tussenbureau's een schakel in de keten tussen eindklant en mij zijn, vallen ze wat mij betreft onder aquisitie plegen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 november 2010, 00:16
elgwappo elgwappo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2010
Berichten: 12
Standaard

Duidelijk Ik had inderdaad een krappere definitie van 'acquisitie' in m'n hoofd...

Maar stel ik heb het volgende scenario: Via eigen netwerk krijg ik een optie om een project uit te voeren voor bedrijf X. Bedrijf X accepteert echter alleen contracten met preferred suppliers. Via bedrijf X krijg ik een lijst van preferred suppliers en ik kan daarna gaan shoppen bij deze suppliers om te kijken waar ik de opdracht voor de beste voorwaarden kwijt kan... Is dit een realistisch scenario voor een software engineer of is het altijd maar afwachten wat de tussenbureau's aan opdrachten in portefeuille hebben (ik hoop op de eerste optie overigens )
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 november 2010, 10:46
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard

De eerste optie. Vaak rekenen tussenbureau's ook nog een lager tarief omdat jij de klant aanbrengt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 december 2011, 16:55
Miss-V-ICT Miss-V-ICT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 december 2011
Berichten: 5
Standaard

Ik heb zelf nog nooit een eigen bedrijf aangedragen maar heb genoeg vragen van tussenbureaus. Ik heb wel een paar keer rechtstreeks gewerkt voor opdrachtgevers, maar al die keren was er gedoe met de factuur. Ik probeer nu zoveel mogelijk met, bonafide, tussenbureaus te werken. Ik ben erg tevreden over it-staffing
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Correct/legaal gebruik van software; hoe aan te pakken? trevi42 ICT 6 23 augustus 2010 12:34
Themamiddag Acquisitie (12 oktober): Welk onderwerp wil jij behandelen? René Marketing en acquisitie 9 8 oktober 2007 17:21
Licenties van software; hoe zit dat?? groentje ICT 17 3 juli 2007 17:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon